
– Det BI her har avdekket, er egentlig bare det samme som vi vet – nemlig at filmbesøket er filmavhengig.
Det sier administrerende direktør Geir Martin Jensen hos Aurora kino IKS i Tromsø.
Undersøkelsen, som du kan lese mer om her, viser nedgang i kinobesøket i Norge.
– Dersom BI hadde gjort samme undersøkelse et halvt år tidligere, ville de fått andre tall. At en mindre andel av befolkningen har vært på kino i et halvår med dårlig kinobesøk, er rett og slett innlysende, og kan vanskelig tolkes direkte som et tegn på konjunktursvingninger. Da må vi i så fall se tallene i et lengre tidsperspektiv, sier Jensen.
– De svake besøkstallene første halvår i år gjaldt oss, som kinomarkedet for øvrig. Denne hører sammen med det dårlige filmtilfanget i samme periode. Vi visste på forhånd med sikkerhet at 1. halvår 2013 kom til å bli svakt, på bakgrunn av lineup-en. På samme måte visste vi på forhånd at 2. halvår 2012 kom til å bli bra, og det viste seg å bli det beste halvåret på kino i moderne tid.
Geir Martin Jensen sier det er to forhold som gjør at det er vanskelig å snakke om store konjunktursvingninger nå, nemlig besøkstallene andre halvår 2012 og besøkstallene så langt i november i år.
– For vår del ligger november 2013 godt an til å bli den aller beste kinomåneden noensinne. Det viser jo at publikum kommer, så lenge vi har attraktive filmer å vise, sier Tromsøs kinosjef.
Han avviser ikke at bransjen er upåvirket av andre faktorer.
– Det betyr selvsagt ikke at ikke populariteten til VOD/andre plattformer, og andre tilbud, serier mv., ikke kommer til å påvirke oss som bransje. Det er viktig å følge med på, og tilpasse seg. Men BI-undersøkelsen gir ikke noe svar rundt dette, mener Geir Martin Jensen.
Facebook
RSS