
Den norske kinokonferansen 2016
07.11.2016 - 10.11.2016, Hamar Kino
Arrangør: Film & Kino
KINOMAGASINETs dekning er støttet av Skeie.
HAMAR: CAPA Kinoreklame bruker mye ressurser på å finne nye produkter.
Det fortalte trekløveret fra selskapet under Den norske kinokonferansen 2016:
Linn Barholt (Partnerships & Film Manager), nyansatte Erling Hjorthaug (Digital Product Manager) og Silje Helen Gundersen (Insights & Research Manager).
CAPA har jobbet med kinoreklame siden 1990.
– Vi bruker mye ressursser på å jobbe med andre ting enn den tradisjonelle kinoreklamen. Vi jobber med å se på nye produkter, fortalte Linn Barholt.
Hun forklarte at en av utfordringene for alle i bransjen er at de ulike aktørene sitter på hver sine datasiloer og dermed får man ofte ikke sett de store samarbeidsmulighetene.
– Det gjør at kinoene ikke kan utnytte mulighetsrommet som dataene gir og andre aktører som kan profitere på dette, sa hun og viste frem det amerikanske selskapet Fandango som eksempel.
CAPA Kinoreklame har tre satsingsområder: reasearch, innsikt og analyse.
– Innsikt om hva slags mennesker som ser ulike type filmer gjør at vi kan skreddersy kampanjer, slik at kundene treffer de de vil nå og det igjen bidrar til at reklamen oppleves som relevant, ble det sagt.
Undersøkelser viser at kinoreklame utmerker seg med at publikum i større grad får med seg budskapene bedre enn via andre kanaler og at selve reklamen ofte treffer bedre rent emosjonelt på kino.
I en digital tid hvor reklametettheheten øker må man treffe med rett budskap på rett sted, mener CAPA.
Fra venstre: Silje Helen Gundersen (Insights & Research Manager), Linn Barholt (Partnerships & Film Manager) og Erling Hjorthaug (Digital Product Manager) hos CAPA Kinoreklame under Den norske kinokonferansen 2016 på Hamar. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.
CAPA Kinoreklame nevnte også satsingen på nærhetsteknologi – som er en nøyaktig form for lokasjonsbasert markedsføring. Den er tidsriktig, relevant og personlig. Man når forbrukerne på flere måter, WiFi, geofencing, NFC (near field communication) eller beacons, som på norsk kalles nettvarder. Det er sistnevnte CAPA har installert hos flere kinoer i Norge.
– Det er enkelt å installere, forholdsvis billig og man kan se nøyaktig hvor personene er i en bygning. Her kan man da sende direkte meldinger til kundene, forklarte CAPAs trekløver.
Facebook
RSS