• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked»

Ted Johansson er konst. adm. direktør i CAPA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked»
John Berge
John Berge
29. august 2014

CAPA-direktør Ted Johansson mener det tøffe markedet innen kinoreklame tvinger frem endringer, heriblant kinoannonsesamkjøring.

– Det er et steintøft annonsemarked for tiden, slår Ted Johansson – konst. adm. direktør i CAPA fast inne på kontoret bak Slottet i Oslo, hvor selskapet deler lokaler med SF Kino AS.

Den svenske CAPA-direktøren overlater straks roret til en ny mann.

1. oktober er nemlig en ny direktør i CAPA på plass, og Johansson slipper ukependlingen til Norge.

Til daglig er han leder i NCG Media & SF Media AB. Hans ansvar i Nordic Cinema Group omfatter både Norge, Sverige, Finland og Baltikum.

Johansson har dannet seg et klart bilde av kinoreklamemarkedet, og kortsiktig sett er det nå gode tider for kinoeiere og annonsører.

Den store konkurransen mellom Nordic Cinema Group-kontrollerte CAPA og Egmont-eide Media Direct Norge AS har ført til at kinoene har fått bedre vilkår, men samtidig er inntjeningen for lav i andre enden. Annonsørene er blitt færre og de vil betale mindre for nettopp reklameplassen på kinoene.

– På lang sikt er kinoreklamemarkedet utfordrende for kinoeierne fordi finnes det ikke nok penger i markedet. De kan risikere å ikke få den inntjeningen de er vant til. En del annonsører har nå valgt å gå fra kino som annonsemedium, og det er vanskelig å få de tilbake. Det er betydelige annonsører som nå er borte fra kino.

– Årsresultatet vårt i CAPA er ikke noen skjønn sang. Vi har minsket omsetning, ja, et kraftig minsket resultat. Men det er ikke et svakhetstegn. Dette er alle tradisjonelle medier utsatt for for tiden. Man er under et enormt press, ikke minst printmedier, og kino ikke noe unntak. Men CAPA har en stabil eier, og tenker å satse full fart fremover.

– Dere har tatt grep?

– Ja, vi har gjort det vi skulle gjort i forkant. Etter at Media Direct Norge overtok Oslo-markedet, satt vi igjen med de samme faste kostnader. Så vi måtte justere antall ansatte. Vi er nå 21 igjen i Norge. Sju ansatte måtte dessverre gå sommeren 2014.

– Konkurranse er godt. Det gjør at man blir bedre. Men konkurransen skal skje på rett sted. Vi har våre områder og det har konkurrenten. Men riksannonsører vil nå ut til hele Norge. De opplever det som dumt å snakke med to aktører. Innen dagspresse er det vanlig å kjøpe annonsepakker, selv mellom ulike eiere. Det er logisk hendelse. Vi får se om vi får til det, men noe bør vi forsøke å gjøre. Jeg kan ikke kommentere om vi er i dialog med konkurrenten om dette.

Slik Johansson ser det konkurrerer ikke CAPA egentlig med Media Direct Norge, men med Facebook, TV og andre sosiale medier.

– Det er kategorien kinoreklame vi behøver å jobbe med.

– Hvordan har det vært å lede Norge samtidig som du har hatt ditt øvrige ansvar?

– Det har vært utfordrende å lede Norge og Sverige, men det har ikke vært et stort problem. Folk er selvgående. Men nedbemanningen var vi tvunget til. Det har tatt mye krefter.

Hvem som overtar CAPA offentliggjøres mandag 1. september.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
29. august 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Leder CAPA i overgangsfasen 31.03.2014
  • Hun er CAPAs salgssjef 27.03.2014
  • Ny giv for CAPA 14.03.2014
  • Har staket ut kursen videre for Capa 14.02.2014
  • Bransjeveteranen Klingberg slutter 08.11.2013

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Status for Unique Cinema Systems
Her er den nye direktøren i CAPA