• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Where to Invade Next

Where to Invade Next er en underholdende, lærerik og tankevekkende dokumentar.

: Where to Invade Next

5
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Where to Invade Next
Stina Ueland
15. april 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 15.04.2016
Sjanger: Dokumentar
Regi: Michael Moore
Manus: Michael Moore
Produksjonsselskap: North End Films, IMG Films, Dog Eat Dog Films
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 115 min
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Kortvarige og lite nærgående voldsskildringer fra virkelige hendelser gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

For å undersøke hva USA kan lære av andre land, «invaderer» Michael Moore et knippe utvalgte land for å «stjele» deres beste ideer og ta de med tilbake til USA.

Michael Moore er tilbake med sin beste dokumentarfilm siden Fahrenheit 9/11.

Det er seks år siden Michael Moores forrige film, Capitalism: A Love Story. Hans nyeste dokumentarfilm, Where to Invade Next, tar en lysere og mer positiv retning enn vi er vant med, men den er fremdeles like underholdende og tankevekkende som hans andre politiske dokumentarer.

I Where to Invade Next reiser Moore fra land til land og «stjeler» gode ideer som han kan ta med tilbake til USA. Filmen fokuserer på forskjellige faktorer som jobb, utdanning, mat, trivsel, fengsler og kvinnens rolle i samfunnet.

Norge er ett av landene Moore har besøkt. Han har blant annet besøkt Bastøy lavsikkerhetsfengsel og Halden høysikkerhetsfengsel for å se på Norges holdninger til fengselsvesenet og hva USA kan lære.

Han møter også Trond Blattmann, som mistet sin 17 år gamle sønn under 22. juli-terroren, og som snakker med Moore om tilgivelse og sitt syn på det norske rettssystemet.

Som med alle Michael Moore sine filmer er Where to Invade Next veldig selektiv med tanke på hva den velger å vise frem og fortelle. Det er ingen tvil om at Moore har en agenda, og man må se filmen med kritiske øyne.

Hele poenget med filmen er å trekke frem det positive med andre land, og Moore lar derfor være å gå inn på det negative, selv om det helt klart hadde vært mye å fortelle om dette også.

Under sitt Frankrike-besøk, trekker Moore blant annet frem at landet bruker mindre penger på mat til sine skolebarn enn USA gjør, selv om deres måltider ser ut som noe man kunne fått servert på en restaurant.

Det blir også nevnt av franskmennene betaler mindre skatt enn amerikanerne. Her kunne Moore støttet opp påstandene sine med kilder for å øke troverdigheten, men velger heller å ikke gjøre dette.

Det er slike aspekter ved Where to Invade Next som gjør det enkelt for de som ikke deler Moores synspunkter og meninger å si seg uenig med filmen. Undertegnede har ikke et behov for kilder og harde fakta for å forstå at Moore presenterer mange gode poenger i løpet av filmen, som til tross for en mangel på kilder er overbevisende og i stor grad diskusjonsverdige.

Fans av Michael Moore har for lengst blitt vant med hans harde kritikk mot USAs våpenpolitikk, og helse- og utdanningssystem. Where to Invade Next kan derfor bli en annerledes, men positiv filmopplevelse.

I stedet for å se på det negative ved USA har Moore i denne filmen valgt å lete etter løsninger ved å se på hva andre land gjør rett, og hva USA kan lære av dette.

Det høres kanskje rosenrødt ut, og til en viss grad er det også det, men Moore har beholdt en stor dose humor, satire og sin kjente sarkastiske tone, og resultatet er derfor en underholdende og tankevekkende film.

Filmen har en fin struktur der handlingen flyter fint fra det ene temaet til det neste, og underholdningsverdien er alltid høy, uansett hvilket tema som er under diskusjon.

Filmen avsluttes med tanken om at «alt er mulig», men den legger aldri bort utfordringene USA står ovenfor, og prøver heller ikke å skjule at disse utfordringene er et stort problem for landet.

Moore har kanskje ikke vunnet over sine motstandere med Where to Invade Next, men han har laget sin beste film siden Fahrenheit 9/11.

Stor takk til Trondheim kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
15. april 2016
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: Gods of Egypt
Anmeldelse: Jungelboken