
Årets første norske storfilm er lanseringsklar og er også filmen som fronter den nye Kinoklubben. Vi har slått av en prat med programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino.
Mandag 8. februar 2016 introduserte hun Birkebeinerne på Kino Victoria i Oslo i forkant av en spesialvisning for reklamebransjen.
– Birkebeinerne blir en film vi tenker får et høyt besøk. Vi tror den blir stor.Her ser vi veldig stor interesse blant publikum. Den vil nå bredt ut. Den har et kobbel av kjente skuespilere og god trailer. Det blir spennende å se!
– Hvor stor?
– Jeg tør spå 300.-400.000 besøkende.
Lanseringen av filmen er godt i gang. Fredag 5. februar var det førpremiere i Bergen. Lørdag 6. februar var det utendørsvisning på Sjusjøen med regissør Nils Gaup og skuespillere fra filmen, og senere på kvelden på Lillehammer kino. Mandag 8. februar var lanseringen nådd Trondheim Kino. Onsdag 10. februar er det pressedag og pressevisning i Oslo, mens norgespremieren med rød løper finner sted på Colosseum Kino fredag 12. februar.
Birkebeinerne er også første film ut i den nye klubben, Kinoklubb Norge. (Den kan du lese mer om her.)
– Vi har allerede solgt billetter til kinoklubbpris, så folk har meldt seg inn. Klubben har eksistert i Danmark i 25 år, i en annen tid, så det tar en stund å bygge opp en slik suksess. Det er også et litt annet konsept i Norge, sier Berg, som sitter i utvalget som velger ut filmene til klubben.
– Birkebeinerne er testet godt for målgruppen i Kinoklubben. Den spiller godt rundt hovedmålgruppen: voksne kvinner. Det er fint å starte med brask og bram.
Berg mener at det er mange som vil like å få «kuratert innhold».
– Kundene får et valg av filmer, hvor vi går god for kvaliteten på filmene. Noen vil kanskje se filmer de ikke hadde tenkt å se. Jeg håper på at det blir noe klubber, foreninger og kolleger vil gå sammen om, at det blir en slags «greie». Jeg er veldig spent på hvor fort det setter seg.
Kinoklubb Norge har som mål å få 40.000 medlemmer i løpet av første år, 2016.
Facebook
RSS