
Kan et av kinobransjens verste mareritt bli en virkelighet? At No Time to Die blir lansert direkte på en strømmetjeneste?
MGM avviser overfor Variety at No Time to Die er til salgs.
«Vi kommenterer ikke rykter. Filmen er ikke til salgs. Filmens lansering er utsatt til april 2021 for å sikre kinoopplevelsen for filmpublikum», sier en MGM talsperson til det amerikanske filmfagbladet.
I samme artikkel fremgår det at både Apple, Netflix og Amazon har forhandlet om å kjøpe den 25 offisielle James Bond-filmen.
Et beløp på 600 millioner amerikanske dollar skal ha vært nevnt, som visstnok ble for stivt selv for giganter som Apple og Netflix.
Ifølge Deadline var dette beløpet kun for ett års leiekontrakt for filmen for Apple TV+ tjenesten.
Det ble også vurdert å lansere filmen som Premium On Demand (PVOD).
Det var Bloomberg som brakte nyheten først.

Stillbilde fra No Time to Die.
Tvisten her? Da Apple nylig lanserte sin nye telefon var det til tonene av det legendariske James Bond Theme. Dette er en bruk som kun kan være avklart på høyeste hold
Og MGM er fortsatt til salgs – og da er det med Bond-filmene på kjøpet. I tillegg til et stort filmarkiv, med franchiser og titler som The Pink Panther, Rocky, Poltergeist, med flere.
MGM eier nemlig halvparten av James Bond-rettighetene. Og Apple er bekreftet til å være én av fire aktuelle kjøpere av MGM. De andre er Comcast, Amazon og Facebook.
MGM (Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.) ble etablert i 1924, og har helt siden 1971 vært kjøpt og solgt av en rekke aktører. I 2010 gikk MGM konkurs, hvorpå et nytt holdingselskap overtok. Den største aksjeeieren pr. 2020 er hedgefondet Anchorage Capital Partners, og disse har lenge ønsket å selge MGM.
MGM har siden midten av 70-tallet eid halvparten av rettighetene til James Bond som filmserie. Dette skjedde da Albert R. Broccoli og Harry Saltzmans veier ble skilt og Saltzman måtte selge sin andel grunnet økonomiske problemer. MGM overtok. Broccoli-familiens morselskap heter Danjaq, som igjen eier EON Productions.

Stillbilde fra No Time to Die.
Bond-fansen i Storbritannia har også rettet søkelyset på ryktene. De har sett litt på hvor mye en film tjener inn på kino, versus produksjons- og markedsføringskostnadene, samt andelen som kinoene skal ha. Da kan en film som omsetter for 800 millioner til én milliard dollar (SPECTRE omsatte for 880 på kinoer verden over), gi cirka 25 prosent igjen av denne omsetningen i overskudd.
Hvorvidt kinoene klarer å gjenåpne i full skala med gode besøkstall er blant den store usikkerhetsfaktoren for 2021. Bakteppet er også studioenes stadig større satsing på direktelevering av filmene sine til forbrukerne.
https://www.facebook.com/mi6hq/posts/10157464249226863
OK, you are now free to start rumours. Apple uses the James Bond theme to launch their new iPhone 12. Apple one of four potential buyers of MGM. Has a deal been done? #apple #jamesbond #mgm pic.twitter.com/sBQ2xeps3f
— James Bond (@jamesbondlive) October 13, 2020
I can’t get my head around the idea that we may well see James Bond debut on Apple TV+ or Netflix. The numbers I’ve been hearing the last few days are I N S A N E…
— BooMcScreamy (@DrewMcWeeny) October 22, 2020

Stillbilde fra No Time to Die.
Facebook
RSS