• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: What Happened to Monday

KINOFILM : What Happened to Monday

2
Karakter:

Konklusjon:

What Happened to Monday klarer ikke til å utvikle sitt premiss, og blir i stedet en dum og kjedelig thriller med en ikke så imponerende prestasjon.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: What Happened to Monday
Rafael Motamayor
7. september 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 08.09.2017
Sjanger: Thriller/Sci-Fi
Skuespillere: Noomi Rapace, Willem Dafoe, Glenn Close, Christian Rubeck
Regi: Tommy Wirkola
Manus: Kerry Williamson, Max Botkin
Nasjonalitet: England
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 3 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon

HANDLING

I en ikke så fjern fremtid har overbefolkning og hungersnød tvunget frem en drastisk ettbarnspolitikk. I en leilighet lever et sett syvlinger, syv identiske søstre, i skjul for Child Allocation Bureau som nådeløst jakter på familier med flere enn ett barn. Søstrene er oppkalt etter ukedagene, Mandag, Tirsdag, Onsdag, Torsdag, Fredag, Lørdag og Søndag. For å lure Child Allocation byrået har alle søstrene tatt identiteten til én person, Karen Settman. Hver kan gå ut en dag i uken, maskert som deres felles identitet, for å oppleve friheten utenfor leiligheten.
Men en kveld kommer ikke Mandag hjem...

What Happened to Monday er en god kandidat til årets dummeste film, med et skuespillertriks som ikke fungerer og et manus som kunne vært skrevet av et barn.

En sci-fi film trenger ikke å ha et stort budsjett for å bi underholdende, men problemet med sci-fi er at man trenger mer enn bare et kult premiss. What Happened to Monday begynner da også med et kult premiss, men den drukner raskt i et dårlig manus og så mange klisjeer at det hele virker som kun et første utkast, lang fra en ferdig spillefilm.

Der Children of Men klarte å være en nervepirrende historie med tredimensjonale karakterer og en velutviklet verden, kaster What Happened to Monday bort all form for utvikling, og gir ingen forklaring på hvordan verden eller historien fungerer.

Filmen begynner med en Children of Men-aktig prolog, der vi får vite at i en nær og dyster fremtid har verdens ressurser blitt ødelagt. For å redde verden har regjeringen – norsk? amerikansk? verdens? Vi får aldri vite – begrenset hver familie til bare ett barn. De etablerer også The Child Allocation Bureau (CAB) for å håndheve loven med hjelp av et futuristisk armbånd som holder på informasjon om deg og din familie. Hva om du flytter? Har alle land samme armbånd? Filmen bryr seg ikke om slike spørsmål.

Alle barn som blir født ulovlig blir kryogenisk nedfryst. Dette fører til komplikasjoner da et sett på syv barn blir født samtidig, en fødsel som moren ikke overlever. Da blir det opp til Willem Dafoe å ta vare på søstrene.

Noomi Rapace spiller rollene til hele søskenflokken, hvor alle har tatt seg navn etter de forskjellige ukedagene – Monday, Tuesday osv. De bor sammen i en leilighet og kan bare gå ut en dag i uken, da de benytter en felles identitet ved navn Karen Settman. Alle spiller samme person. Så når en av søstrene skader seg i fingeren må alle ta et lite besøk av en kjøkkenkniv.

Til tross på en syvdelt prestasjon, klarer ikke Noomi Rapace å redde What Happened to Monday.

Regissør Tommy Wirkola prøver sitt beste med det han får, noe som ikke er mye. Han fokuserer på store scener som viser mange skuespillere på samme scene og mye koreografi. Dette underholder bare nok til at man nesten glemmer hvor kjedelig den forrige scenen var.

Wirkola har også en klar visjon av fremtiden, og sammen med fotografen José David Montero gir han filmen en veldig grå og trist visuell stil, noe som passer med publikums humør gjennom hele filmen.

What Happened to Monday spiller litt på temaer som identitet og familie, og den satser alt på prestasjonen til Noomi Rapace. Men trikset fungerer ikke, for manusforfattere Max Botkin og Kerry Williamsom gir ikke Rapace mye å jobbe med, bortsett fra forskjellige hårfarge. Søstrene blir ikke engang éndimensjonale, de blir bare karikaturer. Man klarer aldri til å huske hvem er hvem, selv om de har verdens enkleste navn.

What Happened to Monday prøver aldri å utforske konsekvensene av verdenen den skapte, eller hverdagslivet til søstrene.

Det heler ender opp som en skamløs kopi av det Tatiana Maslany klarte i fem sesonger av Orphan Black. Hun klarte å lage opp til 14 (!) karakterer, hver med sin egen personlighet, kroppsspråk, fakter og holdninger. Men selv om Rapace imponerer i rollen, er det vanskelig å ikke tenke at man har sett dette før.

Det som begynte som en dystopisk sci-fi thriller blir til en politisk thriller hvor vi aldri blir helt klare på budskapet. What Happened to Monday fungerer bare som en advarsel på at kule ideer og en god prestasjon – eller syv – ikke kan redde en dum og dårlig skrevet film.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoVideo
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
7. september 2017
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Hitman’s Bodyguard
Anmeldelse: It