• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Thelma

Thelma får terningkast fem av KINOMAGASINETs anmelder.

KINOFILM : Thelma

5
Karakter:

Konklusjon:

Thelma innfri på alle vis. Du blir overrasket, en dose skremt og ikke minst tror du på karakteren – hvor enn usannsynlig det hele er.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Thelma
John Berge
20. august 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 15.09.2017
Sjanger: Romantikk Spenning Thriller
Skuespillere: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen
Regi: Joachim Trier
Manus: Eskil Vogt Joachim Trier
Produsent: Thomas Robsahm
Nasjonalitet: Norge
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Motlys A/S
Distribusjon: SF Studios

HANDLING

Thelma har nettopp flyttet fra sin religiøse familie på Vestlandet for å studere i Oslo, da hun plutselig får et voldsomt anfall på lesesalen som hun holder skjult for sine foreldre. Samtidig treffer hun medstudenten Anja og de to blir trukket mot hverandre på mystisk vis. Thelma blir overveldet av følelser hun ikke tør å anerkjenne, anfallene blir flere og farligere, og legene har ingen forklaring. Skremmende og overnaturlige krefter presser seg frem og en dag forsvinner Anja sporløst ...

Joachim Triers nye film, Thelma, byr på en spennende sjangermiks som er svært vellykket.

De kunstneriske ambisjonene er åpenbart store fra første tone for komponist Ola Fløttum. Før filmfortellingen starter.

Dette skal bli … om ikke skummelt, så i alle fall ekkelt, på originalt vis. Det blir det.

Lydbildet i denne filmen er ekstremt vellaget. Det suger deg inn i fortellingen, enten med score, utvalgte låter eller effektlyder.

Som filmopplevelse innfrir Thelma på mange områder.

Det er en samtidig både kjent og gjenkjennelig historie, men med flere nye, spennende innfallsvinkler.

Karakterdrama og overnaturlig thriller er ikke motsetninger, men forutsetninger for at man skal bli engasjert.

Unge Thelma flytter fra et kristent hjem på Sørlandet inn til Oslo og studentlivet på Blindern. Tross sosiale medier som Facebook og Instagram finner hun seg ikke helt til rette og føler seg ensom. Hun vil noe, men vet kanskje ikke helt hva. Vel, som alle andre ønsker hun seg venner og lengter etter kjærlighet. Hvordan skal hun oppnå det? Vel, mer skal ikke røpes.

Annet enn at dette definitivt er en annerledes studentmiljø-film som skriker amerikansk «remake» lang vei.

Kaya Wilkins (t.v.) i rollen som Anja og Eili Harboe som Thelma.

Men der en Hollywood-versjon nok ville gått mer direkte til verks, får vi subtile hint og små doser av det som ender opp med en forløsende, illevarslende slutt – som i seg selv innbyr til både forfilm, oppfølgere og alternative historier, spør du meg.

I det hele tatt er universet som regissøren har skapt, sammen med Eskil Vogt, veldig spennende å dykke ned i, bokstavelig talt.

Eili Harboe (Thelma – med ryggen til) hjemme hos mor og far: Ellen Dorrit Petersen (Unni) og Henrik Rafaelsen (Trond).

For her er det livets grunnelementer som er i fokus, ikke minst er vannet en slags ramme rundt det hele. Og så fuglene, da. Her har filmen klare referanser til især en mester ved navn Hitchcock, samt veldig mange fine 80-talls referanser.

Er det himmel eller helvete? som her skildres. Eller skjærsilden, kanskje?

Det er i alle fall nær himmelsk å la seg omslukke av en lang rekke flotte oversiktsbilder av folk og natur og arkitektur.

Detaljstudier blir det også uten altfor dialogbaserte scener mellom to par skuespillere, hhv. det unge paret Eili Harboe (Thelma) og Kaya Wilkins (Anja) – og de mer erfarne Henrik Rafaelsen (Trond) og Ellen Dorrit Petersen (Unni). De spiller foreldrene til Thelma.

Stor ros til Trier & Co. for gjennomført dialektbruk av kjernefamilien fra det blide Sørland. Det sviktes det ofte mot i norsk drama, både filmer og serier.

Skuespillerne i Thelma gjør alle som en upåklaglige rolletolkninger, fullstendig troverdige. Selv mindre bi-roller.

Vi røper heller ikke for mye når det er klart at karakteren Thelma kan noe som ingen andre kan, og ikke før filmfortellingen er ved veis ende er hun fullstendig klar over det selv. Det er det som innbyr til flere fortellinger.

Hva er det med Thelma – og vann?

Det som til syvende og sist gjør at Thelma blir en så vellykket filmopplevelse er at nerven og spenningen er der hele tiden.

Når man faktisk er spent på fortsettelsen underveis og ikke kan gjette seg til neste trekk karakterene vil gjøre, er mye gjort. Det er godt gjort, innenfor et sjangerfelt hvor det mesteofte  kan synes gjort tidligere. Men det er det jo ikke.

I tillegg er Thelma fabelaktig flott filmet av Jakob Ihre, skikkelig «flinkisklippet» av Oliver Bugge Coutté og alt fremstår som gjennomført fra A til Å. Gled deg til denne!

Filmen har norgespremiere først 15. september, og ble sett under pressevisningen på Den norske filmfestivalen 2017.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. august 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Thelma-produsenten: «Vi vil veldig gjerne at dette blir den mest sette filmen til Joachim Trier» 20.08.2017
  • Ny trailer for den norske thrilleren Thelma 20.07.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Dark Tower
Anmeldelse: 24 uker