• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Midway

KINOFILM : Midway

4
Karakter:

Konklusjon

En heftig og underholdene krigsfilm som imponerer så lenge fokuset holdes på krigshandlinger og heltemot. Dessverre faller den noe sammen mellom slagene. Dette er likevel en strålende krigsfilm for alle oss som aldri får nok andre verdenskrig på lerretet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Midway
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav
14. november 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 15.11.2019
Sjanger: Action, krigsfilm
Skuespillere: Luke Evans, Ed Skrein, Woody Harrelson, Patrick Wilson, Alexander Ludwig, Dennis Quaid, Aaron Eckhart.
Regi: Roland Emmerich
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 18 min.
Produksjonsår: 2019
Distribusjon:  Another World Entertainment
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Filmen inneholder intense scener med krigshandlinger og enkelte bilder av lik. Da disse er lite nærgående skildret får filmen 12-års grense.

HANDLING

Den  sanne historien om en underbemannet amerikansk flåte, og de modige marinesoldatene og pilotene som vant over en mektig motstander. Med demokratiet og friheten på spill beseiret de den japanske flåten ved slaget om Midway, en av de mest storslagne kampene som banet vei for de alliertes seier i Stillehavet under den andre verdenskrig.

Hollywood har alltid vært glad i historier om helter som med kløkt og mot endrer historiens gang.

Med Midway får vi fortellingen om hvordan en håndfull soldater står opp mot den overlegne japanske marinen i kjølvannet av angrepet på Pearl Harbour.

Edwin Layton (Patrick Wilson).

I første rekke opplever vi slaget i Stillehavet gjennom øynene til etteretningsoffiser Edward Layton (Patrick Wilson) og pilot Dick Best (Ed Skrein).

I tillegg følger vi et stort ensemble med soldater.

Fokuset skifter hele tiden, mer eller mindre sømløst, mellom de ulike historiene.

For å gjøre det hele enkelt for publikum har absolutt alle karakterene distinkte kjennetegn og væremåter slik at vi aldri skal bli forvirret av hvem vi følger.

Dick Best tygger tyggegummi, Edward Layton Layton har briller og ser innbitt på kart og papirer og admiral Bull Halsey – spilt av Dennis Quaid – har et kløende utslett på halsen som han hele tiden forsøker å skjule.

Dette grepet gjør det så klart lettvint for oss som ser på, men det blir i overkant tydelig at her er det lagt lite arbeid i karakterutvikling og at det er enkle, sjablongaktige karakterer vi har med å gjøre.

Det vitner om latskap og blir nesten parodisk til tider.

Til tross for dette har faktisk filmen gjort et hederlig forsøk på å fremstille de japanske styrkene i et relativt godt lys.

De er ærefulle og enkelte av dem er svært tvilende til planen om å tvinge amerikanerne i kne i Stillehavet. Når alt kommer til alt har også de svært få strenger å spille på.

Admiral Yamamoto (Etsushi Toyokawa).

Nå heter jo filmen Midway og det er så klart actionscenene som har fått høyeste prioritet på denne produksjonen. Med filmer som Stargate, Independence Day, The Day After Tomorrow og 2012 på samvittigheten er det ingen tvil om at Roland Emmerich kan actionfaget og han vet hvordan man orkestrerer eksplosjoner og luftkamper på lerretet.

På dette feltet leverer Midway så det holder! Luftkampene er noe av det heftigste jeg har sett på en lang stund. Det er meget lekkert gjort, og på tross av det ikke er all verdens nyskapende, så er det dyktig utført og jeg blir ordentlig sugd inn i kampene.

Man får virkelig følelsen av hvor håpløs kampen er når vi nærmest kjenner at vi sitter i et propellfly som stuper inn i antiluftsskytsen fra slagskipene. At det i det hele tatt var noen fly som kom helskinnet fra angrepene fremstår som en gåte. Det aller meste av disse luftkampene er nok dataanimerte, noe som dessverre blir for tydelig i den utvaskede, grå fargepaletten som preger filmen. Det ser ikke alltid like pent ut, men sammenlignet med de fleste andre dataanimerte effekt-fester vi får på kino, er dette gull!

Det største problemet jeg har med Midway er at jeg ikke klarer å bry meg noe særlig om karakterene. Hvorvidt pilotene blir skutt ned eller kommer seg helskinnet hjem kunne ikke brydd meg mindre. Det nærmeste jeg kommer å ha noen som helst emosjonell kobling kommer i en scene hvor en soldat blir fisket opp av et japansk krigsskip. Den scenen sitter som et skudd, og jeg skulle ønske at mer av filmen klarte å skape dette båndet mellom meg som publikum og karakterenes skjebner.

Dick Best (Ed Skrein) og Ann Best (Mandy Moore).

Hadde karakterene, dialogen og de mellommenneskelig elementene som filmen forsøker å spille på fungert like bra som eksplosjonene, flykampene og heltedådene hadde Midway vært en fremtidig klassiker på samme nivå som Saving Privat Ryan. Nå klarer ikke filmen å nå helt opp dit, men det er en underholdende krigsfilm som kommer til å mette alle med en viss appetitt på storslagne krigsfilmer.

Takk til Trondheim kino for presseadgang.

Bruno Gaido (Nick Jonas).

Relaterte sakeractionAnmeldelseForsidenKinokrigsfilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. november 2019
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakeractionAnmeldelseForsidenKinokrigsfilm
  • AWE drømmer om over 100.000 solgte billetter til Midway 20.08.2019
  • Norsk trailer for Midway 31.07.2019

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Doctor Sleep
Anmeldelse: Ford v Ferrari