
CAPA-direktør Ted Johansson mener det tøffe markedet innen kinoreklame tvinger frem endringer, heriblant kinoannonsesamkjøring.
– Det er et steintøft annonsemarked for tiden, slår Ted Johansson – konst. adm. direktør i CAPA fast inne på kontoret bak Slottet i Oslo, hvor selskapet deler lokaler med SF Kino AS.
Den svenske CAPA-direktøren overlater straks roret til en ny mann.
1. oktober er nemlig en ny direktør i CAPA på plass, og Johansson slipper ukependlingen til Norge.
Til daglig er han leder i NCG Media & SF Media AB. Hans ansvar i Nordic Cinema Group omfatter både Norge, Sverige, Finland og Baltikum.
Johansson har dannet seg et klart bilde av kinoreklamemarkedet, og kortsiktig sett er det nå gode tider for kinoeiere og annonsører.
Den store konkurransen mellom Nordic Cinema Group-kontrollerte CAPA og Egmont-eide Media Direct Norge AS har ført til at kinoene har fått bedre vilkår, men samtidig er inntjeningen for lav i andre enden. Annonsørene er blitt færre og de vil betale mindre for nettopp reklameplassen på kinoene.
– På lang sikt er kinoreklamemarkedet utfordrende for kinoeierne fordi finnes det ikke nok penger i markedet. De kan risikere å ikke få den inntjeningen de er vant til. En del annonsører har nå valgt å gå fra kino som annonsemedium, og det er vanskelig å få de tilbake. Det er betydelige annonsører som nå er borte fra kino.
– Årsresultatet vårt i CAPA er ikke noen skjønn sang. Vi har minsket omsetning, ja, et kraftig minsket resultat. Men det er ikke et svakhetstegn. Dette er alle tradisjonelle medier utsatt for for tiden. Man er under et enormt press, ikke minst printmedier, og kino ikke noe unntak. Men CAPA har en stabil eier, og tenker å satse full fart fremover.
– Dere har tatt grep?
– Ja, vi har gjort det vi skulle gjort i forkant. Etter at Media Direct Norge overtok Oslo-markedet, satt vi igjen med de samme faste kostnader. Så vi måtte justere antall ansatte. Vi er nå 21 igjen i Norge. Sju ansatte måtte dessverre gå sommeren 2014.
– Konkurranse er godt. Det gjør at man blir bedre. Men konkurransen skal skje på rett sted. Vi har våre områder og det har konkurrenten. Men riksannonsører vil nå ut til hele Norge. De opplever det som dumt å snakke med to aktører. Innen dagspresse er det vanlig å kjøpe annonsepakker, selv mellom ulike eiere. Det er logisk hendelse. Vi får se om vi får til det, men noe bør vi forsøke å gjøre. Jeg kan ikke kommentere om vi er i dialog med konkurrenten om dette.
Slik Johansson ser det konkurrerer ikke CAPA egentlig med Media Direct Norge, men med Facebook, TV og andre sosiale medier.
– Det er kategorien kinoreklame vi behøver å jobbe med.
– Hvordan har det vært å lede Norge samtidig som du har hatt ditt øvrige ansvar?
– Det har vært utfordrende å lede Norge og Sverige, men det har ikke vært et stort problem. Folk er selvgående. Men nedbemanningen var vi tvunget til. Det har tatt mye krefter.
Hvem som overtar CAPA offentliggjøres mandag 1. september.
Facebook
RSS