
The Priest's Children
I håp om befolkningsvekst bestemmer en ung prest seg for å stikke hull på kondomene før de selges. Sammen med en gudfryktig kioskselger og en sprø farmasøyt fjerner han praktisk talt all prevensjon på øya. Det starter bra, med en rekke nye ekteskap og barnefødsler. Etter hvert blir det hele mer komplisert og når til slutt biskopen ankommer øya spinner situasjonen ut av kontroll.
Norgespremiere: 29.01.2016
Originaltittel: Svećenikova djeca
Sjanger: Drama / Komedie
Skuespillere: Kresimir Mikic, Niksa Butijer, Marija Skaricic
Regi: Vinko Bresan
Nasjonalitet: Tyskland / Kroatia
Språk: kroatisk/tysk
Distribusjon: BMV FILM
Produksjonsår: 2013
Lengde: 1 t. 38 min.
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Skildringer av enkelte dramatiske hendelser gjør at denne filmen får 9-årsgrense.
Med den kroatiske filmen The Priest’s Children den 29. januar 2016 entrer en ny distributør markedet – BMV FILM. Men kvinnen bak selskapet er en ringrev!
Bak selskapet BMV FILM står bransjeveteran Bjørg Veland og hennes businesspartner, Ole Georg Østevik.
De har fått med seg foreløpig tolv kinoer til å sette opp komediefilmen The Priest’s Children: Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Haugesund, Karmøy, Kragerø, Egersund, Voss, Sortland, Løddingen og Otta.
– En god blanding av store, mellomstore og mindre kinoer. For oss er alle like viktig, understreker Veland som denne uken har hatt pressevisning og bransjetreff i Oslo i anledning lanseringen. Selskapet fikk også opp regissøren av The Priest’s Children, Vinko Brešan, for å skape blest om filmen.
GODT MOTTATT
– Hvordan har kinosjefene mottatt deg?
– Veldig bra, svarer Bjørg Veland, som trakk seg fra bransjen etter floppen med en mye omtalte Wide Blue Yonder (2010). I årene etter har hun jobbet i byggebransjen og drevet med renovering av hus og bygninger.
– Jeg har alltid hatt et rydding forhold til kinosjefene. Jeg liker deres stil. De holder det vi avtaler og jeg opplever dem som gode samarbeidspartnere. Vi må ikke glemme at vi er i underholdningsbransjen og det er derfor viktig å gi gode opplevelser til alle involverte, understreker hun.
KINO ER HOVEDFOKUSET
– Det er og blir kino som er fokuset for BMV Film, sier Veland videre.
– Ja, hvorfor er kinodistribusjon fokuset for dere, når det er de digitale leveringsmetodene til hus og hjem som er i skuddet?
– Fordi film er best på kino. Om en film har potensiale til å distribueres på kino er jo det det beste – så kommer de andre etter hvert.
– Hvorfor starter dere selskapet med lanseringen av The Priest’s Children?
– Ole Georg og jeg så den i Cannes for et par år siden og vi likte den så godt at vi kjøpte rettighetene for den. Jeg kjøper stort sett film som jeg selv liker godt for da er det så mye lettere å distribuere de. Det tok litt tid før vi fikk satt den opp fordi vi var usikker om vi skulle distribuere via en annen distributør eller sette opp egen distribusjon. Men vi landet på det siste og her er vi!
FLERE FILMER KOMMER
– Hvilke distributører vurderte dere før dere bestemte dere for å være distributør selv?
– Vi vurderte flere aktører til jobben, men vi landet til slutt på å gjøre det selv. Tidligere erfaring fra bransjen gjorde at vi til slutt valgte dette. Også for å sikre at det er blitt gjort det som kan for at filmene skal få den mulighet de kan i et vanskelig marked og da kan vi ikke klage etterpå. Vi vet jo hva det går i. Vi ønsker å gi samme prioritering til alle kinoer, små som store, og erfaringsmessig så er det mange byråer som i hovedsak fokuserer på de store/større kinoene. Alle kinoer er viktige for oss.
– Er det mye enklere å være distributør i en digital kinohverdag?
– Det er både óg. Den tunge leveransen med 35mm er borte, men sett utenfra så er det fortsatt potensiale for å videreutvikle måten en leverer det digitale mediet på til kinoene.
– Har dere mange filmer allerede klare for 2016?
– Vi har en film til, i tillegg til The Priest’s Children, som ligger klar for distribusjon. I tillegg er vi i forhandlinger med to filmer til som muligens blir å se på det norske markedet.
LYSTEN VENDTE TILBAKE
– Så: hvorfor «comeback» nå?
– Et godt spørsmål. Jeg var aldri helt ute av bransjen i disse mellomårene. Jeg reiste hvert år til Cannes og opprettholdt kontaktene med bransjen og gradvis har lysten vendt tilbake. Uten gleden og lysten er det ikke mulig. Ole Georg Østevik kjøpte opp et filmproduksjonsselskap for noen år siden. Etter å vært gjennom hele karusellen landet vi på kinodistribusjon. Det er derfra jeg har de beste minnene og suksessene. Å være kjøper synes jeg er mye lettere. Da kan vi velge og vrake blant filmer som blir produsert.
Bjørg Veland startet med film da hun var i 20-årene. Hun var en av de første pioneerene i videobransjen. Ti år senere startet hun opp med kinodistribusjon i Norge gjennom selskapet BV Film. Dette holdt hun på med i mer enn ti år før hun gradvis gikk over i internasjonalt salg og produksjon på ulike plan.
Sommeren 2007 var hun co-produsent på filmen Wide Blue Yonder som ble laget i hennes hjemby Haugesund og hjemland.
– Det som kunne gå galt gikk galt, både i produksjon og i etterkant – og gleden forsvant. Men det er en annen historie, sier Veland, som nå starter med fornyet glød.
KINOMAGASINET ønsker BMV FILM lykke til & vil selvsagt følge selskapets ferd videre!


Facebook
RSS