
Den nye spillefilmversjonen av Skjønnheten og udyret ble sett av nesten 108.000 publikummere første helg på kino i Norge.
– Filmen har den beste åpningshelgen i Norge i 2017, noe som selvfølgelig er artig, forteller Ludvig Andreas Johansen, markedssjef hos den norske avdelingen av The Walt Disney Company Nordic, til KINOMAGASINET.
Ser man tilbake på rekordåret 2016 var det vel kun de to lokale filmene Kongens nei og Børning 2 som hadde bedre åpningshelger enn Skjønnheten og udyret.
– Jeg vil tro det er den sterkeste åpningen til en LIVE-action filmatisering, fra Disney men har ikke sjekket dobbeltsjekket dette enda, sier Ludvig Andreas Johansen.

Linn Barholt (Partnerships & Film Manager) hos CAPA Kinoreklame under Den norske kinokonferansen 2016 på Hamar. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.
– Det var virkelig en strålende åpningshelg, bekrefter Linn Barholt, Film & Partnerships Manager hos CAPA Kinoreklame AS, overfor KINOMAGASINET.
– Dette er helt klart den beste åpningshelgen til alle live-action Disney-eventyr filmer som har vært, og det plasserer den til og med på topp 50 lista til beste åpningshelger siden 2003.
– Med normal besøksutvikling videre vil denne filmen levere over 330.000 tilskuere, men vi ser ofte at når premierehelgen er så stor, er også resten av visningsperioden ekstraordinær, og det endelige besøket blir ekstra høyt!
– Dette er åpningshelg på nivå med Shrek 2, Madagaskar og Frost, som leverte henholdsvis 621.000, 596.000 og 506.000 kinobesøkende i Norge. Så potensialet til Skjønnheten og udyret er fabelaktig flott!
I forkant av lanseringen 17. mars 2017 hadde Disney store forventninger til Skjønnheten og udyret. En av årsakene til dette er den massive positive responsen de har observert blant annet gjennom sosiale medier. Det er tydelig at svært mange har et sterkt forhold til den originale historien og tidlig har bestemt seg for at: Denne skal de se!
I flere av de største byene ble mange av billettene til de første forestillingen raskt revet bort. Mange kinoer satte også opp ekstra forestillinger gjennom premierehelgen.

Markedssjef Ludvig Andreas Johansen i The Walt Disney Company Nordic ved Disney-logoen på Skøyen-kontoret i Oslo i januar 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
For Skjønnheten og Udyret inngikk Disney også et samarbeid med blomsterkjeden Interflora. Flere hundre blomsterbutikker rundt omkring i hele landet kjører en rosekampanje med Skjønnheten og Udyret som tema. Deres passende slagord er: Hold magien levende med roser fra Interflora. Svært mange av disse butikkene har også inngått samarbeid med de lokale kinoene.
– Det lokale engasjementet er helt utrolig. Dette har allerede skapt god lokal presseomtale en rekke steder. Også på Vika kino i Oslo på premierekvelden stilte også Interflora mannsterke, og laget en rosevegg med hele 6.000 roser, forteller Johansen.
Disneys markedssjef sier at han er meget imponert over engasjementet ute hos de ulike lokale kinoene.
– Jeg kan ikke komme på å ha sett liknende etter min oppstart i Disney, det er helt enormt. Kinoer rundt omkring i hele landet har vært pyntet med roser, ansatte har kledd seg ut, det har vært minikonserter og røp løper osv osv. Alt i alt feststemning rundt omkring i hele landet. Vi er svært imponert og takknemlige for denne enorme innsatsen som er lagt ned.
– Responsen vi merker oss fra publikum lover også meget godt for fortsettelsen. Svært mange bruker store ord om filmopplevelsen.
Her er noen av sitatene fra sosiale medier, ifølge Disney:
• Tårene rant konstant av de vakre bildene, blikkene, stemningen, sangene, historien. Jeg kjente at hele ansiktet mitt var stivt når jeg kom ut av alle tårene mine. Favorittprinsessa får 6! Det var en sterk opplevelse.
• Fantastisk film som vekker gode barndomsminner. Terningkast 6.
• Fantastisk film! Herlig musikk, både gammel og ny. Og Cgi’n er sjuuuk!
• 6+ Hadde gåshud nesten under hele filmen, selv om den ikke var 3D..
– Dette er jo fornøyelig lesning. Filmen fikk vel stort sett terningkast fem og fire i Norge. Men, det er tydelig at svært mange blant publikummet gir filmopplevelsen terningkast 6.Så dersom de første tilbakemeldingene fra publikum skal være en pekepinn tror jeg filmen kan få et langt og sterkt liv på kino i Norge, sier Ludvig Andreas Johansen.
Facebook
RSS