• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked»

Ted Johansson er konst. adm. direktør i CAPA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked»
John Berge
29. august 2014

CAPA-direktør Ted Johansson mener det tøffe markedet innen kinoreklame tvinger frem endringer, heriblant kinoannonsesamkjøring.

– Det er et steintøft annonsemarked for tiden, slår Ted Johansson – konst. adm. direktør i CAPA fast inne på kontoret bak Slottet i Oslo, hvor selskapet deler lokaler med SF Kino AS.

Den svenske CAPA-direktøren overlater straks roret til en ny mann.

1. oktober er nemlig en ny direktør i CAPA på plass, og Johansson slipper ukependlingen til Norge.

Til daglig er han leder i NCG Media & SF Media AB. Hans ansvar i Nordic Cinema Group omfatter både Norge, Sverige, Finland og Baltikum.

Johansson har dannet seg et klart bilde av kinoreklamemarkedet, og kortsiktig sett er det nå gode tider for kinoeiere og annonsører.

Den store konkurransen mellom Nordic Cinema Group-kontrollerte CAPA og Egmont-eide Media Direct Norge AS har ført til at kinoene har fått bedre vilkår, men samtidig er inntjeningen for lav i andre enden. Annonsørene er blitt færre og de vil betale mindre for nettopp reklameplassen på kinoene.

– På lang sikt er kinoreklamemarkedet utfordrende for kinoeierne fordi finnes det ikke nok penger i markedet. De kan risikere å ikke få den inntjeningen de er vant til. En del annonsører har nå valgt å gå fra kino som annonsemedium, og det er vanskelig å få de tilbake. Det er betydelige annonsører som nå er borte fra kino.

– Årsresultatet vårt i CAPA er ikke noen skjønn sang. Vi har minsket omsetning, ja, et kraftig minsket resultat. Men det er ikke et svakhetstegn. Dette er alle tradisjonelle medier utsatt for for tiden. Man er under et enormt press, ikke minst printmedier, og kino ikke noe unntak. Men CAPA har en stabil eier, og tenker å satse full fart fremover.

– Dere har tatt grep?

– Ja, vi har gjort det vi skulle gjort i forkant. Etter at Media Direct Norge overtok Oslo-markedet, satt vi igjen med de samme faste kostnader. Så vi måtte justere antall ansatte. Vi er nå 21 igjen i Norge. Sju ansatte måtte dessverre gå sommeren 2014.

– Konkurranse er godt. Det gjør at man blir bedre. Men konkurransen skal skje på rett sted. Vi har våre områder og det har konkurrenten. Men riksannonsører vil nå ut til hele Norge. De opplever det som dumt å snakke med to aktører. Innen dagspresse er det vanlig å kjøpe annonsepakker, selv mellom ulike eiere. Det er logisk hendelse. Vi får se om vi får til det, men noe bør vi forsøke å gjøre. Jeg kan ikke kommentere om vi er i dialog med konkurrenten om dette.

Slik Johansson ser det konkurrerer ikke CAPA egentlig med Media Direct Norge, men med Facebook, TV og andre sosiale medier.

– Det er kategorien kinoreklame vi behøver å jobbe med.

– Hvordan har det vært å lede Norge samtidig som du har hatt ditt øvrige ansvar?

– Det har vært utfordrende å lede Norge og Sverige, men det har ikke vært et stort problem. Folk er selvgående. Men nedbemanningen var vi tvunget til. Det har tatt mye krefter.

Hvem som overtar CAPA offentliggjøres mandag 1. september.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
29. august 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Leder CAPA i overgangsfasen 31.03.2014
  • Hun er CAPAs salgssjef 27.03.2014
  • Ny giv for CAPA 14.03.2014
  • Har staket ut kursen videre for Capa 14.02.2014
  • Bransjeveteranen Klingberg slutter 08.11.2013

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Status for Unique Cinema Systems
Her er den nye direktøren i CAPA