• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Revenant

The Revenant fikk terningkast fem av KINOMAGASINETs anmelder. Filmen vant tre forskjellige Oscar, for Beste kinematografi, Beste regi og Beste mannlige hovedrolle.

: The Revenant

5
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Revenant
Lars Johnsrud
Lars Johnsrud
23. januar 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 22.01.2016
Originaltittel: The Revenant
Sjanger: Drama / Eventyr.
Skuespillere: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Kristoffer Joner, Will Poulter, Domhnall Gleeson.
Regi: Alejandro González Iñárritu.
Manus: Alejandro González Iñárritu, Michael Punke, Mark L. Smith.
Nasjonalitet: USA.
Musikk: Alva Noto, Ryuichi Sakamoto, Alva Noto, Ryuichi Sakamoto.
Produksjonsselskap: 20th Century Fox, Regency Enterprises, Ratpac Entertainment, New Regency/Anonymous Content/M Prods./Appian Way.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway.
Video distribusjon: Fox-Paramount Home Entertainment Norge, Fox-Paramount Home Entertainment Norge. Produksjonsår: 2015
Lengde: 2 t og 36 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Flere brutale og blodige draps- og voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Inspirert av sanne hendelser, forteller <i>The Revenant</i> en storslagen historie om overlevelse og gjengjeldelse. Dypt i uutforsket villmark blir jegeren Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) brutalt skamfert av en bjørn, og deretter forlatt av medlemmer av hans eget jaktlag. Alene og nær døden, nekter Glass å bukke under. Drevet av ren vilje og hans kjærlighet til sin indianske kone og sønn, reiser han gjennom et fiendtlig landskap for å finne tilbake til sivilisasjonen og mannen som forrådte ham: John Fitzgerald (Tom Hardy).

The Revenant er virkelig en unik film på mange måter. Den er en opplevelse som må sees på det største lerret mulig for at man skal forstå rekkevidden av den.

Basert på Michael Punkes roman The Revenant: A Novel of Revenge fra 2002, skal filmen angivelig være basert på virkelige hendelser om pelsjeger Hugh Glass. Om alt du får se i denne filmen faktisk fant sted er usikkert, og mye er nok mer myte enn sannhet.

Regissert av mexicanske Alejandro González Iñárritu følger historien en grusom fortelling sentrert rundt en gruppe pelsjegere i 1823. Etter å ha blitt brutalt angrepet av en grizzlybjørn blir Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) etterlatt for å dø av jegerkollega Fitzgerald (Tom Hardy) og Bridger (Will Poulter). Glass unnslipper på mirakuløst vis sin egen grav, og sakte men sikkert finner han veien tilbake til sivilisasjonen for å utøve hevn mot de som har forrådt han.

Filmfotograf Emmanuel Lubezki ser ut til å ta med seg en gylden Oscar hjem, igjen, for sitt arbeid. Han har tidligere vunnet for Gravity og Birdman. The Revenant er absolutt slående vakker i sin fotografering, og så å si hver eneste scene kunne vært et postkort i seg selv. Filmen er skutt med 6,5K digitale kameraer og kun med naturlig lys. Ikke nok med det, men her finnes fotoarbeid jeg har vansker med å forstå hvordan det er mulig å få til. De fantastisk vakre scenene som utspiller seg, enten det er snødekkede fjelltopper eller endeløse skoger og gnistrende fossefall i solen, skal ha vært et endeløst helvete for staben å få gjennomført. Kombinert med lange tagninger og bitende kulde skal flere ha forlatt innspillingen. Regissør Iñárritu sitt ønske om å filme hele filmen kronologisk, i tillegg til de store utfordringene ellers, skal ha toppet det hele. Uansett bevitner vi her noe av det mest eksepsjonelle fotoarbeidet som er gjort i moderne film.

Regissør Alejandro González Iñárritu fikk mye ros og beundring for sitt bevegelige kamera i Birdman. I The Revenant fremviser han igjen dette på en meget sterk måte. Kamera glir tilsynelatende sømløst og roterer mellom karakterene og alle hindringer naturen måtte by på, og det med minimalt med klipping. Slagscenen som åpner det hele fremviser noe av det fremste som er gjort med «steadicam», og ikke siden Saving Private Ryan har jeg sett en mer dynamisk, effektiv og realistisk slagscene. Her glir hans kamera gjennom hele scenen, og lar oss som tilskuere elegant bevitne så å si hver eneste detalj og dødsfall. Vi er plassert midt i hele fyrverkeriet, og med en like effektiv lydmiks savner jeg overhodet ikke 3D.

Ved siden av det mesterlige fotoarbeidet finner vi en rekke meget dyktige skuespillere. Tom Hardy briljerer ondskapsfullt som drapsmannen Fitzgerald. Will Poulter og Domnhall Gleeson er like gode som Hardy i sine respektive roller som Bridger og Henry. Mesteparten av rollebesetningen er briter, og det er en fornøyelse å se kjente og ukjente navn få oppmerksomhet i Hollywood.

Stjernen i denne utsøkte filmen er uansett Leonardo DiCaprio, som kan vinne en Oscar i år for sin tolkning av rollen som Hugh Glass. Han har tidligere vært nominert en rekke ganger uten å vinne. Hans mulighet denne gangen er utvilsomt sterk med denne filmen, og jeg vil tørre å påstå at det er én av hans beste filmer, selv om det ikke er en av hans beste roller. Det er en særdeles fysisk karakter og rolletolkning, og ikke en særlig dialogdrevet da han innehar få replikker i filmen. For det meste er det stønn, grynting, rop og lyder han fremsetter der han drar kroppen sin gjennom gjørme, snø og ikke minst spiser alt fra innvoller av en Bison til rå fisk. Men han er så absolutt troverdig i rollen som Glass; én av hans beste rolletolkninger noensinne.

The Revenant
er så mye mer enn en film. Den er alt fra en opplevelse til en utholdelsestest, ikke bare for Glass men også for deg som tilskuer. For når sjokket over de vakre scenene begynner å avta, sitter jeg igjen med følelsen at det hele snart må avsluttes. Historien er brutal og det er også språket filmen skal formidle. Noen ganger er det rett og slett ubehagelig realistisk å se hva DiCaprios karakter må gjennomgå. Om regissøren har inkorporert et politisk miljøverntema er jeg usikker på, men de vakre bildene får meg utvilsomt til å tenke på hvor inderlig vakker vår jordklode er, og ikke minst hvor sårbar den er. Og det selv om den vakre naturen nesten tar livet av Hugh Glass gjentatte ganger.

Indianere er en viktig del av historien og her ligger det nok et budskap gjemt under all staffasjen i de flotte bildene. Og bildene kan jeg nevne til jeg blir like isblå i ansiktet som DiCaprio. Bildene er scenen hvor historien fortelles, og selv om tema er menneskets eldste motiv, sitter jeg igjen med at filmen egentlig handler om menneskets vilje til å leve. En viktig bestanddel i menneskets eksistens og noe som aldri tas i betraktning om et menneske holder på å dø.

Filmen er perfekt lydsatt og setter hele kinosalen i bevegelse, og lydene fungerer i tospann med de vakre bildene i å fortelle historien. Ja, det er musikk her. Den er tilstedeværende, men beskjeden i all sin prakt.

Så selv om de Terrence Malick-inspirerte drømmescenene ikke falt i smak hos meg, fremstår denne filmen like banebrytende som Avatar i sin tid. Dette er digital filmskapning på sitt absolutt beste, og må oppleves på kino. Vi så filmen i 4K, og vil absolutt oppfordre publikum til å se den med Dolby Atmos også.

Stor takk til SF Kino Ski for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. januar 2016
Lars Johnsrud
Lars Johnsrud https://www.facebook.com/lars.johnsrud

Skribent, film-samler og Bond-ekspert

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Nå er Star i gang hos Disney+
    VOD (KLIKKEFILM)23. februar 2021
  • Politikerne sier ja til ny å bygge ny kommunal kino og utvide den gamle
    KINODRIFT23. februar 2021
  • Bedre kinotall andre kinohelg for Wonder Woman 1984
    STATISTIKK22. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Nå er Star i gang hos Disney+
    VOD (KLIKKEFILM)23. februar 2021
  • Politikerne sier ja til ny å bygge ny kommunal kino og utvide den gamle
    KINODRIFT23. februar 2021
  • Bedre kinotall andre kinohelg for Wonder Woman 1984
    STATISTIKK22. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Creed – The Legacy of Rocky
Anmeldelse: Steve Jobs