• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Christoffersen vil ha ny debatt om vindusstrukturen

Morten Christoffersen er direktør i Nordisk Film Distribusjon. Her etter debatten i etterkant av presentasjonen av den nye undersøkelsen «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Christoffersen vil ha ny debatt om vindusstrukturen
John Berge
21. august 2017

Den norske filmfestivalen 2017

KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.). 

HAUGESUND: En ny BI-undersøkelse viser at de fleste filmene er ferdigspilte på kino etter fire uker. –  Vi nødt til å se på vinudusstrukturen. Det kan ikke være slik at vi har en lang periode hvor filmene ikke er tilgjengelig noen andre steder enn piratsteder, sier Morten Christoffersen, direktør i Nordisk Film Distribusjon.

Kommentaren falt under et innlegg på seminaret om den nye undersøkelsen «Det smale mangfoldet» under Den norske filmfestivalen 2017 i Haugesund, søndag 20. august.

Undersøkelsen (som du kan lese mer om her og laste ned via lenken i saken) tar for seg situasjonen for filmlanseringer på norske kinoer før digitalisering, med året 2008 som utgangspunkt, og etter at alle kinoen var digitale, år 2013.

Nordisk Film Distribusjon-direktøren understreket at han er helt enig i at filmer skal lanseres først på kino, men at det ikke kan forbli slik at filmene ikke er noen steder enn hos ulovlige nettsteder i en lang periode, slik situasjonen i stor grad er nå.

Christoffersen innledet om temaet ved å si:

– I forhold til at filmene er raskt ferdig på kino, er det en kamp i forhold til vindusstrukturen og hjemmeunderholdningsdelen.
Hvor kinoene ønsker å holde avstand.

– Men sidene filmene spilles fortere ferdig, er vi nødt til å se på strukturen. Det kan ikke være slik at vi en lang periode ikke har filmene tilgjengelig noen annet sted enn piratsteder. Vi lærer publikum at vil du se filmen er det eneste måten å se den på ulovlig. Det taper vi på sikt på, sa direktøren.

Warner og Universal vil kanskje lansere Premium VOD i 2018 uten kinoavtale

I en samtale med kinobransjens fagblad etter seminaret sier Christoffersen at han på kort sikt tror det er rom for mindre justeringer.

Som distributør tenker de slik:

– Primært gjør vi det som er best for filmen. Den skal maksimere sine vinduer.

– Ligger det an til et snarlig paradigmeskifte, i lys av signaler fra USA om at Premium VOD nå kan bli lansert i stor skala?

– Nei, jeg tror ikke det. Men jeg tror vinduene vil nærmer seg mer. I dag er det kunstig langt. Utfordringen ligger i vanskelig å planlegge hvordan en film skal gå på kino.

– Skal det skje store endringer i markedet, er vi en altfor liten aktør til at vi kan sørge for det. Husk også at vår eier, Egmont, eier flere kinoer. Men at vi som distributør er nødt til å ha tettere dialog med kinoene er helt sikkert.

Morten Christoffersen (t.v.), direktør i Nordisk Film Distribusjon i samtale med Lars Fuglevik (t.h.), programsjef i SF Kino. Her under debatten i etterkant av presentasjonen av den nye undersøkelsen «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

I diskusjonen under seminaret var også programsjef Lars Fuglevik fra SF Kino med.

Han sa at kinokjeden har et ønske om å opprettholde kinovinduet.

– Men med det sagt har vi gjort noen unntak fra det i dialog med distributørene. Poenget er åpenhet og dialog, sa Fuglevik.

– Et interessant eksempel er filmen Operasjon Arktisk, fortalte Christoffersen.

– Den ble lansert som hjemmeunderholdning mens den fortstatt ble vist på kinoer. Den helgen vi lanserte som video ble det en økning i kinobesøket. Kinoene trenger ikke være helt redd for konkurransen. Jeg tror ikke folk tenker, når en film lanseres for hjemmeseeing, at «da går jeg ikke på kino». En mer fleksibel og liberal holdning tror jeg er fornuftig, sa Christoffersen.

Lars Fuglevik nevnte også distributørens film Bølgen.

– Den spilte utover kinovinduet, og fungerte på kino da også, selv om fimen var i andre kanaler, sa Fuglevik.

Førte digitaliseringen av kinoene til et større mangfold i filmutvalget?

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
FILMLANSERING
21. august 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Førte digitaliseringen av kinoene til et større mangfold i filmutvalget? 18.08.2017
  • Dolby Digital og 4K betyr alt for Vest-Agder-kinoene, mener Jan Schou 27.07.2017
  • Digitaliseringen av kinoene åpner opp en verden av teknologiinvesteringer 29.06.2017
  • Medietilsynet skal sjekke kinoenes alderskontroll 11.06.2017
  • AMC om NCG-kinoene: «Svært lønnsomme» 23.01.2017
  • SF-Fuglevik: «17 filmer skal vi klare å håndtere på en god måte frem mot sommeren» 16.01.2017
  • Lars Fuglevik savner Brygga Kino allerede 05.01.2017
  • Tre Oscar-kandidater fra Nordisk Film Distribusjon 16.12.2016

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Slik ble Thelma til: Filmfans som lot fantasien løpe fritt
NFD-direktøren: «Filmene får ikke spille seg ut»