
Det ble både beste åpningshelg for en superhelt-film noensinne i Norge og beste åpningshelg i april gjennom tidene for Avengers: Infinity War.
Dette er også den fjerde beste åpningshelgen for alle kinofilmer distribuert av Disney i Norge, kun slått av Star Wars: The Force Awakens og Star Wars: The Last Jedi, samt Pirates of the Caribbean: On Strangers Tides.
Det melder The Walt Disney Company Nordic etter at Avengers: Infinity War hadde premiere onsdag 25. april 2018.
Dermed kan man fastslå at dagens kinopublikum ennå ikke er gått lei av superheltfilmer, heller tvert i mot.
I løpet av fem dager på norske kinoer er det kjøpt 154.121 billetter til filmen.
Avengers: Infinity War ble i denne perioden vist hos hele 176 kinoer i Norge og omsetningen var på 20,2 millioner kroner.

Avengers: Infinity War-reklame på CinemaCon 2018. Foto: John Berge.
Også i hjemlandet USA og på verdensbasis slår den 19. Marvel-filmen an.
Avengers: Infinity War, som er del en og fortsetter med enda en film (med premiere 3. mai 2019), omsatte for 250 millioner dollar i USA og 630 millioner dollar på verdensbasis. Dette gjør filmen til den med størst åpningshelg-omsetning gjennom tidene i USA.
Ifølge Boxofficemojo fikk filmen karakteren «A» (best) fra CinemaScore-undersøkelsen. 58 prosent av kinokundene var menn, og like mange prosent av publikum var over 25 år.
Pr. 29. april har de 19 filmene i Marvel-serien nå omsatt for 15,5 milliarder dollar på kinoer verden over.
«Dette er et filmunivers som når ut til det brede kinopublikummet og som de vet å sette pris på. Avengers er heidundrende underholdning av høy klasse! Vi er kjempefornøyde med helgens resultater», sier Ludvig Johansen, markedssjef hos The Walt Disney Company Nordic.
Facebook
RSS