• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Bennets første kinoside

Einar Klomsten, markedsrådgiver hos Bennett. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Bennets første kinoside
John Berge
3. juli 2014

Bennett AS er Norges eldste nålevende reklamebyrå. Sammenlignet med tradisjonelle reklamebyrå har selskapet en bredere leveranse og kompetanseprofil der de kombinerer forretningsforståelse med kompetanse innen kommunikasjon og teknologi. Bennett er lokalisert i Trondheim og har 27 ansatte.

Aurora kino IKS (AK) er et interkommunalt kinoselskap, der Tromsø kommune, Alta kommune og Sør-Varanger kommune er eiere. Selskapet ble stiftet som en fusjon av de kommunale foretakene Tromsø kino KF og Alta kino KF i 2007. 1. januar 2009 ble Kirkenes kino tilsluttet Aurora kino, og fra 1. april 2010 overtok selskapet driftsansvaret for Narvik kino. Aurora kino er Nord-Norges største kulturaktør, målt i antall besøkende, med 350 000 – 400 000 besøk årlig. Dette utgjør ca. 40 % av det totale kinobesøket i Nord-Norge.

Aurora kino IKS drifter også Aurora Billett, som selger billetter for kultur- og idrettsarrangementer i Tromsø, Alta, Kirkenes og Narvik.

I 2013 omsatte Aurora Kino (billett/kiosk) for ca. 40 millioner og formidlet andre kulturarrangment for ca 40 mill.

Med de nye nettsidene til Aurora Kino har det trondheimsbaserte reklamebyrået Bennett laget sin første nettside for en kino.

7. januar 2014 underskrev Aurora Kino IKS i Tromsø og Bennett AS samarbeidsavtale om utvikling av nye nettsider for Aurora Kino. Bennett vant kontrakten etter en offentlig anbudsrunde og de nye nettsidene er planlagt åpnet før sommeren. I evalueringsfasen var det to leverandører som tilslutt lå helt fremst – dagens leverandør Filmweb, og Bennett AS, hvor sistnevnte tilslutt scoret høyest.

Einar Klomsten, markedsrådgiver hos Bennett, sier overfor kinobransjens fagblad at firmaet ikke opplevd noe som spesielt problematisk med å lage de nye sidene.

– Det det har vært faglig utfordrende på en positiv måte å sette Aurora Kinos websatsing i sammenheng med deres forretningsmessige mål. Aurora er et selskap med ulike forretningsområder. Vi gjorde et grundig oppstartsarbeid sammen med Aurora der vi kartla hvilke strategier og amisjoner selskapet har, og utviklet deretter webløsninger som skal dette møte behovet. Teknisk sett er det en omfattende jobb, men men ikke mer utfordrende enn det andre store kunder har gitt oss.

– Hvordan løste dere å lage en ny filmdatabase?

– Den tekniske løsningen håndterer flere kinoer med ulikt reportoar. Basen er koblet opp mot Auroras billettsystem, men kan enkelt implementeres opp mot andre systemer. Hoveddelen av innhold i basen baserer seg informasjon fra distributører og andre kilder som eksempelvis dagspresse, Filmwebs mediedatabase og IMDb. Systemet er fleksibelt og kan enkelt tilpasses Auroras behov for å utvide eller begrense vist innhold. Aurora har selv mulighet til å legge inn filmer utenom vanlig norsk kinodistribusjon.

– Skal dere nå markedsføre dere med konseptet kinosider?

– Ja, vi har laget en løsning som vi mener er interessant for flere kinoer. Det viktigste perspektivet mitt er likevel at filmbransjen er i kraftig endring med nye konstellasjoner og konkurransesituasjon. I en slik endringsfase er det ikke den tekniske nettløsningen som blir blir avgjørende, men den forståelsen utvikleren har for kinoens strategier og forretningsmessige mål. Dette tror vi kan være interesse også for andre kinoer.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
3. juli 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Bennett slo Filmweb i anbudskonkurranse 09.01.2014
  • Nye nettsider for Aurora kino 03.07.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Skeie med Nordisk Film-kontrakt
Flere forbedringer fra DX