• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Woman

KINOFILM : Woman

3
Karakter:

Konklusjon:

Woman rører ved overflaten på mange viktige tema – men bildet blir ikke sterkt nok til at dette får langvarige effekter. Jeg sitter igjen med lite etter å sett den filmen, til tross for hvor mye den gjør rett.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Woman
Eren Gudny
7. mars 2020

FILMFAKTA

Kinopremiere: 06.03.2020
Sjanger: Dokumentar
Regi: Anastasia Mikova og Yann Arthus-Bertrand
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Denne dokumentarfilmen har scener der kvinner beskriver seksuelle overgrep, mishandling, kjønnslemlestelse og krigshandlinger mot kvinner. Filmen får derfor 12-årsgrense.
Språk: spansk/engelsk/fransk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Europafilm

HANDLING

Kvinner fra ulike bakgrunner forteller om deres erfaring med deres kjønn. Hva vil det si å være kvinne? Hvordan opplever man temaer som forhold, sex, morskap og overgrep?

Woman er et fint lite innblikk i kvinnelig identitet. Nøkkelord her er mangfold og feminisme, ting jeg setter stor pris på, men jeg føler formatet blir ensformig i lengden.

Regissørene Anastasia Mikova og Yann Arthus-Bertran har reist verden rundt for å intervjue ulike kvinner, som vi i denne filmen får se klipp fra. Og de er virkelig forskjellige; et bredt aldersspektrum er representert, samt nasjonaliteter, etnisiteter og religioner. Dette føles forfriskende og spennende – her får du sett og hørt fra kvinner i flere kulturer, og du ser mange likheter på tvers av landegrenser.

Og det er sterke fortellinger i filmen. Jeg kjenner på en kollektiv stolthet når jeg ser disse fantastiske menneskene få bemyndigelse gjennom sine vitnemål. De dekker temaer som kan oppleves som egne, sett fra et kvinnelig perspektiv, som det å være mor, kjønnsdiskriminering, forhold, sex, overgrep, og så videre. Narrativet hopper fra tema til tema litt for raskt for min smak – jeg skulle gjerne sett at de hviler ved hvert av disse og sagt noe dypere.

Men filmen er lang nok som den er. Det ensformige formatet tærer på tålmodigheten. Det mangler også en rød tråd her; jeg ønsker meg noe litt mer konkret å følge enn at “alle er kvinner”. Til tross for interessante og viktige historier mangler filmen en spenningskurve som kan gjøre det lettere å følge narrativet.

Budskapet i filmen er noe skjult, men det er til stede. Her har dokumentarskaperne valgt å fokusere mer på undertrykkelsen enn på friheten i det å være kvinne. Det viktigste de prøver å si er vel å lytte til kvinner som prøver å si noe, her menes sannsynligvis de som har overlevd en eller flere former for misbruk. Da er det også fint at overskuddet fra filmen går til å gi kvinner i verden utdanning.

Enkelheten i Woman er dens styrke og svakhet. Kvinneportrettene er fengende, samtidig som de ikke gjør noe bemerkelsesverdig visuelt sett. Det er fint å se på de ulike identitetene som vises på skjermen, men jeg klarer ikke knytte meg til noen av de – for det er så mange. Lydbildet gjør ikke stort ut av seg – selv om det til tider fremstår som litt pretensiøst, særlig mot slutten.

Jeg liker idéen bak Woman, altså å vise mange ulike kvinner og fortelle deres historie, men jeg føler ikke jeg sitter igjen med noe i etterkant. Jeg skulle gjerne sett mer av hver enkel person og blitt mer kjent med dem, men da går man vekk fra selve konseptet i seg selv. Og kanskje er det like greit. Filmen føles ikke så mektig som jeg skulle ønske, men så er vi kvinner kanskje bare mennesker, vi og.

Her får du ikke så høy underholdningsverdi, men likevel et viktig og fint blikk på identitet. Og til tross for at filmen mangler plot, er det ganske engasjerende å se likhetene mellom kvinner fra ulike deler av verden – og hvilke mønstre som går igjen.

Relaterte sakerAnmeldelsedokumentarfilmForsidenKinokinofilmsann historie
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. mars 2020
Eren Gudny

Relaterte sakerAnmeldelsedokumentarfilmForsidenKinokinofilmsann historie

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Fremad
Anmeldelse: Alle må dø