
Over forventningene for The Hunger Games: Mockingjay Part 1 på norske kinoer. Den tredje filmen i serien åpnet 10 prosent sterkere enn forrige film.
– Vi er ekstremt fornøyd med åpningshelgen på Mockingjay Part 1. Vi hadde jo høye forventninger, men det at den skulle åpne større enn Catching Fire er bare helt fantastisk!, sier markedssjef Catrin Gundersen i Nordisk Film Distribusjon AS, til KINOMAGASINET.
I forkant av lanseringen sa Gundersen til KM at de hos distributøren ikke blir skuffet hvis filmserien ikke øker i samme takt som forrige gang:
– Vi har alltid ambisjoner om å vokse, men det kan hende at denne franchisen nådde metningspunktet på forrige film. Når det er sagt så sier jeg ikke at det er umulig, men man skal huske på at med 350.000 besøkende så har man truffet bredt. Denne filmen er en del 1 av del 2. Statistikk sett dropper man på del 1 og går opp på den avsluttende delen.
– Men nå kan treeren bli størst?
– Selv om den åpnet større, vil det ikke automatisk bety at den blir større totalt sett – men det er selvfølgelig ikke umulig med en såpass god start.
– Hva er suksessfaktorene denne gang?
– Hvorfor denne lykkes bedre er vanskelig å si, men det forteller oss i hvert fall at kjennskapen til franchisen er ekstremt høy og at det er mange som har gledet seg til fortsettelsen på denne filmserien.
Fasiten etter åpningshelgen ble dette:
The Hunger Games: Mockingjay Part 1 ble sett av hele 102 548 denne første helgen – og hele 164.294 siden premieren onsdag 19.11.2014.
Av de til nå tre filmene som har kommet i The Hunger Games-serien, er dette den beste åpningen.
The Hunger Games: Mockingjay Part 1 inntok dermed førsteplassen for årets beste åpningshelg, etterfulgt av Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama (99.949 besøk i åpningshelgen) og Doktor Proktors prompepulver (92.838 besøk i åpningshelgen).
Les våre mange andre saker om filmen ved å klikke på lenkene under.
Facebook
RSS