• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Velkommen til Paris

KINOFILM : Velkommen til Paris

5
Karakter:

Konklusjon:

Jeg anbefaler denne filmen til alle som ønsker seg en god latter, godt skuespill, balansert og passende musikk, og en god dose familieproblemer. Noen mer reelle enn andre, i en koselig innpakning.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Velkommen til Paris
Joachim Eikeri
11. juli 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.07.2018
Originaltittel: La Ch'tite Famille
Sjanger: Komedie
Skuespillere: Dany Boon, Valérie Bonneton, Line Renaud, Laurence Arné, François Berléand, Kad Merad
Regi: Dany Boon
Manus: Dany Boon og Sarah Kaminsky
Produsent: Dany Boon
Foto: Denis Rouden
Musikk: Maxime Desprez og Michaël Tordjman
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Lengde: 1 t. 47 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Les Productions du Ch'timi og Pathé
Distribusjon: Fidalgo Filmdistribusjon
Aldersgrense: 6 år
Begrunnelse: Enkelte dramatiske scener gjør at denne filmen får 6-årsgrense.

HANDLING

I denne filmen har Valentin D slått seg opp til å bli en av de hotteste designerne i Paris. Han hevder å være foreldreløs, men egentlig så kommer han fra en skraphandlerfamilie fra Nord-Frankrike. Når familien bestemmer seg for å reise til Paris for å feire morens 80-årsdag blir det baluba, og Valentin får hendene fulle....

Dette er en frittstående oppfølger til kjempesuksessen Velkommen til Shti’ene. En film som satte Dany Boon, produsent, regissør, manusforfatter og skuespiller for alvor på kartet. Han har spilt og laget og medvirket i en rekke filmer.

I Velkommen til Paris møter vi Valentin D (Dany Boon) som har forlatt sitt liv på landsbygda, lagt om dialekten, og flyttet til Paris. Han har gått på kunstskole, og har bestått med glans. Han har opparbeidet seg til å bli en høyt rangert designer i overklassemiljøet. Den genierklærte Valentin har også blitt overbevist om at hans bakgrunn fra bygda ikke vil gagne han, så han har derfor løyet til pressen om at han er foreldreløs. Noe som har fungert godt i de siste 25 årene han har vært i Paris. Dette legger selvfølgelig til rette for en rekke komplikasjoner, da hans levende mor og familie kommer på besøk. Hans far nekter å bli med, og fungerer som en slags sidehistorie hvor han prøver å klare seg selv uten hjelp fra sin kone hjemme. Noe han naturligvis ikke fikser sånn veldig. Han flettes inn i den egentlige handlingen etter hvert.

Familien har en syltynn grunn for sitt Parisbesøk. Valentins bror og kone ønsker å låne penger av den suksessfulle designeren, og da deres mor skal feire sin 80-årsdag lurer denne broren moren til å tro at Valentin har invitert dem til Paris for å feire henne.

Da de ankommer byen sniker de seg inn på Valentins utstilling, som er full av viktige overklassemennesker og moren antar at dette er hennes fest, og gir seg til å hilse og takke. Valentin har i midlertidig vunnet symmetriprisen for noen av sine møbler som det skal vise seg at er vonde å sitte i.

Dette er en gjennomgående vits, hvor alle som har prøvd denne kolleksjonen nå har vondt i ryggen. Han har også designet en tripod-stol som viser seg å være helt umulig å sitte i. Det krever balansekunst av ypperste klasse. Stolen kan sammenlignes med hans vaklende forhold til hans mor, som naturlig nok ikke blir direkte imponert av at han har fremstilt seg selv som foreldreløs alle disse årene. Broren har også på seg en altfor trang dress som viser hvor malplassert og ukomfortabel han er i denne utstillings-settingen.

Familien og Valentin.

Sh’ti er hva innbyggerne i en landlig region i Frankrike kalles. De kalles dette fordi de snakker rart. De bøyer ikke verb og de sees på som enkle mennesker. Dette overskygger ikke det faktum at de er varme og gode individer også, noe jeg skal komme tilbake til.

Franskmennene generelt gjør altså narr av måten disse menneskene snakker på, noe den norske underteksten tar meget seriøst. Dette er noe jeg ønsker å nevne fordi jeg selv ikke var klar over dette og trodde helt klart jeg hadde fått en versjon av filmen hvor teksten var simultanoversatt med googletranslate eller noe slikt.

Jeg forstod etterhvert at tekstingen var slik fordi de skulle skille mellom Shti’ene’s talemåte og de vi etter hvert møter i Paris. Men siden vi starter filmen på landsbygda var jeg sikker på at noe var galt, og jeg irriterte meg en del over det i starten. Du er nå advart.

På utstillingen til Valentin.

Men det har altså en funksjon i filmen og spesielt for de av oss som ikke kan fransk. For oss ville det ikke vært tydelig at disse menneskene snakket såpass forskjellig om ikke underteksten påpekte dette.

Og på den måten ville mange av vitsene gått tapt i underteksten om det ikke var for dette. Dessuten havner Valentin i en ulykke og våkner opp med hukommelsestap. Han opplever seg selv som 17-åring, noe som kunne vært svært forvirrende i begynnelsen, om vi ikke hadde sett på underteksten at han nå plutselig snakket som resten av sin familie.

Jeg syntes filmen var litt rar og litt uoversiktlig den første halvtimen. Og selv om jeg lo flere ganger hadde jeg vanskelig for å komme inn i den. Underteksten, som nevnt, hjalp heller ikke førsteinntrykket.

Så begynte karakterene å falle på plass for meg og vitsene satt bedre og bedre. Dessuten tar filmen en ganske brå vending og tilfører en del alvor og moral – samtidig som den aldri glemmer å være morsom. Den har mye enkel humor, slapstick, men også en del underfundigheter som rett og slett er originale og veldig morsomme.

Jeg koste meg etterhvert veldig med denne filmen, og lot den også fordøyes noen dager før jeg satte meg ned for å skrive. Noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde. For filmen hang på en deilig måte ved meg, noe som filmer sjeldent gjør. Jeg likte den veldig godt og jeg skal definitivt se både den første filmen og denne igjen.

Mor besøker Valentin etter ulykken.

Franskmennene kan dette med atmosfære. Nå har jeg den siste tiden sett en del av de nye franske filmene og det slår meg gang på gang hvor gode de er på å skape identitet i omgivelsene i filmene sine. Det føles bra og det er enkelt å la seg rive med bare av dette.

Så hva er det som gjør denne filmen om en skraphandlerfamilie fra Nord-Frankrike og deres bortkommende sønn så bra?

Det er et sammensurium av mange elementer hvor det meste fungerer bra. Musikken, en god miks av stemningslåter og etablert populærmusikk, både fransk og engelsk/amerikansk.

Karakterene er nydelige og skuespillet upåklagelig. Alle fyller rollene sine meget godt og samspillet blir derfor også harmonisk, med en flyt som bærer filmen hele veien igjennom.

Og sist, men ikke minst er det en film med sjel og god moral. Den sier oss noe om at det er viktig med personlig utvikling, men vi må aldri glemme hvor vi kom fra, og heller ikke glemme menneskene rundt oss.

De mellommenneskelige relasjonene er i sentrum og viser til at du kan miste deg selv på veien, men familien mister du aldri. Livsløgnen kan fjerne deg fra å se det som er viktig, og derfor er det avgjørende å finne balansen. Huske hvor man er vokst opp, og godta og å se det positive i menneskene rundt oss.

Jeg anbefaler denne filmen til alle som ønsker seg en god latter, godt skuespill, balansert og passende musikk, og en god dose familieproblemer. Noen mer reelle enn andre, i en koselig innpakning.

Trailer
Relaterte sakerfeelgoodForsidenParis
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
11. juli 2018
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerfeelgoodForsidenParis

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Sicario 2: Soldado
Anmeldelse: Hotell Transylvania 3