
TRONDHEIM: – Vi gjør ting som vi tror fungerer, men vi vet ikke om det egentlig fungerer. Vi drukner i data som vi ikke får brukt riktig, sier britisk kinoekspert.
Action Marketing Works Ltd er et firma startet av den britiske kinobransjeveteranen Mark de Quervain.
Under kinokonferansen ga han mange gode råd.
Foredragets tittel var «The Cinema Admissions Treadmill – Running hard to stand still», og varte i en time, torsdag 21. november under Den norske kinokonferansen.
Mark de Quervain er en gjenganger på norske kinobransjekonferanser.
Action Marketing Works Ltd har flere kinokjeder som kunder, og firmaets forretningsidé er at deres råd skal gi økt lønnsomhet for kundene. Blant kundene finner vi The Industry Trust, International Cinema Marketing Group (femten kinokjeder), Vue Cinemas, Reel Cinemas, HTC, Location i Norge, med flere.
– Studioene får mindre penger grunnet mindre kinoomsetning. Konsekvensene er at de har mindre penger å bruke på reklame, de tar mindre risiko, de lager mer trygge filmer og de forsøker å lage filmer som driver markedet, oppfølgere og forfilmer, såkalt sikre filmer, sa Mark de Quervain under foredraget.
Han fortalte at undersøkelser viser at 32 % av amerikanerne aldri går på kino og hele 70 % av britene aldri gjør det.
– Vår forbrukerbase er altfor smal. Vi har et kommunikasjonsmessig sort hull, hvor få av kundene hører på hva vi sier, slo han fast.
de Quervain mener at studioene er god på å markedsføre store filmer, men ikke de som ikke er på topp 30.
Han er også krititisk til rabattordininger på kino.
– Man trenger ikke gi så mye rabatt, til folk som kommer ofte likevel, sa han.
Han mener at kinoeierne må se på businessen «overfra».
– Vi blir for fokusert på de små tingene, vi er altfor opptatt av det. Selv jeg var det, som sjef for Vue. Jeg dratt inn i det. Ikke vær redd for å kaste gamle ideer, om du har en strategi for noe bedre. Jeg gjorde ting som var småreperasjoner, men problemene forsvant ikke.
Kinoeksperten poengterte at du får ingen pris for å risikere ting som du endrer opp med å tape og hvor du i verste fall kan miste jobben.
– Vi gjør ting som vi tror fungerer, men vi vet ikke om det egentlig fungerer. Vi drukner i data som vi ikke får brukt riktig. Det kan koste mye å sette dataene sammen også. Jeg vil bare sende kundene ting de elsker, eller vil like. Konseptet søk er endret. Selv google endrer seg fra søk til oppdagelse. Det er så mye informasjon nå, at man ikke vet hva man ser etter. Valgene på nettet er overveldende. Som forbruker må jeg ledes til det jeg vil elske å oppdage.
de Quervain sa at 75 % av businessen til Netflix er anbefalinger av andre filmer og serier.
– Tenk om 75 % av vår business kom via den måten! Jeg har sendt millioner av e-poster til kunder. Jeg har ikke fått en respons!
Videre nevnte den britiske kinoeksperten eksempler på altfor kompliserte prisstrukturer hos en kinokjede, han var inne på vindustrategiene og 2K/4K.
Facebook
RSS