
Digitale Norgesbilletter valideres på samme måte som vanlige papir-Norgesbilletter, altså gjennom kinoens billettsystem (Newman, DX, Ticket) eller på nettsiden http://bruk.norgesbilletten.no/. Alle andre rutiner er også som i dag (fakturering av Filmweb, etc.)
Lanseres 1. februar 2014.
Norgesbilletten startet i 2004.
126.000 eks. ble solgt i 2013.
Kilde: Filmweb
Mobiltelefonselskapet Chess har kjøpt 12.000 av de nye digitale Norgesbillettene, som de skal bruke i sitt kundelojalitetsprogram.
Det forteller administrende direktør Harald Løbak Sæther i Filmweb i et intervju med til KINOMAGASINET.
Som kjent meldte både Chess og Netcom at deres «2 for 1»-kinotilbud i år ville legges ned.
Netcom la ned 1. januar 2014, mens Chess fra 1. februar 2014. Tilbudene ga abonnentene én gratis kinobillett hver tirsdag, mot at de betalte én selv. Nå viser det seg altså at for Chess-kundene kan de fortsatt skaffe seg kinobilletter.
– «2 for 1»-konseptet tror jeg var en bra greie for bransjen, det er synd det forsvant. Det var en rimelig bra suksess. Det tror jeg også kinoene synes, sier Filmweb-direktøren, som KINOMAGASINET nylig møtte i Filmwebs lokaler ved Akerselven i Oslo.
– Det er positivt for bransjen at Chess har kjøpt 12.000 norgesbilletter digitalt, da fortsetter de i alle fall. De viderefører det ved at kundene får poeng utifra bruken av mobil, så det blir en del av lojalitetsprogrammet.
– Hva med Netcom?
– Vi jobber mot Netcom også.
Harald Løbak Sæther sier den nye digitale Norgesbilletten vil forenkle veldig mye. Filmweb har ansatt en egen produktsjef i fjor, som jobber aktivt med salg av Norgesbilletten. Her er ideer blant annet komboavtaler med f.eks. billett og popcornmeny, eller salg av kinogavekort i dagligvarehandelen.
– Vi jobber med å finne modeller som alle kan være fornøyd med, kinoene, vi og distributørene, sier direktøren.
Hva gjelder den nye digitale Norgesbilletten understreker han dette:
– Vi bruker det samme systemet som før. Det vi gjør nå, er at vi sender ut detaljert informasjon til kinoene, hvordan slike billetter skal tas i mot og så skal Film & Kino sende ut informasjon.
Frode Soleim, markedsdirektør i Filmweb, sier at hovedmålet med de nye billettene er å dekke behovet til store norske bedrifter som synes det er tungvint å distribuere papribilletter.
– Nå vil vi istedenfor sende ut billettkoder på en excel-fil til bedriftskunder. Kodene kan dermed bygges inn i bedriftenes kundeprogram, flettes og distribueres på SMS, e-post, kundebrev, og lignende.
Filmwebs håp er at de digitale kinobillettene blir et mer interessant produkt for store bedriftskunder, f.eks. flyselskaper, banker og nettopp telecom-aktører.
Filmweb presenterte konseptet og tankene rundt Norgesbilletten på Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim. Les mer om dette her.

Facebook
RSS