• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Bond kan fortsatt gå rett på en strømmetjeneste hvis Apple kjøper MGM

Apple og 007 kan bli sant. Fremtiden vil vise. Illustrasjon: Per Mork.
Bond kan fortsatt gå rett på en strømmetjeneste hvis Apple kjøper MGM
John Berge
26. oktober 2020

Kan et av kinobransjens verste mareritt bli en virkelighet? At No Time to Die blir lansert direkte på en strømmetjeneste?

MGM avviser overfor Variety at No Time to Die er til salgs.

«Vi kommenterer ikke rykter. Filmen er ikke til salgs. Filmens lansering er utsatt til april 2021 for å sikre kinoopplevelsen for filmpublikum», sier en MGM talsperson til det amerikanske filmfagbladet.

I samme artikkel fremgår det at både Apple, Netflix og Amazon har forhandlet om å kjøpe den 25 offisielle James Bond-filmen.

Et beløp på 600 millioner amerikanske dollar skal ha vært nevnt, som visstnok ble for stivt selv for giganter som Apple og Netflix.

Ifølge Deadline var dette beløpet kun for ett års leiekontrakt for filmen for Apple TV+ tjenesten.

Det ble også vurdert å lansere filmen som Premium On Demand (PVOD).

Det var Bloomberg som brakte nyheten først.

Stillbilde fra No Time to Die.

Tvisten her? Da Apple nylig lanserte sin nye telefon var det til tonene av det legendariske James Bond Theme. Dette er en bruk som kun kan være avklart på høyeste hold

Og MGM er fortsatt til salgs – og da er det med Bond-filmene på kjøpet. I tillegg til et stort filmarkiv, med franchiser og titler som The Pink Panther, Rocky, Poltergeist, med flere.

MGM eier nemlig halvparten av James Bond-rettighetene. Og Apple er bekreftet til å være én av fire aktuelle kjøpere av MGM. De andre er Comcast, Amazon og Facebook.

MGM (Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.) ble etablert i 1924, og har helt siden 1971 vært kjøpt og solgt av en rekke aktører. I 2010 gikk MGM konkurs, hvorpå et nytt holdingselskap overtok. Den største aksjeeieren pr. 2020 er hedgefondet Anchorage Capital Partners, og disse har lenge ønsket å selge MGM.

MGM har siden midten av 70-tallet eid halvparten av rettighetene til James Bond som filmserie. Dette skjedde da Albert R. Broccoli og Harry Saltzmans veier ble skilt og Saltzman måtte selge sin andel grunnet økonomiske problemer. MGM overtok. Broccoli-familiens morselskap heter Danjaq, som igjen eier EON Productions.

Stillbilde fra No Time to Die.

Bond-fansen i Storbritannia har også rettet søkelyset på ryktene. De har sett litt på hvor mye en film tjener inn på kino, versus produksjons- og markedsføringskostnadene, samt andelen som kinoene skal ha. Da kan en film som omsetter for 800 millioner til én milliard dollar (SPECTRE omsatte for 880 på kinoer verden over), gi cirka 25 prosent igjen av denne omsetningen i overskudd.

Hvorvidt kinoene klarer å gjenåpne i full skala med gode besøkstall er blant den store usikkerhetsfaktoren for 2021. Bakteppet er også studioenes stadig større satsing på direktelevering av filmene sine til forbrukerne.

https://www.facebook.com/mi6hq/posts/10157464249226863

OK, you are now free to start rumours. Apple uses the James Bond theme to launch their new iPhone 12. Apple one of four potential buyers of MGM. Has a deal been done? #apple #jamesbond #mgm pic.twitter.com/sBQ2xeps3f

— James Bond (@jamesbondlive) October 13, 2020

I can’t get my head around the idea that we may well see James Bond debut on Apple TV+ or Netflix. The numbers I’ve been hearing the last few days are I N S A N E…

— BooMcScreamy (@DrewMcWeeny) October 22, 2020

Stillbilde fra No Time to Die.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. oktober 2020
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Chadwick Bosemans siste film får Netflix-premiere før jul
Tenet-aktig reklamefilm skal lokke kinokundene tilbake