• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: We Are Your Friends

We Are Your Friends får terningkast tre av KINOMAGASINETs anmelder.

: We Are Your Friends

3
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: We Are Your Friends
Stina Ueland
28. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.08.2015
Sjanger: Musikk/drama
Regi: Max Joseph
Manus: Max Joseph, Meaghan Oppenheimer
Skuespillere: Zac Efron, Wes Bentley, Emily Ratajkowski
Produksjonsselskap: Polygram Filmed Entertainment, StudioCanal, Working Title Films
Distribusjon: SF Norge
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 96 min
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmens skildringer av rusmiddelbruk kan virke forstyrrende på yngre barn. Filmen får derfor 12-årsgrense.

HANDLING

Cole Carter, en lovende DJ, ønsker å leve av musikken sin. Men for å lykkes må han komme seg ut av «The Valley», og skape et navn for seg selv. Når han treffer DJ-veteranen James, får han endelig muligheten til å vise hva han kan.

We Are Your Friends klarer ikke å være nyskapende på den måten en film for denne målgruppen bør være. I stedet blir filmen altfor forutsigbar bygd på en trygg, gammel oppskrift.

EDM, elektronisk dansemusikk er mer populært enn noen gang, og de aller fleste assosierer denne musikksjangeren med fest og god stemning. I We Are Your Friends er det fester og god stemning i bøttevis, men filmen bærer også preg av å være forutsigbar og full av klisjéer.

I We Are Your Friends følger vi Cole Carter (Zac Efron), en ambisiøs og lovende DJ, som produserer og fremfører EDM-musikk. Livet hans består av å henge med kompisene sine i «The Valley» utenfor Hollywood, ta livet med ro og tjene penger ved hjelp av småjobber. Cole ønsker å gjøre noe mer med livet sitt, og når han blir kjent med James (Wes Bentley), en suksessfull DJ, ser han muligheten til å skape et navn for seg selv. Som han selv sier, «man trenger bare en laptop, litt talent, og én god låt». Carter jobber sammen med James for å produsere musikk, men blir samtidig forelsket i James sin kjæreste og personlige assistent, Sophie (Emily Ratajkowski).

We Are Your Friends høres ut som en stor klisjé av en film, og dessverre er det nettopp det den er. Max Joseph har stått for både regi og manus, og han har tatt i bruk en «trygg» filmoppskrift, uten store overraskelser eller tvister. Filmen er forutsigbar, og proppfull av klisjeer, men klarer fremdeles å unngå å bli direkte dårlig. Mye av dette er takket være skuespillerne.

Zac Efron viser med sin rolle at han har utviklet seg som skuespiller i løpet av årene, og at han fint kan takle dramatiske roller. Efron er en karismatisk skuespiller, og det er umulig å mislike karakteren hans i We Are Your Friends.

Filmens beste skuespillerprestasjon er fra Wes Bentley. Han overbeviser i rollen som James, en DJ i 40-årene som sliter med alkoholmisbruk, og som føler seg oppbrukt som artist.

Emily Ratajkowski, kjent fra Blurred Lines-musikkvideoen og fjorårets thrillersuksess Gone Girl, har fått en ganske stor rolle i filmen. Selv om hennes rolle er en typisk «pen jente»-rolle, får hun vist at hun er mer enn bare et pent ansikt.

We Are Your Friends blir kategorisert som en dramafilm, men den er like mye en musikkfilm, og selve musikken og filmlyden er det lite å utsette på. Elektronisk dansemusikk er en utrolig populær musikksjanger, spesielt blant unge folk, og det er ingen tvil om at musikken brukt i We Are Your Friends kommer til å appellere til de festglade, musikkelskende menneskene her til lands. Filmens soundtrack er mildt sagt energisk, med høyt tempo og mye bass. Verdt å nevne er det også at en remix av den norske artisten Kygo dukker opp i filmen.

Filmen er best når den fokuserer på musikken. Scenene der Cole legger fra seg alt av drama og bekymringer, og bare fokuserer på å lage musikk, er det beste med filmen. I en scene forteller han hvordan han bygger opp musikken for å få folk til å danse. Dette er bra fortalt, og veldig interessant. Jeg skulle ønske at filmen inneholdt mange slike ekte musikkøyeblikk, men We Are Your Friends legger dessverre for mye vekt på personlig drama mellom karakterene og andre elementer vi har sett før.

Filmstilen i We Are Your Friends er enkel og klassisk, og det blir ikke eksperimentert mye, rent visuelt. Det er to scener som skiller seg ut, scenen der Cole forteller hvordan han bygger opp musikken litt og litt for å få folk til å begynne å danse, og en scene der Cole hallusinerer etter å ha fått i seg PCP. Disse scenene er stilig utført, og jeg skulle gjerne sett mer av dette i filmen.

Regissør Max Joseph har gjort en grei jobb med å fange bylivet, konsertene og festene på film, men når det gjelder kinematografien er det solnedgangene i «The Valley» som skiller seg ut. Når guttegjengen samles foran solnedgangen er filmen på det mest realistiske.

We Are Your Friends er laget for en spesifikk målgruppe. Denne filmens målgruppe er festglad ungdom som elsker å danse seg svette på musikkfestivaler og mørke nattklubber. Disse unge menneskene finnes det mange av i dag, og We Are Your Friends kommer nok derfor til å trekke mange til kinosalen. Men om du ikke er en del av denne målgruppen, er du nok én av de som reiser seg for å gå før du får sett den avsluttende scenen halvveis inn i rulleteksten.

Stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
28. august 2015
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: Straight Outta Compton 26.08.2015

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Straight Outta Compton
Anmeldelse: Karsten og Petra på safari