• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Winchester – House of Ghosts

Selv ikke Helen Mirren klarer å berge en middelmådig film.

KINOFILM : Winchester – House of Ghosts

2
Karakter:

Konklusjon:

Winchester – House of Ghosts er trolig en av årets minst spennende grøsserfilmer. Filmen er et tynt oppsop av kjente grøsserkonvensjoner, men i en veldig tam og uinspirert versjon, og den evner aldri å skremme.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Winchester – House of Ghosts
Aleksander Koren
23. februar 2018

FILMFAKTA

Originaltittel: Winchester
Norgespremiere:
 23.02.2018
Sjanger: Skrekkfilm
Skuespillere: Helen Mirren, Jason Clarke, Sarah Snook, Angus Sampson
Regi: Michael Spierig, Peter Spierig
Manus: Michael Spierig, Peter Spierig
Nasjonalitet: Australia / USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 39 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Blacklab Entertainment, Imagination Design Works
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 15 år.
Begrunnelse: Filmen inneholder skrekkeffekter og flere drapsskildringer.

HANDLING

I et avsideliggende område utenfor San Francisco har Sarah Winchester bygget et monstrøst hus som rommer hevngjerrige gjenferd som har noe uoppgjort med Winchester-familien.

Winchester – House of Ghosts er kjedelig skrekkfilm-pastisj på sitt mest uinteressante.

Winchester – House of Ghosts er en overnaturlig grøsserfilm regissert av Spierig-brødrene som nylig stod for Jigsaw, en reboot av Saw-universet.

Michael og Peter Spierigs bidrag til Saw-serien fremstod som en dårlig gjennomtenkt, uinteressant og tam affære, og Winchester – House of Ghosts er dessverre like lite spennende.

Filmen er «basert på en sann historie» og tar for seg historien om den hjemsøkte San Jose-villaen i California i året 1906.

Den fordrukne og opiumsbrukende legen Eric Price (Jason Clarke) blir oppsøkt av styremedlemmer av det våpenproduserende firmaet Winchester, i forbindelse med at resten av styret mener nåværende eier Sarah Winchester (spilt av en malplassert Helen Mirren) ikke er ved sine fulle fem og lenger er i stand til å styre firmaet.

Price blir kontaktet for å utføre en psykisk evaluering av den aldrende damen, og det viser seg senere at det er Sarah Winchester selv som har håndplukket Price til oppdraget, av grunner som skal bli viktig for det syltynne og uengasjerende plottet.

Price oppdager fort at det finnes truende farer i det enorme, ulogisk konstruerte huset, men overbeviser seg selv om at det er fordi han ikke har tilgang til stoffene han vanligvis inntar på jevnlig basis for å lindre smerten av å ha mistet sin kone.

Sarah Winchester er, i motsetning til Price, overbevist om at hun lever i et hjemsøkt hus, hvor åndene til alle sjelene som har blitt drept med et våpen produsert av Winchester-konsernet søker hevn.

Helen Mirren som Sarah Winchester og Jason Clarke som Eric Price i en scene fra Winchester – House of Ghosts.

Det som følger er en svak, tam og uinspirert versjon av «haunted house»-filmene vi har sett så mange ganger før. I likhet med Jigsaw, en oppfølger til et filmatisk univers signert James Wan (Saw, Insidious, The Conjuring), følger Winchester – House of Ghosts i fotsporene til andre filmatisk univers signert Wan, nemlig Insidious og The Conjuring.

Også i likhet med Jigsaw er Winchester – House of Ghosts et oppsop av konvensjonene og rammeverket disse filmene har skapt, men mye mindre overbevisende.

Winchester – House of Ghosts viser seg totalt ute av stand til å skape noen som helst form for grøsserstemning, og lar alt hvile på dårlig konstruerte «jump scares», som kun får deg til å hoppe i kinosetet på grunn av at lydsporet går fra meget stille til enormt høyt i samspill med at en person eller et objekt plutselig dukker opp i det mørke rommet som kameraet viser. Det er ingenting galt med god, gammeldags skvetting, og filmer som nettopp The Conjuring har bevist at denne teknikken kan brukes til nytte i fortellinger om hjemsøkte hus, men Spierig-brødrene følger denne formelen blindt uten å forstå hvorfor eller hvordan den fungerer.

Der effektive grøsserfilmer gjør seg nytte av slike teknikker er det som et ekstra element i en film som allerede har fått publikum til å føle seg usikre, som har bygget opp en ekkel stemning, men i Winchester – House of Ghosts er denne stemningen og oppbygning totalt fraværende.

Filmen har et svakt manus hvor pappfigurer er plassert i et kammerspill hvor det eneste ønsket er å føre deg fra den ene dårlige effekten til den andre. Vi får ingen innsikt i karakterenes indre, vi blir aldri kjent med dem, og vi bryr oss aldri om hva som skjer med dem. Det gjør neppe skuespillerne heller, for det ser ut som samtlige ikke bryr seg. Regien er identitetsløs og fremstår som en blek kopi av andre, bedre filmer i samme kategori. I det hele tatt er det veldig lite interessant å spore i Winchester – House of Ghosts.

Sett på pressevisning hos Trondheim kino.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. februar 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Every Day
Anmeldelse: Now It’s Dark