
Bennett AS er Norges eldste nålevende reklamebyrå. Sammenlignet med tradisjonelle reklamebyrå har selskapet en bredere leveranse og kompetanseprofil der de kombinerer forretningsforståelse med kompetanse innen kommunikasjon og teknologi. Bennett er lokalisert i Trondheim og har 27 ansatte.
Aurora kino IKS (AK) er et interkommunalt kinoselskap, der Tromsø kommune, Alta kommune og Sør-Varanger kommune er eiere. Selskapet ble stiftet som en fusjon av de kommunale foretakene Tromsø kino KF og Alta kino KF i 2007. 1. januar 2009 ble Kirkenes kino tilsluttet Aurora kino, og fra 1. april 2010 overtok selskapet driftsansvaret for Narvik kino. Aurora kino er Nord-Norges største kulturaktør, målt i antall besøkende, med 350 000 – 400 000 besøk årlig. Dette utgjør ca. 40 % av det totale kinobesøket i Nord-Norge.
Aurora kino IKS drifter også Aurora Billett, som selger billetter for kultur- og idrettsarrangementer i Tromsø, Alta, Kirkenes og Narvik.
I 2013 omsatte Aurora Kino (billett/kiosk) for ca. 40 millioner og formidlet andre kulturarrangment for ca 40 mill.
Med de nye nettsidene til Aurora Kino har det trondheimsbaserte reklamebyrået Bennett laget sin første nettside for en kino.
7. januar 2014 underskrev Aurora Kino IKS i Tromsø og Bennett AS samarbeidsavtale om utvikling av nye nettsider for Aurora Kino. Bennett vant kontrakten etter en offentlig anbudsrunde og de nye nettsidene er planlagt åpnet før sommeren. I evalueringsfasen var det to leverandører som tilslutt lå helt fremst – dagens leverandør Filmweb, og Bennett AS, hvor sistnevnte tilslutt scoret høyest.
Einar Klomsten, markedsrådgiver hos Bennett, sier overfor kinobransjens fagblad at firmaet ikke opplevd noe som spesielt problematisk med å lage de nye sidene.
– Det det har vært faglig utfordrende på en positiv måte å sette Aurora Kinos websatsing i sammenheng med deres forretningsmessige mål. Aurora er et selskap med ulike forretningsområder. Vi gjorde et grundig oppstartsarbeid sammen med Aurora der vi kartla hvilke strategier og amisjoner selskapet har, og utviklet deretter webløsninger som skal dette møte behovet. Teknisk sett er det en omfattende jobb, men men ikke mer utfordrende enn det andre store kunder har gitt oss.
– Hvordan løste dere å lage en ny filmdatabase?
– Den tekniske løsningen håndterer flere kinoer med ulikt reportoar. Basen er koblet opp mot Auroras billettsystem, men kan enkelt implementeres opp mot andre systemer. Hoveddelen av innhold i basen baserer seg informasjon fra distributører og andre kilder som eksempelvis dagspresse, Filmwebs mediedatabase og IMDb. Systemet er fleksibelt og kan enkelt tilpasses Auroras behov for å utvide eller begrense vist innhold. Aurora har selv mulighet til å legge inn filmer utenom vanlig norsk kinodistribusjon.
– Skal dere nå markedsføre dere med konseptet kinosider?
– Ja, vi har laget en løsning som vi mener er interessant for flere kinoer. Det viktigste perspektivet mitt er likevel at filmbransjen er i kraftig endring med nye konstellasjoner og konkurransesituasjon. I en slik endringsfase er det ikke den tekniske nettløsningen som blir blir avgjørende, men den forståelsen utvikleren har for kinoens strategier og forretningsmessige mål. Dette tror vi kan være interesse også for andre kinoer.
Facebook
RSS