
– Det er spennende tider for kinoene. Det foregår vanvittig mye endring og ting skjer mye raskere enn tidligere.
Det slo styreleder Arild Kalkvik i Film & Kino fast under sin tale til delegatene på representantskap 2016 mandag 6. juni på Thon Hotell Slottsparken i Oslo.
Her trakk han de store linjene i dagens kinobransje da han sa:
– Konsolideringen fortsetter, kinokjeder opererer mellom landene. De gamle grensene for kinoselskaper er stadig mer visket ut.
Det ventes videre vekst i bransjen sett under ett, grunnet bygging av stadig flere kinosaler i Kina, som naturlig nok gjenspeiler landets økonomiske vekst.
Bransjen har også fått to nye filmstudioer: STX og Amazon Studios.
– Amazon har valgt, til tross for at de opererer på nettet, å bruke kinoene som prioritert lanseringsplattform, sa Kalvik.
Han fastslo også at Hollywood-filmene leverer og at norske filmprodusenter fortsetter å levere. At stadig flere norske skuespiller- og regitalenter også får sjansen i Hollywood, drypper på lokal kinobransje.
– Dette kan gi oss flere rød løper-arrangementer, med kjente skuespillere, som gir stor medieoppmerksomhet, sa Kalkvik.
Og om de unge: Tross spådommer om at ungdommen svikter kinoene, er det et faktum at ungdom svikter de fleste medier, men i mindre grad kino, hevdet Kalkvik.
På plusssiden noterte han seg også at reklamemarkedet på kino vokser.
– Kinoene har et nært og personlig forhold til kundene. Mange har gode grensesnitt eksemplevis via sosiale medier. Det gjør at vi har store muligheter med mer sofisitikerte lojalitetsprogrammer, slik andre land har. Tiden er kommet for å se på den type løsninger.
Facebook
RSS