
Hurtigspoling: Charlotte Førli Neumann
Navn: Charlotte Førli Neumann
Stilling: Programsjef ODEON kino
Tid i bransjen: Siden 2008
Facebook: https://www.facebook.com/ODEONoslo/
Charlotte Førli Neumann er tilbake i «kinomanesjen». Vi har slått av en prat med henne.
– Gratulerer med ny jobb. Hva føler du nå?
– Takk, jeg er veldig glad, tror dette blir både utfordrende og gøy!
Fra kino- og videobransjen er Charlotte Førli Neumann kjent for å ha jobbet fire år som markedssjef for daværende Oslo Kino (2008-2012), et års tid for Film & Kino som markedskonsulent, og for Buena Vista Home Entertainment og Paramount Home Entertainment.
– Hvordan var det å jobbe med radio, du var markedssjef for P4 Radio Hele Norge i seks år!
– Det har vært spennende år for radio. Jeg jobbet under digitaliseringen av mediet og fikk bli med på selveste slukkeåret 2017 da Norge som første land i verden skrudde av sine riksdekkende FM-sendiger, det var veldig intenst og utrolig lærerikt.
– Hadde du savnet kino/filmbransjen, og tenkt du ville tilbake?
– Jeg har alltid trives i filmbransjen og er en lidenskapelig kinogåer. Dette er en bransje med veldig mange flinke og hyggelige mennesker, så det er klart jeg alltid har hatt et lite ønske om å vende tilbake en dag.
– Hva gjør deg egnet til å bestemme hva store deler av kinopublikum skal se på kinoen?
– Det er jo ikke jeg som bestemmer hva folk skal se, vi tilrettelegger og prioriterer programmet ut ifra hvilke filmer distributørene tilbyr – og så er det publikum selv som bestemmer hva de skal se.
– Kjenner du Lars Fuglevik eller Christin Berg?
– Ja, med 20 års erfaring fra bransjen så ville det jo være rart om vi ikke kjente til hverandre.
– Har du holdt kontakten med kinobransjen i årene borte fra bransjen?
– Absolutt. Både som gjest og kollega.
– Hva er det viktigste du skal gripe fatt i i din nye jobb?
– Nå skal jeg konsentrere meg om å bli godt kjent med alle ODEON-kinoene og publikums preferanser når det gjelder program og kinoaktiviteter. Jeg planlegger en tett og god dialog med distributører og andre samarbeidspartnere slik at vi i ODEON står godt rustet til å gi vårt publikum fantastiske kinoopplevelser i årene som kommer.
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Det varierer fra dag til dag, akkurat nå er jeg veldig begeistret for Jojo Rabbit og regissør Taika Waititi’s formidlingsevne. Veldig morsomt, sårt, vakkert og litt merkelig.
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– To til sju.
– Hvilke filmer gleder du deg til å se i 2020?
– Mange, alle!
– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen og/eller et VOD-tilbud?
– Kino, selvsagt.
– Ser du 3D på kino og/eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?
– Jeg ser 3D på kino når versjoneringen sies å være god.
– Hvor viktig er 3D-visninger av filmer med dette?
– 3D i IMAX fungerer veldig bra, der er kvaliteten og opplevelsen av et slikt nivå at gjestene setter pris på dette, men vi ser ikke særlig stor etterspørsel etter 3D andre steder så det er prioritert ned.

Charlotte Førli er nyansatt programsjef hos ODEON kino. Her sammen med Chief Commercial Officer, Jon Einar Sivertsen. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?
– Fordelen med kino er den kollektive opplevelsen og følelsen av å «ha gjort noe», det store lerretet, den gode lyden og selvsagt nypoppet kinopopkorn. Hjemme er vel fordelen at man kan ha på seg pysjamas og stoppe filmen når man ønsker det om man vil ha en pause?
– Bør dagens lanseringsvinduer beholdes som de er eller er tiden inne for å vurdere endringer av hensyn til endrede forbrukervaner og forventninger?
– I ODEON ønsker vi å opprettholde dagens lanseringsvinduer.
– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?
– Da tar jeg meg et bad i havet-
– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?
– Jeg streamer TV-serier via de ulike leverandørene, akkurat nå har jeg sett Fleabag og The Crown, har såvidt begynt på The Loudest Voice på HBO og sesong 2 av Sex Education.
– Samler du på fysisk film, DVD, Blu-ray eller det nye formatet 4K Ultra HD?
– Nei.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?
– Vi må som alle andre bransjer vær skjerpet og holde aktualitet for gjestene våre som har mange andre muligheter, men så lenge vi klarer å gi dem en god opplevelse såp har vi troen på at de er villige til å bruke fritiden sin hos oss.
– Hva er ditt beste kinominne?
– Utekino på en gresk øy da jeg var på ferie med mine foreldre som barn, Nærkontakt av tredje grad, det var stort, skummelt og veldig eksotisk.
– Hvilken kino/sal er din favorittkino gjennom tidene?
–IMAX-salen i Oslo.
– Hva er din beste egenskap i jobben din?
– Jeg tror det er en fordel at jeg ikke er redd for å prøve noe nytt, det er spennende å utforske andre måter å se ting på, det håper jeg kommer ODEON og publikum til gode.
– Hva synes du om KINOMAGASINET.no (bransjenettstedet som fikk nytt design og funksjonalitet høsten 2016) og KINOMAGASINET (forbrukerutgaven – print/trykt magasin)?
— All den tid lokalavisene har redusert redaksjonene og skriver mindre om lokal kultur så er det bra det finnes et sted som omtaler bransjens aktiviteter.

Charlotte Førli Neumann. Foto: P4 (pressebilde.)
– Hva skal filmfestivalen gjøre for å bli en bedre festival for hele film-Norge?
– Være relevant med filmutvalg og bransjearrangement som engasjerer.
– Hva gjør du for å reklamere for film på kino?
– Jeg snakker positivt om kino i alle anledninger, og nå forhåpentligvis er med på å lage et godt tilbud som folk vil ha.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– ODEON setter gjestene i fokus, hvilke film vil de se, hva annet ønsker de rundt kinoopplevelsen og prøver og tilpasse tilbudet til å nå flest mulig.
– Hva kan kinokjeden din bli bedre på?
– Forbedringer er en pågående prosess, mye er bra og selskapet har gått fra å være en liten utfordrer til å nå å være størst i landet og det blir man ikke uten å gjøre mye bra, men vi kan alltid bli litt bedre på mange områder.
– Hva er det beste med din kinokjede?
– Folkene som jobber der, det er en utrolig engasjert gjeng med mange unge medarbeidere som står på her helg. Vi har ni kinoer og 61 saler, det er hele skalaen fra IMAX med 467 seter til 24 seter i Skien. Vi har iSense i fem byer og LUXE saler med lenestoler i Oslo og Ålesund. Dolby Atmos i 24 saler, laser i 21 saler, så det har vært stort fokus på å ha teknisk god kvalitet.

Jon Einar Sivertsen (Chief Commercial Officer) og Charlotte Førli Neumann (programsjef) hos ODEON kino. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
– Har dere noen planer videre mht. oppussing/oppgradering, vedlikehold, utvidelser, eller andre relevante prosjekter?
– Vi jobber hele tiden med å forbedre kinoopplevelsen, både i bakgrunnen med oppdatering av teknisk utstyr og de litt større tingene som nye kinoer og nå sist ScreenX oppgraderingene i Oslo.
– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET.no?
– Gjerne mer om hvordan våre gjester opplever kino, intervjuer fra faktiske kinobesøk og de som utgjør hele grunnlaget for at vår bransje har klart seg så bra som den har.
Facebook
RSS