• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Barnefilmer årsaken til lavere OK-besøk

Inngangsparti på Colosseum Kino til Oslo Kinos adminstrasjon. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Barnefilmer årsaken til lavere OK-besøk
John Berge
4. februar 2014

Landets største kino hadde åtte prosent færre besøkende i januar 2014 sammenlignet med januar i fjor. For få «typiske Oslo-filmer» og mange populære barnefilmer er årsaken, mener kinokjeden.

Mens det i 2013 var 211.208 som besøkte Oslo Kinos kinoer i januar måned, var det bare 194.050 som løste ut billett i januar i år.

Nedgangen på 17.158 billetter utgjør 8,1 %, ifølge Film & Kinos statistikk.

Og det i en måned hvor det er rekordoppgang hos en lang rekke kinoer landet rundt, ifølge samme statistikk. Stavanger og Drammen har begge en oppgang på over 14,5 % i denne måneden, mens Sandvika og Lillestrøm øker med hhv. nærmere 20 og 29 prosent.

De to eneste kinoene med januarnedgang, foruten Oslo Kino, er Trondheim kino (ned ca seks prosent) og Brygga Kino i Tønsberg (ned nesten 20 prosent).

For Oslo Kinos vedkommende hadde de i januar 2013 20 dager med drift av Vika Kino, før den ble stengt 21. januar.

Hvordan forklarer så Oslo Kino besøksnedgangen. Økonomidirektør Morten Valestrand svarer på vegne av kinogiganten.

– I januar 2013 var Topp 10-listen preget av typiske Oslo-filmer, som f.eks. Django Unchained, Amour, Silver Linings Playbook, Historien om Pi og De urørlige. I 2014 er Topp 10-listen preget av barnefilmer – der Oslos markedsandel tradisjonelt er lavere – og andre filmer som normalt sett ikke slår så godt an i Oslo. De store Oscarfilmene har i år premiere først i februar, og vi forventer da en økning i besøket.

– Du sa i desember 2013 at du mente Victoria ville øke totalbesøket – dette har da altså ikke skjedd. Har du noen teorier om hvorfor?

– Det blir veldig forenklet å si at Kino Victoria ikke har bidratt positivt. Det var aldri hensikten at Kino Victoria skulle løfte vår markedsandel på filmer som Frost, Det regner kjøttboller 2 og Kill Buljo. Tvert imot ser vi at Hundreåringen har spilt for fulle hus. I tillegg til at vi i større grad har fått ut potensialet på filmer som Den store skjønnheten og Fortiden. Nå er vi veldig spente på hvordan de kommende Oscar-filmene vil slå an. Her tror vi det er mye godt i vente for Oslo- og Kino Victoria-publikummet.

– Hva slags grep tar OK for å øke besøkstallene?

– Det er på ingen måte uventet at vi opplever en besøksnedgang i Oslo når de typiske Oslo-filmene erstattes med filmer der vi normalt har lavere markedsandel. Heldigvis er vi ikke så kortsiktige – verken internt i selskapet eller hos våre eiere – at vi legger om strategien etter det som tross alt er normale besøkstall for den type filmer som blir vist. Vårt fokus vil som alltid være å tilby et bredt spekter av filmer og sørge for at våre gjester får en best mulig opplevelse, svarer Valestrand.

Han sier kjeden gleder seg stort over at kinoer utenfor Oslo leverte en svært solid måned.

Valestrand trekker frem Halden, som økte sitt besøk med hele 65 % og Askim med 50 %.

– Spesielt gledelig er det også at Ålesund, som vi overtok driften av 1. januar, har økt besøket med 47 % i forhold til i fjor, noe som er veldig sterkt av en kino på den størrelsen. Det viser at Ålesunds befolkning har satt pris på at vi har utvidet kinotilbudet. Vi ser virkelig fram til fortsettelsen der, sier Valestrand.

PS! Trondheim Kino ved direktør Arild Kalkvik forklarer trønderhovedstadens nedgang i januar med at kinoen i fjor satte opp Bully som ble vist for 7.000 skolelever. – Fjerner vi den, har vi en oppgang på tre prosent i januar i år, sier Kalkvik.

KINOMAGASINET © Kinotatistikk for januar 2014. Kilde: Film & Kino.
Økonomidirektør Morten Valestrand i Oslo Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
4. februar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • OK: «Kino Victoria vil øke totalbesøket» 14.12.2013
  • Enorm økning for liten kino 03.02.2014
  • Bransjen skryter av Kino Victoria 13.12.2013
  • OK tar grep etter Victoria-kritikken 21.01.2014

Siste saker fra STATISTIKK

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmweb analyserer filmåret 2013
Kinobesøket i EU ned 4,1 %