• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ut av intet

KINOFILM : Ut av intet

5
Karakter:

Konklusjon:

Ut av intet er en meget spennende og vellaget film, delt i tre akter som hver har sitt eget filmspråk, noe som hjelper å gi hver bit av historien sin egen identitet. Dette er et rystende drama som løftes av en fantastisk skuespillerprestasjon signert Diane Kruger, og oppleves også som en viktig film med aktuell tematikk. Filmen sliter tidvis med å bestemme seg for hva slags type film den har lyst til å være, og benytter seg av tidvis unødvendig symbolikk, men dette er bare små feilsteg i en ellers strålende film.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Ut av intet
Aleksander Koren
14. februar 2018

FILMFAKTA

Originaltittel: Aus Dem Nights / In the Face
Norgespremiere:
 16.02.2018
Sjanger: Drama / Thriller
Skuespillere: Diane Kruger, Denis Moschitto, Johannes Krisch, Samia Chancrin, Numan Acar, Ulrich Tukur, Rafael Santana, Hanna Hilsdorf, Ulrich Friedrich Brandho, Hartmut Loth, Ioannis Economides, Karin Neuhauser, Uwe Rohde, Asim Demirel, Aysel Iscan
Regi: Fatih Akin
Manus: Fatih Akin, Hark Bohm
Nasjonalitet: Tyskland
Språk: Tysk
Lengde: 1 t. 46 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Bombero International GmbH & Co. KG, Macassar Productions, Pathé Production, Corazón International GmbH & Co. KG, Warner Bros. Entertainment GmbH
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: 12 år.
Begrunnelse: Filmen inneholder flere sterke følelsesutbrudd og skildring av et selvmordsforsøk.

HANDLING

En bombe eksploderer utenfor en kurdisk butikk i Hamburg og Katjas liv blir brått snudd på hodet når hennes mann Nuri og sønnen Rocco har blitt drept.

Ut av intet er en bemerkelsesverdig film om radikalisme, sorg og hevn, med en av årets utvilsomt beste skuespillerprestasjoner av en forrykende Diane Kruger.

Den tysk-amerikanske skuespilleren vant helt fortjent vant en pris under Cannes Film Festival 2017 for beste skuespillerinne. Filmen vant også Golden Globe 2018 for beste utenlandske film.

I Ut av intet møter vi først, i en dokumentarisk realistisk filmstil som skal bryte med det senere innholdet, Nuri Sekerci (Numan Acar) som er på vei ut av fengselscellen sin for å gifte seg med Katja (Diane Kruger) som viser seg å være hovedpersonen vi følger gjennom filmen.

Vi hopper noen år fremover i tid, hvor Katja og Nuri lever et lykkelig familieliv med deres femårige sønn Rocco. Nuri, som satt i fengsel på grunn av narkotikasalg, brukte fengselstiden sin på studier som har ført til at han har vært i stand til å leve et normalt liv og ta vare på familien i ettertid.

Vi møter den lykkelige familien på en helt normal dag. Katja tar med seg sønnen Rocco til farens kontor før hun går videre til en personlig avtale. Da hun kommer tilbake om kvelden falles livet hennes sammen på et øyeblikk: det har vært en eksplosjon i området til Nuris kontor, og de har funnet likrestene til en mann og en ung gutt, som senere bekreftes å være Nuri og Rocco.

Ut av intet har en sterk og aktuell tematikk. Eksplosjonen er et resultat av politisk radikalisme, hvor et ungt par med nynazistiske holdninger står bak gjerningen.

Ut av intet virker først å fremst å være Diane Krugers film. I sin første tysk-språklige rolle siden Inglourious Basterds (Tarantino, 2009) gir hun alt i denne rollen som en knust mor som må leve med at hennes sønn og ektemann har blitt drept i et radikalt angrep, bare på grunn av deres tyrkiske bakgrunn. Kameraet gjør et klokt valg i legge seg tett på Krugers ansikt gjennom filmen, for hun klarer virkelig å kommunisere mer enn tusen ord gjennom sine ansiktsuttrykk i denne filmen.

Manusforfatter- og regissør Fatih Akin setter søkelys på rasistiske holdninger i dagens Tyskland, hvor bakgrunnen for handlingen er hat mot innvandrere. Hele filmen gjennomsyres av disse holdningene, som for eksempel i andreakten hvor forsvareren til de to nynazistene helt åpenbart sympatiserer med deres holdninger.

Regissør Akin opererer med et friskt og spennende filmspråk, som først og fremst er der for å understreke handlingen. Tilbakeblikk blir i likhet med åpningsscenen presentert i håndholdt kamera som forsøker å frembringe et realistisk preg, mens fortellingen i nåtid har et mer typisk filmspråk.

Likevel finnes det noen virkelig flotte bilder i mellom de hovedsakelig dialogdrevne scenene, spesielt i filmens siste del hvor Akin og filmfotograf Rainer Klausmann leker seg med mykt fokus, og serverer et virkelig slående siste bilde som jeg ikke skal avsløre her, men som virkelig er fantastisk, både i sin estetiske prakt, men også som en slags siste kommentar til det vi har sett. Scenene i rettsalen i filmens andre akt blir poengtert i en mer klinisk tilnærming til det visuelle, noe som fungerer ypperlig.

Det eneste som holder meg tilbake fra å gi et sterkere terningkast er at filmen bruker en del symbolikk som jeg ikke helt syns fungerer, og at jeg ikke nødvendigvis syns den tredje akten sitter så godt som den kunne. Utover dette syns jeg dette er en sterk og viktig film som virkelig løftes av interessant og aktuell tematikk, samt den fantastiske prestasjonen Diane Kruger velsigner oss med.

Her er Golden Globe-vinnerne 2018

Her er Film fra Sør 2017-vinnerne

Arthaus melder om innkjøp fra Cannes 2017

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. februar 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden
  • Her er Golden Globe-vinnerne 2018 08.01.2018
  • Arthaus melder om innkjøp fra Cannes 2017 22.05.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Florida Project
Anmeldelse: Black Panther