• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Bennets første kinoside

Einar Klomsten, markedsrådgiver hos Bennett. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Bennets første kinoside
John Berge
John Berge
3. juli 2014

Bennett AS er Norges eldste nålevende reklamebyrå. Sammenlignet med tradisjonelle reklamebyrå har selskapet en bredere leveranse og kompetanseprofil der de kombinerer forretningsforståelse med kompetanse innen kommunikasjon og teknologi. Bennett er lokalisert i Trondheim og har 27 ansatte.

Aurora kino IKS (AK) er et interkommunalt kinoselskap, der Tromsø kommune, Alta kommune og Sør-Varanger kommune er eiere. Selskapet ble stiftet som en fusjon av de kommunale foretakene Tromsø kino KF og Alta kino KF i 2007. 1. januar 2009 ble Kirkenes kino tilsluttet Aurora kino, og fra 1. april 2010 overtok selskapet driftsansvaret for Narvik kino. Aurora kino er Nord-Norges største kulturaktør, målt i antall besøkende, med 350 000 – 400 000 besøk årlig. Dette utgjør ca. 40 % av det totale kinobesøket i Nord-Norge.

Aurora kino IKS drifter også Aurora Billett, som selger billetter for kultur- og idrettsarrangementer i Tromsø, Alta, Kirkenes og Narvik.

I 2013 omsatte Aurora Kino (billett/kiosk) for ca. 40 millioner og formidlet andre kulturarrangment for ca 40 mill.

Med de nye nettsidene til Aurora Kino har det trondheimsbaserte reklamebyrået Bennett laget sin første nettside for en kino.

7. januar 2014 underskrev Aurora Kino IKS i Tromsø og Bennett AS samarbeidsavtale om utvikling av nye nettsider for Aurora Kino. Bennett vant kontrakten etter en offentlig anbudsrunde og de nye nettsidene er planlagt åpnet før sommeren. I evalueringsfasen var det to leverandører som tilslutt lå helt fremst – dagens leverandør Filmweb, og Bennett AS, hvor sistnevnte tilslutt scoret høyest.

Einar Klomsten, markedsrådgiver hos Bennett, sier overfor kinobransjens fagblad at firmaet ikke opplevd noe som spesielt problematisk med å lage de nye sidene.

– Det det har vært faglig utfordrende på en positiv måte å sette Aurora Kinos websatsing i sammenheng med deres forretningsmessige mål. Aurora er et selskap med ulike forretningsområder. Vi gjorde et grundig oppstartsarbeid sammen med Aurora der vi kartla hvilke strategier og amisjoner selskapet har, og utviklet deretter webløsninger som skal dette møte behovet. Teknisk sett er det en omfattende jobb, men men ikke mer utfordrende enn det andre store kunder har gitt oss.

– Hvordan løste dere å lage en ny filmdatabase?

– Den tekniske løsningen håndterer flere kinoer med ulikt reportoar. Basen er koblet opp mot Auroras billettsystem, men kan enkelt implementeres opp mot andre systemer. Hoveddelen av innhold i basen baserer seg informasjon fra distributører og andre kilder som eksempelvis dagspresse, Filmwebs mediedatabase og IMDb. Systemet er fleksibelt og kan enkelt tilpasses Auroras behov for å utvide eller begrense vist innhold. Aurora har selv mulighet til å legge inn filmer utenom vanlig norsk kinodistribusjon.

– Skal dere nå markedsføre dere med konseptet kinosider?

– Ja, vi har laget en løsning som vi mener er interessant for flere kinoer. Det viktigste perspektivet mitt er likevel at filmbransjen er i kraftig endring med nye konstellasjoner og konkurransesituasjon. I en slik endringsfase er det ikke den tekniske nettløsningen som blir blir avgjørende, men den forståelsen utvikleren har for kinoens strategier og forretningsmessige mål. Dette tror vi kan være interesse også for andre kinoer.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
3. juli 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Bennett slo Filmweb i anbudskonkurranse 09.01.2014
  • Nye nettsider for Aurora kino 03.07.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer

Stor interesse for fogging fra Fiber Protector

John Berge3. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Skeie med Nordisk Film-kontrakt
Flere forbedringer fra DX