• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Woman

KINOFILM : Woman

3
Karakter:

Konklusjon

Woman rører ved overflaten på mange viktige tema – men bildet blir ikke sterkt nok til at dette får langvarige effekter. Jeg sitter igjen med lite etter å sett den filmen, til tross for hvor mye den gjør rett.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Woman
Eren Gudny
Eren Gudny
7. mars 2020

FILMFAKTA

Kinopremiere: 06.03.2020
Sjanger: Dokumentar
Regi: Anastasia Mikova og Yann Arthus-Bertrand
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Denne dokumentarfilmen har scener der kvinner beskriver seksuelle overgrep, mishandling, kjønnslemlestelse og krigshandlinger mot kvinner. Filmen får derfor 12-årsgrense.
Språk: spansk/engelsk/fransk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Europafilm

HANDLING

Kvinner fra ulike bakgrunner forteller om deres erfaring med deres kjønn. Hva vil det si å være kvinne? Hvordan opplever man temaer som forhold, sex, morskap og overgrep?

Woman er et fint lite innblikk i kvinnelig identitet. Nøkkelord her er mangfold og feminisme, ting jeg setter stor pris på, men jeg føler formatet blir ensformig i lengden.

Regissørene Anastasia Mikova og Yann Arthus-Bertran har reist verden rundt for å intervjue ulike kvinner, som vi i denne filmen får se klipp fra. Og de er virkelig forskjellige; et bredt aldersspektrum er representert, samt nasjonaliteter, etnisiteter og religioner. Dette føles forfriskende og spennende – her får du sett og hørt fra kvinner i flere kulturer, og du ser mange likheter på tvers av landegrenser.

Og det er sterke fortellinger i filmen. Jeg kjenner på en kollektiv stolthet når jeg ser disse fantastiske menneskene få bemyndigelse gjennom sine vitnemål. De dekker temaer som kan oppleves som egne, sett fra et kvinnelig perspektiv, som det å være mor, kjønnsdiskriminering, forhold, sex, overgrep, og så videre. Narrativet hopper fra tema til tema litt for raskt for min smak – jeg skulle gjerne sett at de hviler ved hvert av disse og sagt noe dypere.

Men filmen er lang nok som den er. Det ensformige formatet tærer på tålmodigheten. Det mangler også en rød tråd her; jeg ønsker meg noe litt mer konkret å følge enn at “alle er kvinner”. Til tross for interessante og viktige historier mangler filmen en spenningskurve som kan gjøre det lettere å følge narrativet.

Budskapet i filmen er noe skjult, men det er til stede. Her har dokumentarskaperne valgt å fokusere mer på undertrykkelsen enn på friheten i det å være kvinne. Det viktigste de prøver å si er vel å lytte til kvinner som prøver å si noe, her menes sannsynligvis de som har overlevd en eller flere former for misbruk. Da er det også fint at overskuddet fra filmen går til å gi kvinner i verden utdanning.

Enkelheten i Woman er dens styrke og svakhet. Kvinneportrettene er fengende, samtidig som de ikke gjør noe bemerkelsesverdig visuelt sett. Det er fint å se på de ulike identitetene som vises på skjermen, men jeg klarer ikke knytte meg til noen av de – for det er så mange. Lydbildet gjør ikke stort ut av seg – selv om det til tider fremstår som litt pretensiøst, særlig mot slutten.

Jeg liker idéen bak Woman, altså å vise mange ulike kvinner og fortelle deres historie, men jeg føler ikke jeg sitter igjen med noe i etterkant. Jeg skulle gjerne sett mer av hver enkel person og blitt mer kjent med dem, men da går man vekk fra selve konseptet i seg selv. Og kanskje er det like greit. Filmen føles ikke så mektig som jeg skulle ønske, men så er vi kvinner kanskje bare mennesker, vi og.

Her får du ikke så høy underholdningsverdi, men likevel et viktig og fint blikk på identitet. Og til tross for at filmen mangler plot, er det ganske engasjerende å se likhetene mellom kvinner fra ulike deler av verden – og hvilke mønstre som går igjen.

Relaterte sakerAnmeldelsedokumentarfilmForsidenKinokinofilmsann historie
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. mars 2020
Eren Gudny
Eren Gudny

Relaterte sakerAnmeldelsedokumentarfilmForsidenKinokinofilmsann historie

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Fremad
Anmeldelse: Alle må dø