• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Vi er her nå

KINOFILM : Vi er her nå

4
Karakter:

Konklusjon:

Vi er her nå utfordrer skillet mellom dokumentar og fiksjon, og tilbyr et spennende samtidsportrett. Den oppfordrer til diskusjon og ettertanke, men gjør at den sannsynligvis ikke er for alle.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Vi er her nå
Torunn Sola
29. februar 2020

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.02.2020
Sjanger: Drama/komedie
Skuespillere: Leif Edlund, Marte Germaine Christensen, Niklas Gundersen, Thomas Holtermann Østgaard, Ingrid Liavaag, Ivo Holtermann Stranger
Regi: Mariken Halle
Nasjonalitet: Norge/ Sverige
Originalspråk: Norsk/ svensk
Lengde: 1 t. 33 min.
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å være skadelige for de yngste, og blir dermed tillatt for alle.

HANDLING

Vi er her nå er en fiksjonsfilm der vi følger en barselgruppe over et år. Med barna på armen drøfter de unge foreldrene alt fra små problemstillinger – hva kan barna spise og ikke? – til global politikk, deler framtidsplaner og bekymringer, og eksponerer hverandre for betente samliv og personlige utfordringer.

Vi er her nå inviterer oss inn i en sårbar og følsom periode i manges liv – barseltiden. Å få barn er en stor omveltning for de fleste nybakte foreldre. Filmen følger en barselgruppe gjennom babyens første år.

Ved første øyekast virker Vi er her nå til å være en dokumentar. Den klassiske «flue-på-veggen»-kameraførelsen, det håndholdte kamera, mennesker som ikke virker å være bundet til manus, er elementer som forsterker denne dokumentariske effekten allerede ved første bilderamme.

Det prates om trivielle, hverdagslige ting og settingen oppleves naturlig og ikke iscenesatt. Men etter den introduserende rulletekstens avsluttende tekstplakat, dukker det opp en voksen mann på gulvet som skal fremstille en baby. Han ligger på gulvet sammen med de andre barna, og ingen ser ut til å reagere på dette. Hele situasjonen fremstår naturlig, men tilbyr filmen komiske innslag. Han blir bokstavelig talt elefanten i rommet. Senere ligger han også blant annet på fanget til faren og bokstavelig (og ganske symbolsk) smadrer ham under seg.

Regissør Mariken Halle utfordrer med Vi er her nå skillet nettopp mellom fiksjon og dokumentar. Hvilke forventninger har vi som tilskuere til de ulike sjangerne og hvordan påvirker det vår opplevelse av filmen? Vi har alle ulike forventinger til forskjellige sjangere; fare i skrekkfilm, humor/latter i komedie, fart og spenning i action, osv.

Vi er her nå utfordrer sjangerkonvensjoner ved å bruke disse filmatiske elementene oftest benyttet i dokumentarfilmer. Kanskje er filmen litt av begge deler – både fiksjon og dokumentar?

Fordi det kan gis instruksjoner og manus til de voksne skuespillerne, mens de små – vel, de er som kjent ikke like lette å gi instruksjoner.

Mye av interaksjonen mellom foreldrene og babyene i fiksjonsuniverset blir dermed preget av improvisasjon, da de små utforsker verden på sine egne vilkår. De titter litt i kamera, krabber i ulike retninger og skal utforske ting de gjerne burde holde seg unna.

Dette er et godt virkemiddel og fungerer bra her.

I filmen skal de voksne, med blant annet psykiske lidelser og ødelagte kropper (flere går på krykker), forsøke å ta vare på babyene som er i sine egne oppdagelsesbobler med et sterkt oppmerksomhetsbehov. Babyene henger på armene og kravler rundt beina, mens foreldrene prater om små og store problemstillinger. De voksne forsøker å få til alt; være tilstede på arbeidsplassen, få nok søvn, flytte, klare å opprettholde et samliv sammen med partneren. Men i Vi er her nå slår det sprekker for de fleste, og filmen skapet et skarpt samtidsportrett av foreldre og barn i dagens samfunn.

Samtidig fremstilles mye handlingen på øyenivå med babyene. Mye av filmens foto er uavbrutt gjennom lange sekvenser, og kutter de voksne fra midjen hvor kun deres nedre halvdel er i filmruten. Dette virkemiddelet er effektivt for å se filmens handling fra barnas perspektiv. Hvordan de preges eller reagerer på hverdagsprat; som hva babyene kan og ikke kan spise, flytteplaner, arbeidssituasjon og lignende, til hvor «langt nede» mødre kan bli etter fødsel, og samlivsbrudd.
Midt oppi denne praten krabber, og etter hvert går, babyene rundt enten preget eller ikke, og oppdager verden. Det er et interessant filmatisk grep som fungerer svært godt i denne settingen.

Vi er her nå er sannsynligvis ikke en film for alle. Foretrekker du hardbarket action eller komedier hvor alt serveres med teskje, er ikke dette noe for deg. Her er mye opp til den enkelte tilskuer, fordi dette er en film som utfordrer på flere nivå.
På grunn av dette er ikke så tilgjengelig. Poenger fremvises på subtile måter og ofte sies mye gjennom stillhet, pauser og blikk.

Dette er en film som satt igjen en stund hos undertegnede etter rulleteksten. Filmens subtilitet gjør den vanskelig å bedømme. Hva vil den oppnå, er et spørsmål som sitter igjen, og som den enkelte tilskuer får bryne seg på. Men at den oppfordrer til diskusjon og ettertanke er det ingen tvil om, og slike filmer ønsker jeg alltid velkommen.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinonorsk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
29. februar 2020
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinonorsk

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Call of the Wild – Når villdyret våkner
Anmeldelse: Torden