• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Vildanden

EN DYKTIG OG INTERESSANT REGISSØR: KINOMAGASINETs anmelder gir Vildanden terningkast fem, og vil gjerne se mer av filmens regissør Simon Stone.

KINOFILM : Vildanden

5
Karakter:

Konklusjon

Vildanden er en film man bør få med seg, enten man kjenner Ibsens stykke eller ei. Alle ledd i produksjonen er av høy kvalitet, og det er en fryd å følge denne filmens oppbygning.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Vildanden
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum
4. desember 2016

FILMFAKTA

Originaltittel: The Daughter
Sjanger: Drama
Skuespillere: Paul Schneider, Ewen Leslie, Geoffrey Rush, Sam Neill, Odessa Young, Miranda Otto, Anna Torv
Regi: Simon Stone
Manus: Simon Stone (basert på Henrik Ibsens manus)
Nasjonalitet: Australia
Musikk: Mark Bradshaw
Produksjonsselskap: Roadshow Films, Screen Australia, Screen NSW, the Gingerbread Man, Kazstar, Roadshow Films, Jan Chapman Films & Wildflower Films
Produksjonsår: 2015
Distribusjon: Another World Entertainment

HANDLING

Christian kommer hjem for første gang på femten år fordi hans far skal gifte seg. Vel hjemme blir han blant annet gjenforent med sin gamle venn Oliver. Christians besøk er ikke bare et kjært gjensyn, det trekker også flere gamle familiehemmeligheter fram i lyset igjen.

Vildanden har blitt en solid film i alle ledd. Både regi, foto, klipp og skuespillerprestasjonene er av høy kvalitet, og etter dette hersker det ingen tvil om at Simon Stone er en regissør som bør lage enda mer film.

Vildanden, eller The Daughter som er originaltittelen, baserer seg på nettopp Henrik Ibsens stykke med samme navn. Det sies stadig at Ibsen er like aktuell i dag som på 1800-tallet, og Simon Stones film er et imponerende bevis på nettopp dette.

Simon Stone har skrevet manuskriptet til filmen, basert på Ibsens stykke, i tillegg til å være regissør for denne filmen. Han har virkelig klart å dra ut essensen av det originale skuespillet, samtidig som han klarer å tilføye nye, kreative og tidsriktige elementer. Det er alltid visse fallgruver ved å filmatisere en klassiker som dette. Slike prosjekter har lett for å enten ende opp i den ene grøfta som en stiv og gammeldags gjengivelse, eller så ender de gjerne i den andre grøfta som en altfor moderne etterligning av gamle storheter. Simon Stones Vildanden unngår å havne i grøfta, og har klart å balansere gammelt og nytt på et skikkelig vis.

Filmen åpner nettopp med en villand ute i et jaktmiljø. Alt som skjer med dette dyret i starten av filmen får en helt egen symbolsk verdi, og dette er kledelig.

GIFTEKLAR: Henry (Geoffrey Rush) (t.h.) skal gifte seg med den mye yngre Anna (Anna Torv) i Vildanden

GIFTEKLAR: Henry (Geoffrey Rush) skal gifte seg med den mye yngre Anna (Anna Torv) i Vildanden

I filmen kommer Christian (Paul Schneider) til småbyen han kommer fra etter å ikke ha vært hjemme på omkring femten år. Men hjemkomsten vekker liv i gamle, skjulte familiehemmeligheter som får mye å si for mange mennesker. Miljøet som skildres i småbyen er troverdig. Christians far, Henry (Geoffrey Rush), er en velstående mann som driver småbyens store arbeidsplass, et sagbruk. Da sagbruket må stenges er det ødeleggende for en rekke familier og hele samfunnet blir skadelidende grunnet fraflytting. Dette er bare en av de mange tingene som er med på å gi mer kjøtt på beinet til selve historien, og store mengder informasjon som nyanserer hele filmens hendelsesforløp får meg til å tenke på at Vildanden fint kunne ha fungert som en TV-serie også. Dette er fordi det er en rekke elementer som gjerne kunne ha vært utbrodert enda mer, men det er virkningsfullt at vi ikke får vite alt i filmformatet, for det skaper spenning og nysgjerrighet. I uttrykk og tematikk forbinder jeg Vildanden med Joachim Triers Louder Than Bombs og Susanne Biers Etter bryllupet.

Men det er ikke bare fortellermåten som er av høy kvalitet i Vildanden. Fotograf Andrew Commis viser bredde i sitt arbeid og har klart å skape et visuelt uttrykk som er både spennende og variert. Kameraet er både tett på og langt unna i de ulike scenene, og komposisjonen er tidvis svært eksperimentell og nyskapende. Symmetrien mellom mennesker, landskap og bygninger er ofte veldig kreativt satt sammen, og dette tiltalende.

Bildenes virkning blir enda større takket være filmens klipper Veronika Jenet. Hun har med besluttsom klipping klart å skape dynamikk og hastighet i beretningen, og dette er også med på å holde spenningen og drivet i historien oppe. Gjennom hele filmen klippes bildene effektfullt over til en ny scene før lyden av dialogen fra forrige scene er ferdig.

GODE SKUESPILLERE: Både Ewen Leslie, Odessa Young og Sam Neill imponerer i denne filmen.

GODE SKUESPILLERE: Både Ewen Leslie, Odessa Young og Sam Neill imponerer i denne filmen.

I tillegg til at filmens anslag, med villanden, innehar mye symbolikk, preges filmen av å inneha mange frampek mot historiens store konflikt. Dette setter jeg pris på som seer, og måten det gjøres på er helt klart i Ibsens ånd. Noe annet som er hånd i hanske med Ibsens dramaturgi er hvordan vi gradvis får vite ting om karakterene. Karakterenes lag skrelles av litt etter litt, og vi får stadig ny informasjon om deres problemer, fortid også videre. Dette kommer særlig godt fram da alle de sentrale skuespillerne gjør imponerende innsatser. Geoffrey Rush klarer å fronte den noe kalde Henry, som er i en maktposisjon, men som likevel må møte sine svakheter. Paul Schneider er god i rollen som den hjemvendende sønn og som den som i stor grad setter mangemenneskers skjebne og liv i ubalanse. Odessa Young gjør en imponerende tolkning av den unge jenta Hedvig, og også Sam Neill, Ewen Leslie og Miranda Otto er verdt å merke seg.

Vildanden er Simon Stones spillefilmdebut som regissør. Han har vært skuespiller i en del filmer og har mye erfaring som teaterregissør. Det var nettopp på teaterscenen at også Vildanden startet, for filmen baserer seg på Stones teateroppsetning av Ibsen-stykket. Med denne filmen presenterer Simon Stone et håndverk av høy kvalitet, og allerede nå vil jeg gjerne se flere filmer av han.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
4. desember 2016
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum @https://twitter.com/amnettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Shelley
Anmeldelse: Evolution