• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Valerian and the City of a Thousand Planets

Sånn ca. midt på treet som filmopplevelse, mener vår anmelder om Valerian and the City of a Thousand Planets.

KINOFILM : Valerian and the City of a Thousand Planets

3
Karakter:

Konklusjon:

Valerian and the City of a Thousand Planets er en underholdende sci-fi-fest, som dessverre har  dårlige karakterer og en svak historie.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Valerian and the City of a Thousand Planets
Rafael Motamayor
6. august 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 04.08.2017
Sjanger: Action/Sci-Fi
Skuespillere: Dane DeHaan, Cara Delevingne, Ethan Hawke, Rihanna
Regi: Luc Besson
Manus: Luc Besson
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 16 min.
Produksjonsår: 2016
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 9 år.
Begrunnelse: Denne filmen har scener med faretruende situasjoner og skremmende skikkelser. Da disse er kortvarige og finner sted i et tydelig fantasiunivers får filmen 9-årsgrense.

HANDLING

De tidsreisende agentene Valerian og Laureline får i oppdrag å undersøke mystiske hendelser i et galaktisk imperium. Basert på tegneserien Valérian et Laureline – Linda og Valentin på norsk – av Pierre Christin og Jean-Claude Mézières.

Valerian and the City of a Thousand Planets er en visuelt slående sci-fi film som så gjerne vil være på nivå med Star Wars-filmene, men ender mer opp som Jupiter Ascending.

I 1975 dokket en amerikansk romkapsel med en sovjetisk romkapsel i den første felles amerikanske og sovjetiske romferden. I årene som kom, begynte Den internasjonale romstasjonen å vokse, og i 2020 møttes to astronauter om bord romstasjonen. Flere og flere nasjoner begynner å bygge romkapsler og komme om bord i romstasjonen. I 2150 møtte menneskeheten romvesener for første gang. I 28. århundre har romstasjonen blitt så stor at den måtte sendes ut i verdensrommet før Jordens tyngdekraften ble påvirket.

Dette er bakteppet for filmfortellingen og det hele fortelles mens David Bowies Space Oddity spilles i bakgrunnen. Det er en vakker og optimistisk åpningsscene om det beste menneskeheten har å tilby. Det er også det beste Valerian and the City of a Thousand Planets har å tilby, for det hele går bare nedover etter scenen.

Etter en eksepsjonell åpningsscene går vi til en planet med en primitiv sivilisasjon som ligner Na’Vi og Pandora fra Avatar. Noe katastrofalt skjer med planeten og plutselig ser vi Valerian, en romagent spilt av Dane DeHaan, på en strand. Her, som andre steder i filmen, går det altfor fort fra en scene til noe andre uten sammenheng og det forvirrer litt.

Valerian er din typiske «høy på pæra»-protagonist a la Han Solo, en idiot med hjerte av gull. Det er bare det at DeHaan ikke er troverdig i rollen. Han er ikke en dårlig skuespiller – han var en av de beste aspekter ved A Cure for Wellness – men han klarer ikke overbevise oss om at han er en tøff kvinnebedårer som kan absolutt alt.

Skapningene Doghan Daguis fra tegneserien – eller Shungouz som de er omdøpt til i filmen Valerian the City of a Thousand Planets.

Men heldigvis er Valerian ikke alene, hans partner Laureline er smartere, mer medfølende, logisk, altså den som burde ha vært hovedpersonen. Det hjelper ikke at Cara Delevingne gjør en mye bedre jobb enn DeHaan. Hun spiller en agent som utfører oppdragene, men føler ikke blind ordre.

For et eller annet grunn bestemte regissøren Luc Besson for å gjør Valerian og Laureline romantisk involvert, men vi ser ikke begynnelsen av et forhold eller et etablert forhold.
I stedet følger vi to skuespillere med verre kjemi mellom seg enn en katt og en hund, og Besson forventer at vi skal tro at Valerian vil gifte seg med Laureline. Her snakker vi om et par som neppe ser hverandre i øynene.

Valerian and the City of a Thousand Planets er basert på fransk tegneserien Valérian et Laureline – Linda og Valentin på norsk – av Pierre Christin og Jean-Claude Mézières. Tegneserien er ansett blant annet for å ha inspirert George Lucas da han skapte sin galakse langt, langt borte – altså Star Wars – og man kan lett legge merke til det. (Og av årsaker vi er uvitende om ble ikke filmtittelen lik originaltittelen – hvor Linda står først, før Valentin. Synd!)

Visuelt sett er Valerian and the City of a Thousand Planets en fest av farger og unike skapninger. Filmen er overflommet med bygninger, skip, planeter og så mange detaljrike skapninger at man trenger å se filmen minst fem ganger for å merke alt som skjer i scenene. Husker dere kantina-scenen i første Star Wars? Hvordan det føltes å se så mange kule skapninger at man alltid mistet en eller to? At man ble så fascinert over dem at man måtte kjøpe actionfigurer av diverse karakterer for å vite litt mer om dem? Slik føles det med Valerian and the City of a Thousand Planets.

Cara Delevingne spiller den eneste kompetente personen i Valerian and the City of a Thousand Planets.

Det negative med den visuelle festen er hvor distraherende det hele blir. Besson tok med seg 26 kunstnere for å skape verden rundt filmen, men resultatet er som om han kunne ikke si «stopp» og bare la til absolutt alt i hver eneste scene og glemte å tenke videre på handlingen.

Valerian and the City of a Thousand Planets har en handling som begynner som et spionoppdrag, som blir til et redningsoppdrag i midten, og ender opp som en politisk historie i tredjeakten. Det hele føles som en serie episoder uten sammenheng. Det fungerer kanskje med en tegneserie, men ikke med en film.

Vil du se en film der 30 minutter blir brukt på en sidehandling der Rihanna spiller en formskiftende kabaretdanser? Da er Valerian and the City of a Thousand Planets filmen for deg. Eller kjøp en bok med konseptkunst fra filmen, om du vil kose deg med å se hva slags skapninger de har funnet på.

Relaterte sakerForsidenscifivalerian
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. august 2017
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsidenscifivalerian

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Den andre siden av håpet
Anmeldelse: Annabelle 2