• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Britisk kinoekspert med mange gode råd

Mark de Quervain er gründer og eier av Action Marketing Works Ltd – et firma som spesialiserer seg på å rådgi kinoer. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Britisk kinoekspert med mange gode råd
John Berge
John Berge
5. januar 2014

TRONDHEIM: – Vi gjør ting som vi tror fungerer, men vi vet ikke om det egentlig fungerer. Vi drukner i data som vi ikke får brukt riktig, sier britisk kinoekspert.

Action Marketing Works Ltd er et firma startet av den britiske kinobransjeveteranen Mark de Quervain.

Under kinokonferansen ga han mange gode råd.

Foredragets tittel var «The Cinema Admissions Treadmill – Running hard to stand still», og varte i en time, torsdag 21. november under Den norske kinokonferansen.

Mark de Quervain er en gjenganger på norske kinobransjekonferanser.

Action Marketing Works Ltd har flere kinokjeder som kunder, og firmaets forretningsidé er at deres råd skal gi økt lønnsomhet for kundene. Blant kundene finner vi The Industry Trust, International Cinema Marketing Group (femten kinokjeder), Vue Cinemas, Reel Cinemas, HTC, Location i Norge, med flere.

– Studioene får mindre penger grunnet mindre kinoomsetning. Konsekvensene er at de har mindre penger å bruke på reklame, de tar mindre risiko, de lager mer trygge filmer og de forsøker å lage filmer som driver markedet, oppfølgere og forfilmer, såkalt sikre filmer, sa Mark de Quervain under foredraget.

Han fortalte at undersøkelser viser at 32 % av amerikanerne aldri går på kino og hele 70 % av britene aldri gjør det.

– Vår forbrukerbase er altfor smal. Vi har et kommunikasjonsmessig sort hull, hvor få av kundene hører på hva vi sier, slo han fast.

de Quervain mener at studioene er god på å markedsføre store filmer, men ikke de som ikke er på topp 30.

Han er også krititisk til rabattordininger på kino.

– Man trenger ikke gi så mye rabatt, til folk som kommer ofte likevel, sa han.

Han mener at kinoeierne må se på businessen «overfra».

– Vi blir for fokusert på de små tingene, vi er altfor opptatt av det. Selv jeg var det, som sjef for Vue. Jeg dratt inn i det. Ikke vær redd for å kaste gamle ideer, om du har en strategi for noe bedre. Jeg gjorde ting som var småreperasjoner, men problemene forsvant ikke.

Kinoeksperten poengterte at du får ingen pris for å risikere ting som du endrer opp med å tape og hvor du i verste fall kan miste jobben.

– Vi gjør ting som vi tror fungerer, men vi vet ikke om det egentlig fungerer. Vi drukner i data som vi ikke får brukt riktig. Det kan koste mye å sette dataene sammen også. Jeg vil bare sende kundene ting de elsker, eller vil like. Konseptet søk er endret. Selv google endrer seg fra søk til oppdagelse. Det er så mye informasjon nå, at man ikke vet hva man ser etter. Valgene på nettet er overveldende. Som forbruker må jeg ledes til det jeg vil elske å oppdage.

de Quervain sa at 75 % av businessen til Netflix er anbefalinger av andre filmer og serier.

– Tenk om 75 % av vår business kom via den måten! Jeg har sendt millioner av e-poster til kunder. Jeg har ikke fått en respons!

Videre nevnte den britiske kinoeksperten eksempler på altfor kompliserte prisstrukturer hos en kinokjede, han var inne på vindustrategiene og 2K/4K.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
5. januar 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022

John Berge25. mars 2021
Les mer

Disney med ny nesestyver overfor kinoene

John Berge24. mars 2021
Les mer

Nå skal kinofilmdistributørene selv få sette aldergrensene

John Berge18. mars 2021
Les mer

Kinosvikt ga nesten en milliard kroner i mindre omsetning

John Berge17. mars 2021
Les mer

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Norsk Kino i gang i Ålesund
Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg