
Markedsanalytikerne hos CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge medgir at de hadde for høye forhåpninger til Birkebeinerne.
– Vi hadde i utgangspunktet et estimat på rundt 450.000 besøkende på Birkebeinerne, men tror vel at den ender noe lavere enn det.
Det forteller Linn Barholt, Operations Officer hos CAPA Kinoreklame AS, til KINOMAGASINET.
Thomas Borge hos konkurrenten Media Direct Norge bifaller.
Den mye omtalte og bredt markedsførte filmen hadde norgespremiere fredag 12. februar 2016. Den ble slått av samme dags premiereklare Deadpool, som fikk 82.014 besøkende (inkl. førvisninger) og en omsetning på 9,1 millioner kroner i starthelgen her hjemme.
Den norske premierefilmen på sin side fikk andreplass, med 61.374 helgebesøkende og 67.248 inkludert førpremierer. Den omsatte for 6,7 millioner kroner, hvorav en stor andel går til både kinoer og distributør, før produsentene får sitt.
Birkebeinerne har kostet 51 millioner kroner å lage, hvorav 14 millioner er støttet av Norsk filminstitutt, dvs. med norske skattemidler.
I en pressemelding tidligere i uken sier både produsent og distributør seg fornøyd med lanseringen.
«Nå håper vi på et langt liv på kino for Birkebeinerne», sier Jan Petter Dickman fra Paradox Film, mens Morten Christoffersen, direktør i Norsk Film Distribusjon sier «de er meget fornøyde med at nærmere 70.000 allerede har sett filmen».
Det var spenning innad i bransjen foran lanseringen. Nå viser det altså at de mest optimistiske estimatene var feil. Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino på sin side traff godt da hun halvgarderte med å anslå et besøk på mellom 300. til 400.000 personer.
For det er nettopp dette antallet som ekspertene mener filmen vil havne på.
– Ja, jeg tror vel at den ender opp med å levere rundt 300 000 besøkende, sier Linn Barholt, Operations Officer hos CAPA Kinoreklame AS.
– Deadpool vant kampen om ungdommen i premierehelgen, men jeg tror at de velger Birkebeinerne i vinterferien. Det blir spennende å se hvordan den leverer i den andre helgen og i vinterferieuken.
Den ligger nå på rett under 100.000 besøkende, omtrent det samme som Nokas, Elsk meg i morgen og Lange Flate Ballær 2 hadde første uka. De endte på henholdsvis 250.748, 309.752 og 293.057 besøkende, opplyser Barholt.
Det er uansett en stor norsk filmsuksess. Regissør Nils Gaups forrige film, Glassdukkene (2014), ble en flopp med bare ca. 17.000 besøkende. Men han har hatt en suksess også i nyere tid: Kautokeino-opprøret (2008) hadde nesten 350.000 besøkende på norske kinoer.

Facebook
RSS