
Onsdag 14. oktober 2020 hadde Børning 3 premiere, noe som ble behørig markert flere steder i landet. Blant annet et sted hvor mye av handlingen foregår, nemlig i Follo der man viste filmen hos ODEON Ski.
Mye av handlingen i alle Børning-filmene har tilknytning til Follo-området, rett sør for Oslo.
Blant annet har den store rullende helten Lillegul bosted her på Kråkstad utenfor Ski, hos sin eier Rikard Andersen. Og skulle det være noe du ikke allerede vet, er Lillegul altså bilen Roy (Anders Baasmo Christensen) kjører i Børning-filmene.
Videre er smått legendariske Tyrigrava i området, motorfolkets samlingssted gjennom tiår ved innsjøen Gjersjøen, og utgangspunkt for hele miljøet som skildres i filmene.
Ikke overraskende da at ODEON Ski la opp til en premiere med både brask og broom!
Sentrumsgaten utenfor ble stengt av slik at bilfolket kunne ha miniutstilling, skuespillere og annet filmpersonell var invitert, og Lillegul ble satt på utstilling i foajeen.

Gaten ved ODEON Ski ble sperret av for å ha en utstilling av flere av de forskjellige bilene som er med i filmen. I tillegg så er det også noen som ikke er med i filmen. Foto: Matias Kjølstad, KINOMAGASINET.no ©.
Bilentusiasten Rikard Andersen var på premieren og ville gjerne svare på noen spørsmål fra KINOMAGASINET:
– Det er gøy å være stolt far til bilen?
– Ha, ja, vi har jo flere av dem, vi har jo det som er Lillegul-stuntkopi (den sto utenfor for Odeon Ski, red. anm.) – og så har vi den ekte Lillegul som står nede (i foajeen inne på selve kinoen). Og hvorfor vi bruker to biler er det jo mange som lurer på, men det er ofte at man sparer tid på det. Når jeg kjører stunt med bilen, så kan andre kjøre sånn «filmskuespiller-ting» med den andre bilen.
– Også hvis en går tom for bensin så har dere jo alltids en klar?
– Nei, det kan de ikke alltid – fordi det er ofte at vi filmer langt fra hverandre, og at jeg for eksempel blir filmet med helikopter, og de andre kan filme et helt annet sted.
– Er stuntkopien også din?
– Den er egentlig sønnen min sin, men det er jeg som har fikset den opp. Den var med i Børning 2 og gjorde noen heftige scener der. Der ble den skadet fordi jeg kjørte i noen vegger. Så jeg kjøpte den ut av filmselskapet etterpå og fikset vi den opp igjen. Så den har vært med i Børning 2 og 3, mens den ekte Lillegul har vært med i alle, og det er jo den vi bruker når vi kjører fort – selvfølgelig.

Her har vi en stuntversjon av Lillegul utenfor ODEON Ski. Både den og den ekte Lillegul ble brukt under innspilling til flere heftige stuntscener i filmen, men den avbildede er spesifikt laget for stunts. Foto: Matias Kjølstad, KINOMAGASINET.no ©.
– Hva synes du om mottakelsen filmen har fått?
– Vi har jo sett som vanlig at VG og Dagbladet har gitt den terningkast 3 og 4 og blablabla. Men det er jo klart at det er ikke en film som er lagd for kritikerne, det er en film som er laget for folket, og om folket kommer ut og er kjempefornøyd, da driter vi i alt annet liksom. Det er jo enkel norsk humor og må jo ikke ses på som noe annet. Men vi er fornøyd med det de skriver, vi. Det er jo publikum vi bryr oss, kommer de ut og er kjempeglade, da er vi glade og.
(Reportasjen fortsetter nedenfor.)
PS! Også KINOMAGASINET ga terningkast tre. Les anmeldelsen her:
– Det pleier jo å være noen som folket liker, men som kritikerne ikke liker?
– Ja, det er veldig ofte. Vi var på Colosseum i går (13. oktober 2020) og da kom akkurat noen som hadde hørt at Aftenposten som hadde gitt terningkast tre eller noe, og skrev at det var enkel norsk og sånn. Han sa til oss som skulle gå inn da at «Ja, det jaggu bra at den ikke fikk mer, for da hadde jeg ikke gått og sett den. Hvis VG og Dagbladet hadde gitt terningkast seks, da hadde jeg ikke giddet å sett filmen en gang». Så han var kjempeglad for at den bare fikk terningkast tre, publikummet er jo aldri på nivå med de aller mest spesielle kritikerne. Det blir litt sånn ytterkant egentlig. Reaksjonen er at alle sier at dette kanskje var den morsomste av dem, men når det gjelder bilkjøringa så var det mere morsomt på nr. en da. Da var det litt mere sånn heftige stunt, det vi gjorde den gangen egentlig, men humoren sitter bedre her.
– Hva syns du er det beste med å ha med bilen din i filmen? At den er hovedbilen?
– Regissør Hallvard baserte jo storyen og Anders sin karakter på meg. Så til å begynne med, to og et halvt år før så var det bare Hallvard Bræin og meg. Det var hans ide og alt, men han baserte alt på en ekte person og en ekte bil. Lillegul har jo ikke blitt noe forandret, den har jo alltid sett sånn ut. Bilen er ikke laget for filmen, men filmen er laget for bilen. Den er jo på en måte nåtidens Il Tempo Gigante. Den er jo så populær at jeg ikke kan kjøre noe sted uten at det er folk overalt. Det har jo tatt av så veldig at barn har sendt tegninger på bursdager. Og vi byr jo alltid på Lillegul.
– Har du vært genuint redd for at den skal bli ødelagt under filmingen?
… Det er jo kun jeg som kjører bilen, men ja, blant annet på Trollstigen så kjører vi jo såpass heftig at det var et par ganger det var på kanten der. Så er det noen stuntscener i Tyskland hvor vi kjører i 170-180 km mellom noeN konteinere. Det er jo jeg som kjenner min bil. Det er ikke bare å sette seg inn å kjøre. Det er jo en ganske så spesiell bil det her da.

Her ser vi ett bilde av ekte Lillegul inne på foajeen til ODEON Ski. Foto: Matias Kjølstad.
På ODEON Ski har billettsalget vært overraskende bra på tross av at koronaviruset har gått sin gang. Kinosjef Alexander Dalen bekrefter at de har hatt stor suksess med barnefilmer som Knutsen & Ludvigsen 2 og Trolls World Tour allerede i år.
– Vi ser at vi har godt besøk, selv om vi har begrensninger både på maksimalt antall besøkende og avstand mellom ulike grupper. Vi er heldige å ha hele åtte saler, slik at med populære filmer så kan vi planlegge mange visninger. Da behøver ikke hver sal å bli så full. Riktignok er besøket litt væravhengig.
– Og hvem vet, noen synes kanskje det er greit å ha et sete avstand til andre uansett, korona eller ikke. Hva tror dere om Børning 3, vil den også bli en suksess?
– Det har vi stor tro på, og forhåndssalget har vært bra, omtrent på nivå med de første to, i hvert fall justert for korona-effekten.
– Har du noen tro på at det blir flere filmer?
– Ja, det tror jeg.

Her ser vi kinosjef Alexander Dalen hos ODEON Ski. Bak ham ser vi den ekte Lillegul-bilen. Foto: Matias Kjølstad, KINOMAGASINET.no ©.
Tilstede på premieren var blant annet Ida Husøy, som spiller Roys datter. Ida fortalte tidligere til Østlandets Blad at hun var så glad når hun fikk rollen til den første filmen, at hun gikk og klemte ei ku som stod i nærheten. Den gangen var hun 13 år, nå har hun rukket å bli 19 år
– Hvordan er det å være med i denne filmserien?
– Det er kjempe, kjempe gøy. Det er sju år siden vi gjorde den første filmen og nå er vi tilbake med treeren. Det er jo dritgøy. Så er det jo mye biler og fart og spenning.
– Hvordan har det vært å være datteren til Roy i serien?
– Det er også veldig gøy. Jeg spiller jo karakteren Nina og kjenner meg jo veldig igjen i den karakteren selv.
– Hva har vært det skumleste under innspillingen da?
– Nei, det er er vel ikke så mye skummelt. Vi som er skuespillere kjører jo ikke bilene selv i fartsscener, det er det stuntsjåfører som tar seg av. Så vi er ganske trygge sånt sett som skuespillere, men det er jo alltids litt scary når du er på et sett, og du har raske biler rundt deg. Da er det jo mye som kan gå galt.
– Er du noe særlig bilinteressert selv?
– Nei, du vet du hva? Det er jeg ikke. Ikke noe bilinteressert i det hele tatt. Men når jeg ble dratt inn i disse prosjektene så fikk man jo se hvor stort bilmiljøet i Norge er, det er jo enormt. Man får øynene mer åpne for det da, men spesielt bilinteressert er jeg ikke.
– Hva er ditt beste minne fra å være med på dette her da?
– Det er vanskelig å dra fram noen minner. Det er jo fryktelig gøy være med, fordi man møter på så mange flinke mennesker i så ulike ting. Og den casten vi har med skuespillere er jo et stjernelag. Så det er jo på en måte det man husker, at man får jobbe med så mange talentfulle mennesker.
– Tror du det er mulighet for flere? Eller er dette siste filmen?
– Jeg tror at det er fullt mulig med flere, men det er vanskelig å si. Og nå er det jo korona mens vi lanserer filmen. Det har jo litt å si det også, for hvor mange det er som kommer seg på kino, og hvor mye vi får tilbake, og om det er stort engasjement rundt det. Så mulig er det.
– Har du mange andre skuespilleraktiviteter driver du med?
– Egentlig ikke så mye. Det bunger jo ikke av norsk film. Det er jo ikke å bare kaste deg ut der så får du jobb på en måte. Sånn sett er det veldig vanskelig. Så man må ta det litt som det kommer, men litt her og litt der ja.
– Men det er noe du ønsker å fortsette med?
– Ja, veldig gjerne. Jeg syns jo det er kjempegøy å lage film og jobbe med karakterer. Det er jo så mye gøy rundt film, både med forarbeidet og det som kommer etter.

Her ser vi Ida Husøy, Rikard Andersen og Eivind Lindstrand som skriver autografer på plakater for Børning 3. Foto: Matias Kjølstad, KINOMAGASINET.no ©.
Før selve filmvisningen fikk vi presentert smakebiter fra innspillingen. Og hvis noen trodde Rikard Andersen var en litt innesluttet bilnerd, så er i hvert fall det feil. Han tok kommandoen fra første sekund og praten gikk i Mustang-tempo. Salen ble presentert for nevnte Ida Husøy, Karl Næss fra Madness Power som fungerer som mekaniker for bilene, samt eier av likbilen, Eivind Lindstrand.
En av de artige tingene var at Rikard måtte kle seg ut som Ida for å spille stunt i scenene hvor det skulle se ut som Ida kjørte. Ida fortalte litt om hverdagen på filmsettet, hvor dagene var intense med lite søvn, og mye venting. Likbilen spiller en sentral rolle i filmen, og Eivind var den eneste som klarte å få fartsbot i Tyskland med denne. 70 euro for 200 km/t.

Her ser vi bilde tatt inne på sal 1 på ODEON Ski. Før de viste filmen fortalte Rikard Andersen (midten) oss litt om filmen bak kulissene. Det gjorde han med Ida Husøy (t.v.) og Karl Næss (t.h.) fra Madness Powers. Her ble vi fortalt at Eivind Lindstrand eide og kjørte likbilen som blir brukt av Sven Nordins karakter Doffen. På det avbildede bildet ser du Eivind iført parykken så han skal se litt mer ut som Doffen når de filmer. Foto: Matias Kjølstad, KINOMAGASINET.no ©.
En annen som hadde møtt opp med bilen sin var Stein Trøstheim, også opprinnelig fra Ski. Hans blå og hvite ‘65 Mustang er en av bilene man kan se i kortesje opp Trollstigen i starten av filmen.
– Området var utrolig fint, men ganske kaldt i mai. En morgen lå det faktisk litt snø på veien helt øverst, og vi kjørte på gateslicks, så det ble ca 20 km/t. Og så saltet de veien, så da var det rett på bensinstasjonen hver dag for å få spylt av bilen etter dagens økt. Vi satt stort sett seks timer hver dag, og det var null grader ute – da går det litt 98 oktan! Jeg tror jeg brukte en halv tank hver dag bare på å holde varmen. Dette er jo ikke en bil du du kjøper fordi den har så bra varmeapparat akkurat.
– Hvordan opplevde du å delta på filmingen?
– Det var veldig gøy og interessant. Det ble mye venting da, og mye saktekjøring, i 20 km/t og sånn. Så da slapp vi stuntmann. Jeg var med i Børning 2 også, og husket all ventingen derfra, og var litt skeptisk til å være med faktisk. Men samboeren min og Rikard fikk heldigvis overtalt meg. Vi måtte stå opp klokka tre for å rekke filmingen, siden vi bare fikk sperret veien noen timer på morgenen. Til gjengjeld fikk vi dagen fri fra elleve og utover, og kunne kose oss på fjellturer og sånt. Vi bodde på campinghytter sammen med de andre i innspillingen, så det var veldig sosialt.

Her ser vi Stein Trøstheim som var med på å lage filmen og kjørte sin bil, en blå og hvite ‘65 Mustang som du kan se i begynnelsen av filmen. I bildet står han sammen med den utenfor på gaten ved ODEON Ski. Foto: Matias Kjølstad, KINOMAGASINET.no ©.

Her ser vi en annen vinkel av den blå og hvite ‘65 Mustang til Stein Trøstheim. Foto: Matias Kjølstad, KINOMAGASINET.no ©.
Skal vi dømme etter denne kvelden blir Børning 3 kanskje like stor suksess som de to tidligere.
Facebook
RSS