• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Vi er her nå

KINOFILM : Vi er her nå

4
Karakter:

Konklusjon

Vi er her nå utfordrer skillet mellom dokumentar og fiksjon, og tilbyr et spennende samtidsportrett. Den oppfordrer til diskusjon og ettertanke, men gjør at den sannsynligvis ikke er for alle.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Vi er her nå
Torunn Sola
Torunn Sola
29. februar 2020

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.02.2020
Sjanger: Drama/komedie
Skuespillere: Leif Edlund, Marte Germaine Christensen, Niklas Gundersen, Thomas Holtermann Østgaard, Ingrid Liavaag, Ivo Holtermann Stranger
Regi: Mariken Halle
Nasjonalitet: Norge/ Sverige
Originalspråk: Norsk/ svensk
Lengde: 1 t. 33 min.
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å være skadelige for de yngste, og blir dermed tillatt for alle.

HANDLING

Vi er her nå er en fiksjonsfilm der vi følger en barselgruppe over et år. Med barna på armen drøfter de unge foreldrene alt fra små problemstillinger – hva kan barna spise og ikke? – til global politikk, deler framtidsplaner og bekymringer, og eksponerer hverandre for betente samliv og personlige utfordringer.

Vi er her nå inviterer oss inn i en sårbar og følsom periode i manges liv – barseltiden. Å få barn er en stor omveltning for de fleste nybakte foreldre. Filmen følger en barselgruppe gjennom babyens første år.

Ved første øyekast virker Vi er her nå til å være en dokumentar. Den klassiske «flue-på-veggen»-kameraførelsen, det håndholdte kamera, mennesker som ikke virker å være bundet til manus, er elementer som forsterker denne dokumentariske effekten allerede ved første bilderamme.

Det prates om trivielle, hverdagslige ting og settingen oppleves naturlig og ikke iscenesatt. Men etter den introduserende rulletekstens avsluttende tekstplakat, dukker det opp en voksen mann på gulvet som skal fremstille en baby. Han ligger på gulvet sammen med de andre barna, og ingen ser ut til å reagere på dette. Hele situasjonen fremstår naturlig, men tilbyr filmen komiske innslag. Han blir bokstavelig talt elefanten i rommet. Senere ligger han også blant annet på fanget til faren og bokstavelig (og ganske symbolsk) smadrer ham under seg.

Regissør Mariken Halle utfordrer med Vi er her nå skillet nettopp mellom fiksjon og dokumentar. Hvilke forventninger har vi som tilskuere til de ulike sjangerne og hvordan påvirker det vår opplevelse av filmen? Vi har alle ulike forventinger til forskjellige sjangere; fare i skrekkfilm, humor/latter i komedie, fart og spenning i action, osv.

Vi er her nå utfordrer sjangerkonvensjoner ved å bruke disse filmatiske elementene oftest benyttet i dokumentarfilmer. Kanskje er filmen litt av begge deler – både fiksjon og dokumentar?

Fordi det kan gis instruksjoner og manus til de voksne skuespillerne, mens de små – vel, de er som kjent ikke like lette å gi instruksjoner.

Mye av interaksjonen mellom foreldrene og babyene i fiksjonsuniverset blir dermed preget av improvisasjon, da de små utforsker verden på sine egne vilkår. De titter litt i kamera, krabber i ulike retninger og skal utforske ting de gjerne burde holde seg unna.

Dette er et godt virkemiddel og fungerer bra her.

I filmen skal de voksne, med blant annet psykiske lidelser og ødelagte kropper (flere går på krykker), forsøke å ta vare på babyene som er i sine egne oppdagelsesbobler med et sterkt oppmerksomhetsbehov. Babyene henger på armene og kravler rundt beina, mens foreldrene prater om små og store problemstillinger. De voksne forsøker å få til alt; være tilstede på arbeidsplassen, få nok søvn, flytte, klare å opprettholde et samliv sammen med partneren. Men i Vi er her nå slår det sprekker for de fleste, og filmen skapet et skarpt samtidsportrett av foreldre og barn i dagens samfunn.

Samtidig fremstilles mye handlingen på øyenivå med babyene. Mye av filmens foto er uavbrutt gjennom lange sekvenser, og kutter de voksne fra midjen hvor kun deres nedre halvdel er i filmruten. Dette virkemiddelet er effektivt for å se filmens handling fra barnas perspektiv. Hvordan de preges eller reagerer på hverdagsprat; som hva babyene kan og ikke kan spise, flytteplaner, arbeidssituasjon og lignende, til hvor «langt nede» mødre kan bli etter fødsel, og samlivsbrudd.
Midt oppi denne praten krabber, og etter hvert går, babyene rundt enten preget eller ikke, og oppdager verden. Det er et interessant filmatisk grep som fungerer svært godt i denne settingen.

Vi er her nå er sannsynligvis ikke en film for alle. Foretrekker du hardbarket action eller komedier hvor alt serveres med teskje, er ikke dette noe for deg. Her er mye opp til den enkelte tilskuer, fordi dette er en film som utfordrer på flere nivå.
På grunn av dette er ikke så tilgjengelig. Poenger fremvises på subtile måter og ofte sies mye gjennom stillhet, pauser og blikk.

Dette er en film som satt igjen en stund hos undertegnede etter rulleteksten. Filmens subtilitet gjør den vanskelig å bedømme. Hva vil den oppnå, er et spørsmål som sitter igjen, og som den enkelte tilskuer får bryne seg på. Men at den oppfordrer til diskusjon og ettertanke er det ingen tvil om, og slike filmer ønsker jeg alltid velkommen.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinonorsk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
29. februar 2020
Torunn Sola
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinonorsk

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Call of the Wild – Når villdyret våkner
Anmeldelse: Torden