• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Atmos-svikten: «Dumt og dårlig»

Salgssjef Tor Brede Michelsen hos Unique Cinema Systems (UCS). I bakgrunnen Dolby Atmos-salen til Fosnavåg Kulturhus. Foto: John Berge og Per Mork. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Atmos-svikten: «Dumt og dårlig»
John Berge
John Berge
21. november 2014

– Dumt og dårlig, sier salgssjef Tor Brede Michelsen hos Unique Cinema Systems (UCS) om det faktum at få norske kinoer markedsfører Dolby Atmos.

Samme tabbe som mange kinoer gjorde da de installerte 4K gjøres nå med Dolby Atmos, sier ledende kinobransjeeksperter til KINOMAGASINET.

Det er vanskelig, for ikke å si umulig, den dag i dag å finne ut hos de fleste norske kinoer hvilke filmer som vises i 4K.

Og selv kinoer med Dolby Atmos makter ikke å fortelle kundene hvilke filmer som de viser med systemet, viser KINOMAGASINETs andre test i 2014.

– Dette synes jeg er rett og slett dårlig og dumt, sier salgssjef Tor Brede Michelsen hos Unique Cinema Systems (UCS).

– Kinoene må jo ut i markedet. Det er ikke alle kinogjengere som vet hva Atmos er. Da må man prøve å markedsføre det og forklare hvordan Atmos fungerer i forhold til annen lyd. De kan legge trailer for det i de andre salene også og fortelle at vi har det her på kinoen. Jeg tror det vil skape mer interesse for immersive sound, eller altomsluttende lyd.

– Vi finner lite eller ingen informasjon om det på disse kinoenes nettsider …

– De har jo et fortrinn i forhold til andre kinoer. De kan da generere mer kundetilstrøming. De har gjort en investering. Det går ikke an å måle om den investeringen var smart eller ikke, i forhold til kundebesøket, spesielt ikke når de ikke annonserer det en gang. Jeg tror at atmos vil være med på å hjelpe til at det ikke blir mindre besøk, at det kan opprettholde kundestrømmen når man nå også kan få Atmos hjemme. Det vil ha noe å si og det vil bli lagt merke til.

– På hjemmemarkedet er 4K og UHD blitt et begrep. Det er også umulig å finne ut hvilke filmer som vises i 4K hos de fleste kinoer!

– Akkurat! Det burde det selvfølgelig vært informasjon om. Det har vært relevant hele tiden. Jeg vet at tidligere Norsk Kino brukte det litt i begynnelsen, da de fremhevet Sony 4K, som et konkurransefortrinn.

– Kinobransjen er flinke til å slå seg på brystet og skryte av at de er så innovative og har «det siste». Er de virkelig det når de ikke klarer å fortelle det meste elementære rundt kvaliteten på produktene, som Dolby Atmos-lyd og 4K-visning?

– Jeg synes selvfølgelig det er viktig at disse elementene brukes for det det er verdt, det bør de gjøre, når de har gjort en stor investering.

– Hva koster det å installere Dolby Atmos?

– Det er egentlig umulig å si. Det kan koste mellom 400.000 til mye. En stor Atmos-sal koster 5-6 millioner med Meyer Sound. Du kan få en liten Atmos-sal for rundt 400.000 kroner, mens de normalt store, slik som KP5 i Bergen, kan koste rett under en million kroner, forteller Tor Brede Michelsen til KINOMAGASINET.

Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
21. november 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi
  • Fortsatt lite informasjon om Dolby Atmos 21.11.2014
  • Mange unike ting med Fosnavåg Kino 04.10.2014
  • Festaften i Fosnavåg 03.10.2014
  • Nabokinoene misunnelige på Fosnavåg 09.10.2014
  • Dolby Atmos-forkjemperen 16.11.2014
  • «Nå er tiden for Dolby Atmos» 13.09.2014
  • Det beste innen kinolyd – Dolby Atmos 26.05.2013
  • Dolby Atmos gir detaljert kinolyd 22.06.2013

Siste saker fra KINODRIFT

Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»

admin15. april 2021
Les mer

Vil nekte å vise Black Widow

John Berge7. april 2021
Les mer

Vega Scene satser på strømmekino

John Berge30. mars 2021
Les mer

Gleder seg over å kunne invitere til kino-påske

John Berge30. mars 2021
Les mer

ODEON-sjefen i Rogaland: «Fantastiske støtteordninger»

John Berge23. mars 2021
Les mer

I tidenes verste år for verdens største kinokjede fikk toppsjefen rekordmye i lønn

John Berge11. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Klart for store filmopplevelser hos SF Kino
Atmos-lyd eller ikke blir lagt merke til