• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Widows

KINOFILM : Widows

5
Karakter:

Konklusjon

En god og røff heistfilm som vet hvordan den skal balansere de store spørsmålene med å være en underholdende sjangerfilm.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Widows
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken
13. november 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.11.2018
Sjanger: Action, krim, drama, thriller
Skuespillere: Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Cynthia Erivo, Liam Neeson, Colin Farrell, Daniel Kaluuya, Robert Duvall, Brian Tyree Henry, Carrie Coon
Regi: Steve McQueen
Manus: Steve McQueen og Gillian Flynn
Nasjonalitet: USA
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway

HANDLING

Widows er historien om fire kvinner uten noe annet til felles enn en gjeld etterlatt av deres avdøde ektemenns kriminelle handlinger. Veronica (Viola Davis), Alice (Elizabeth Debicki), Linda (Michelle Rodriguez) og Belle (Cynthia Erivo) må ta skjebnen i egne hender for å sikre seg en framtid.

Widows er en kul, hardbarka tur på kino. Jeg vil påstå at dette blir en av årets beste krimfilmer.

Steve McQueen er endelig tilbake med en ny spillefilm. Etter 12 Years a Slave (2013) vant Oscar for beste film, har det gått 5 år og nå er han tilbake med noe litt mer lekent. Kjernen er fortatt absolutt en McQueen film og det er gøy å se en film som heller mer mot sjangerfilmen men som likevel har den tyngden McQueen bringer med seg.

Gillian Flynn har skrevet manuset til Widows og hun er nok mest kjent som forfatteren av bøker som har blitt filmatisert, som Gone Girl (2014) og tv-serien Sharp Objects (2018). Det ser ut til at de to er et radarpar og blir spennende å se om de kommer til å fortsette å samarbeide.

Dette kan lett beskrives som den rake motsetning til Ocean’s 8 (2018). Selv om jeg fant den filmen fornøyelig nok, så var det som å spise sukkerspinn. Absolutt ingen tyngde og alt for søtt. Den kan på ingen måter måle seg opp med denne. Her er det uten tvil en bedre filmskaper bak kamera, alt er litt røffere og det føles som et ekte krimdrama. Denne filmen prøver å fortelle noe samtidig som den vil underholde deg med en heistfilm.

Plottet er tilsynelatende enkelt: En haug med menn dør under et mislykket ran, og etterlater konene sine med gjeld. De kjenner ikke hverandre fra før, men bestemmer seg for å gjennomføre det siste ranet for å betale ned gjelden.  Her gjelder det å forberede seg til ranet, mens de som vil ha pengene lusker rundt. De må lære hverandre å kjenne og sorgen må håndteres på hver sin måte. Samtidig er det en samfunnskommentar som ligger å lusker under det hele.

Viola Davis og Colin Farrell

Når en filmskaper som Steve McQueen lager en heistfilm, så kan man forvente seg at det blir litt mer hardtslående og «gritty» enn annen kost innenfor den sjangeren. Samtidig er nok dette hans mest publikumsvennlige og underholdende film. Det kan argumenteres om dette er hans beste film eller ikke, men for meg er dette den optimale blandingen av sjanger og drama. Den funker som en heistfilm alene, men det er karakterene og dramaet som får filmen til å heve seg til et annen nivå.

Det som får denne filmen til å synge på alle vers, er hvordan den blander McQueens introspektive dveling av karakterene med et spennende krimdrama. Her er det virkeligheten som er karakterenes verste fiende. Den minste feil kan få de mest brutale konsekvenser og nettopp det gjør det spennende å se om de vil klare det, og hvordan de vil klare. Det er samtidig en film som utforsker sorg. Fokuset i filmen er på karakteren til Viola Davis, og det er mest henne vi får se hvordan takle sorgen etter at mannen hennes er død. Sorg mens alt blir kaotisk rundt henne.

Michelle Rodriguez.

Viola Davis spiller det også sinnsykt godt. Alle enkene er utrolig gode. Michelle Rodriguez og Elizabeth Debicki gjør også utrolige rolleprestasjoner, og du får følelsen av hvordan hver av de prøver å takle sorgen, mens de også er forbanna av problemene mennene deres etterlot seg. Alt det klarer de å formidle uten at filmen fokuserer veldig på dem. Det er like vel de tre som er filmens fokuspunkt.

Dette er jo i prinsipp en heistfilm, så hvordan fungerer heistelementene? De fungerer som de skal i filmen, men om du forventer et makeløst heist så blir du nok skuffa. Det er mer en realistisk tilnærming, og alt er ikke planlagt til hver minste detalj. Det varer heller ikke så alt for lenge. Det er like vel en spennene sekvens, og det er gøy å se noen som aldri har gjort det før, prøve seg. Det er også gøy å se hvordan de forbereder seg, og skaffer til vei det de trenger. Det er heller ikke en veldig stor del av filmen, og personlig skulle jeg ønske mer av det. Det er gøy å se hvordan de må tenke kreativt for å skaffe det de må skaffe når de ikke har noen forutsetninger for hvordan. Det er også her filmen prøve sakte men sikkert å bygge opp vennskapet til disse kvinnene. De kjente ikke hverandre fra før og jeg skulle gjerne sett mer av den utviklingen.

Elizabeth Debicki

Hele stemningen til filmen, og karakterene er dypt berørt av hvordan samfunnet fungerer, raserelasjoner, politikk og korrupsjon. Det er ikke noe som blir overfortalt, og det ligger ofte bare rett under overflaten. Det føles, men du slipper å bli fortalt det. Det er nok her en dårligere filmskaper ville fått filmen til å bli et overflatisk krimdrama med et heist i enden. Heldigvis er det mye dybde her, og kompliserte følelser. Action er det også. Dette er en sjangerfilm, og det er nok av vold og blod til å oppfylle det løftet.

McQueen vet hva han driver med, og han holder deg interessert gjennom hele filmen. Dette er en film som beviser at sjangerfilm kan brukes til å fortelle noe større uten å miste seg selv. En herlig film, og absolutt min favoritt fra McQueen.

Relaterte sakeractionAnmeldelseForsidenHeistKinokrimthriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
13. november 2018
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakeractionAnmeldelseForsidenHeistKinokrimthriller
  • Trailer: Widows 24.08.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Overlord
Anmeldelse: Arvingene