
– De høye prisene på kinobilletter i Oslo reflekterer at det ikke er konkurranse i markedet, mener Geir Kamsvåg, redaktør for bladet Cinema.
I en større artikkel her på KM, har vi analysert tall fra bransjens egen organisasjon, Film & Kino, som avdekker at billettprisene øker drastisk i Oslo Kino-kjeden.
I mars 2014 kostet en kinobillett hos Oslo Kino i snitt 111,17 kroner, mot 92,04 kroner i mars 2013. Dette er en prisendring på nesten 21 prosent ila. tolv måneder.
Geir Kamsvåg sier han ikke er overrasket over at det er dyrest i Oslo.
– Nordisk Film, eid av Egmont, skal hente inn pengene de har lagt ut for Oslo Kino. De har vel funnet ut at markedet tåler prisøkningen og kinobesøket der har ikke gått noe ned siden de økte prisene i januar 2014.
– Prisene reflekterer at det ikke er konkurranse, at det er en aktør i markedet og det er en monopolist. Nordisk har betalt mye for Oslo Kino, i konkurranse med SF. Det har kostet etter det jeg vet 560 millioner kroner og de pengene skal de hente inn, mener Kamsvåg.
Facebook
RSS