• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FESTIVAL

Boikotter Amanda-prisen grunnet «publikumsappell»-formulering

Produsent Thomas Robsahm under lanseringen av Thelma under Den norske filmfestivalen i Haugesund, søndag 20. august 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Boikotter Amanda-prisen grunnet «publikumsappell»-formulering
admin
admin
25. september 2017
Må en film ha «publikumsappell» for at den kan bli kåret til Beste norske kinofilm i Amandapris-utdelingen? Det mener flere filmskapere at en kinofilm ikke nødvendigvis må eller skal ha.
 
Av den grunn har produksjonsselskapet Motlys, som står bak kinoaktuelle «Thelma», bestemt seg for å trekke filmen fra Amandaprisen i 2018.

Dette i protest mot at det i kategorien for Beste Kinofilm legges stor vekt på at filmen må ha «publikumsappell» for å kunne vinne.

Dette er formuleringen flere norske filmskapere misliker: «For prisen Beste norske kinofilm skal filmen utvise gjennomgående høy kvalitet i alle funksjoner. I tillegg bør filmen ha en publikumsappell.»

Dette strider mot praksis ellers i verden inkl. Oscarutdelingen, mener produsent Thomas Robsahm i selskapet Motlys.

I ytterste konsekvens betyr dette at en film som vinner både Gullpalmen i Cannes og Oscar for beste fremmedspråklige film vil kunne bli diskvalifisert fra å vinne Amanda fordi den ikke har «publikumsappell» (les: Ikke mange nok besøk på norske kinoer).

I september skrev Robsahm og åtte andre produsenter et leserinnlegg hos Rushprint. De vil at den eller de filmene med mest publikumsappell skal gjøre det i konkurranse med alle kinofilmene det året, og mener det er problematisk overfor smalere filmer med sterke kunstneriske kvaliteter som blir avskrevet fra å kunne vinne fordi de ikke har bred nok appell.

– Amanda-komitéens definisjon av kvalitet undergraver prisens betydning

Fra innlegget:

«Hvilke beveggrunner Amanda-komitéen må ha hatt for denne særnorske definisjonen av kvalitet kan vi bare spekulere i, men den framstår som overmoden for revurdering. Vis oss én annen filmnasjon som har den samme definisjonen av beste film. Den fins ikke. Amanda-komitéens definisjon av kvalitet blir i verste fall stående som et uttrykk for hele den norske filmkulturen; her til lands anerkjenner vi ikke kvalitet hvis ikke veldig mange liker det. Dette er med på å undergrave Amanda-prisens betydning og relevans, noe ingen i bransjen er tjent med.

Dersom Amanda-komitéen ønsker å honorere årets mest populære film, kan Folkets Amanda nominere de tre mest sette filmene det året og la publikum stemme med sms under Amanda-showet. Dette forhindrer kampanje-stemming på nettet, som i fjor da Folkets Amanda gikk til en film nesten ingen hadde sett på kino. Alternativt kan det opprettes en Amanda til beste produsent, der filmens kommersielle suksess vektlegges.»

I en pressemelding sendt ut mandag 25. september uttaler Robsahm:

– Thelma har åpenbart publikumsappell, så vi gjør ikke dette for egen del, tvert i mot smerter det oss fordi vi føler Thelma vil kvalifisere til flere priser. Men vi kan ikke lenger finne oss i at Amandaprisen opererer på en helt annen måte enn alle andre nasjonale filmpriser i verden, sier Og vi vet dessuten at flere andre framtredende filmskapere vurderer å gjøre det samme om ikke noe blir gjort.

– Dersom priser skal deles ut på basis av besøkstall, så er det naturlig at Folkets Amanda går til en av de mest sette filmene på kino. Men nominasjonene og prisen for beste kinofilm må alltid gå til den filmen juryen anser er den kvalitativt beste filmen, uavhengig av kommersiell suksess og størrelsen på lanseringsbudsjettet, sier Robsahm.

Mens Oscarprisen ikke tar hensyn til besøkstall men gir sterke og mer radikale filmer som Moonlight mulighet til å vinne, har Amanda valgt å gå i motsatt retning de siste årene.

– Selv om det ligger åpenbare kvaliteter i å skape et produkt med bred appell, så er det ingen automatisk sammenheng mellom besøkstall og kvalitet. Dersom evnen til å nå bredest mulig skal vektlegges mer enn andre kvaliteter ved en filmproduksjon, bør man heller opprette en egen kategori for beste lansering, mener produsenten.

Under årets Amanda-utdeling var det ifølge Robsahm påfallende at flere kritikerroste titler ble forbigått, sannsynligvis pga. «manglende publikumsappell». Mest oppsiktsvekkende er det at en film som mottar hele seks nominasjoner (The Rules For Everything) likevel ikke nomineres som beste film, mens filmer med langt færre nominasjoner når opp.

«Det er også slående hvor lite sammenheng det er mellom de kreative kategoriene for regi/manus og kategorien for beste film. I år vant Izer Aliu prisen for beste regi, mens filmen hans Fluefangeren ikke engang var nominert som beste film. Slikt skal egentlig ikke skje, og i så fall bare unntaksvis,» sier Robsahm.

PS: Pr. 24.11. er Thelma sett av 32.587 personer på kino i Norge. Den hadde premiere 15.09.2017.

Thelma-produsenten: «Vi vil veldig gjerne at dette blir den mest sette filmen til Joachim Trier»

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FESTIVAL
25. september 2017
admin
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsiden
  • Thelma sett av over 15.000 personer 18.09.2017
  • Anmeldelse: Thelma 20.08.2017
  • Slik ble Thelma til: Filmfans som lot fantasien løpe fritt 20.08.2017
  • Thelma-produsenten: «Vi vil veldig gjerne at dette blir den mest sette filmen til Joachim Trier» 20.08.2017
  • Ny trailer for den norske thrilleren Thelma 20.07.2017

Siste saker fra FESTIVAL

TIFF 2021 går digitalt

Gitte Johannessen12. januar 2021
Les mer

Filmfestivalen i Cannes kan bli utsatt

admin8. januar 2021
Les mer

Slik blir programmet hos Film fra Sør 2020-festivalen

admin23. oktober 2020
Les mer

Film fra Sør går digitalt til 30-årsjubileumet, men det blir også kinovisninger. Lederen mener «kinoen er som Noahs ark».

John Berge30. september 2020
Les mer

Kunstneren og tyven vant pris for beste nordiske dokumentarfilm

admin24. september 2020
Les mer

Grugleder seg til at Ramaskrik blir heldigital filmfestival

John Berge18. september 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Den nye Hamarama-sjefen skal besøke andre norske filmfestivaler
Ramaskrik 2017 åpner med Hjemsøkt