
– Vi er utfordrere og må jobbe smartere og bedre, sa adm. direktør Jan Tore Kristiansen fra CAPA Kinoreklame AS under bransjeforumet.
Sammen med en av sine nærmeste medarbeider, filmekspert Linn Barholt, redegjorde CAPA for statusen per 2015.
Kristiansen medgikk at kinoreklame er en vanskelig business, og som helhet sank i kino mye i reklamemarkedet i 2014 (ca 22 % ifølge Kampanje.com).
– Vi har vært gjennom et relativt tøft år i 2014, men klarte å lande på sorte tall, og har tatt sats for å vokse videre og kjempe om høyere markedsandel i årene som kommer, fortale Kristiansen.
Han poengterte at det er to store eierkonstellasjoner i både kino og kinoreklamemarkedet. CAPA eies av hhv. SF Kino AS med 50 % og Kinovasjon Norge (som igjen består av Bergen Kino, Haugesund kommune, SF Kino Stavanger Sandnes og Trondheim Kino).
CAPA har kinoreklame i 36 byer og hos Bygdekinoen.
– Det er en brukbar distribusjon. Vi er litt under halvparten av markedet, med 45 %, men ønsker å bli større. En av målsetningene er å prøve å få enda høyere markedsandel, sa Kristiansen.
CAPA har 22 ansatte og også folk i Trondheim, Bergen og Stavanger.
– Vårt mål er å øke inntektene våre slik at dere får økt deres inntekter. Vi er gode på lerrettsreklame og en god del andre ting, sa CAPA-direktøren.
– Vi vet at kinopublikummet konsumerer mer av de nye mediene. De ser mindre TV og aviser enn befolkingen forøvrig. De bruker veldig mye Netflix og de laster ned mye film, og de ser mye på VG-TV. De leser blogger hele tiden, sa filmekspert Linn Barholt.
De to CAPA-representantene poengterte at de også driver med mye mer enn kinoreklame.
Nytt av året er lokale kinonettstedreklamer, som på rekordtid har ført til mer omsetning enn i hele 2014 innen dette markedet.
CAPA arrangerer også mange eventer.
– Lokale eventer får mye presseomtale. Publikum er kjempefornøyde. Det er vinn-vinn for alle sammen, sa Linn Barholt.
Facebook
RSS