• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Where to Invade Next

Where to Invade Next er en underholdende, lærerik og tankevekkende dokumentar.

: Where to Invade Next

5
Karakter:

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: Where to Invade Next
Stina Ueland
Stina Ueland
15. april 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 15.04.2016
Sjanger: Dokumentar
Regi: Michael Moore
Manus: Michael Moore
Produksjonsselskap: North End Films, IMG Films, Dog Eat Dog Films
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 115 min
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Kortvarige og lite nærgående voldsskildringer fra virkelige hendelser gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

For å undersøke hva USA kan lære av andre land, «invaderer» Michael Moore et knippe utvalgte land for å «stjele» deres beste ideer og ta de med tilbake til USA.

Michael Moore er tilbake med sin beste dokumentarfilm siden Fahrenheit 9/11.

Det er seks år siden Michael Moores forrige film, Capitalism: A Love Story. Hans nyeste dokumentarfilm, Where to Invade Next, tar en lysere og mer positiv retning enn vi er vant med, men den er fremdeles like underholdende og tankevekkende som hans andre politiske dokumentarer.

I Where to Invade Next reiser Moore fra land til land og «stjeler» gode ideer som han kan ta med tilbake til USA. Filmen fokuserer på forskjellige faktorer som jobb, utdanning, mat, trivsel, fengsler og kvinnens rolle i samfunnet.

Norge er ett av landene Moore har besøkt. Han har blant annet besøkt Bastøy lavsikkerhetsfengsel og Halden høysikkerhetsfengsel for å se på Norges holdninger til fengselsvesenet og hva USA kan lære.

Han møter også Trond Blattmann, som mistet sin 17 år gamle sønn under 22. juli-terroren, og som snakker med Moore om tilgivelse og sitt syn på det norske rettssystemet.

Som med alle Michael Moore sine filmer er Where to Invade Next veldig selektiv med tanke på hva den velger å vise frem og fortelle. Det er ingen tvil om at Moore har en agenda, og man må se filmen med kritiske øyne.

Hele poenget med filmen er å trekke frem det positive med andre land, og Moore lar derfor være å gå inn på det negative, selv om det helt klart hadde vært mye å fortelle om dette også.

Under sitt Frankrike-besøk, trekker Moore blant annet frem at landet bruker mindre penger på mat til sine skolebarn enn USA gjør, selv om deres måltider ser ut som noe man kunne fått servert på en restaurant.

Det blir også nevnt av franskmennene betaler mindre skatt enn amerikanerne. Her kunne Moore støttet opp påstandene sine med kilder for å øke troverdigheten, men velger heller å ikke gjøre dette.

Det er slike aspekter ved Where to Invade Next som gjør det enkelt for de som ikke deler Moores synspunkter og meninger å si seg uenig med filmen. Undertegnede har ikke et behov for kilder og harde fakta for å forstå at Moore presenterer mange gode poenger i løpet av filmen, som til tross for en mangel på kilder er overbevisende og i stor grad diskusjonsverdige.

Fans av Michael Moore har for lengst blitt vant med hans harde kritikk mot USAs våpenpolitikk, og helse- og utdanningssystem. Where to Invade Next kan derfor bli en annerledes, men positiv filmopplevelse.

I stedet for å se på det negative ved USA har Moore i denne filmen valgt å lete etter løsninger ved å se på hva andre land gjør rett, og hva USA kan lære av dette.

Det høres kanskje rosenrødt ut, og til en viss grad er det også det, men Moore har beholdt en stor dose humor, satire og sin kjente sarkastiske tone, og resultatet er derfor en underholdende og tankevekkende film.

Filmen har en fin struktur der handlingen flyter fint fra det ene temaet til det neste, og underholdningsverdien er alltid høy, uansett hvilket tema som er under diskusjon.

Filmen avsluttes med tanken om at «alt er mulig», men den legger aldri bort utfordringene USA står ovenfor, og prøver heller ikke å skjule at disse utfordringene er et stort problem for landet.

Moore har kanskje ikke vunnet over sine motstandere med Where to Invade Next, men han har laget sin beste film siden Fahrenheit 9/11.

Stor takk til Trondheim kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
15. april 2016
Stina Ueland
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: Gods of Egypt
Anmeldelse: Jungelboken