• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Post

Tom Hanks som The Washington Post-redaktør Ben Bradlee og Meryl Streep som Katharine Graham publisher av avisen i en scene fra The Post.

KINOFILM : The Post

5
Karakter:

Konklusjon

The Post viser at Spielberg er en av de beste levende regissører, som kan ta et debutmanus og produsere en nervepirrende hyllest til den frie presse.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Post
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor
16. februar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.02.2018
Sjanger: Biografi Drama Thriller
Skuespillere: Meryl Streep, Tom Hanks, Alison Brie, Carrie Coon, David Cross, Bruce Greenwood, Tracy Letts, Bob Odenkirk, Sarah Paulson, Jesse Plemons, Matthew Rhys, Michael Stuhlbarg, Bradley Whitford, Zach Woods.
Regi: Steven Spielberg
Manus: Liz Hannah og Josh Singer
Produsenter: Steven Spielberg, Amy Pascal, Kristie MacoskoKrieger
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 56 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Krigsskildringer gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

Steven Spielberg viser at han er den eneste regissøren som kan ta et middelmådig manus og gjøre det om til en strålende tidløs og betimelig hyllest til den frie pressen. 

Det var en mandag ettermiddag i sommer 2012 da jeg satte meg ned for å se Aaron Sorkins nyeste TV-serie The Newsroom at jeg fant mitt livsformål. Selv om serien ble kritisert for å velge dramatisering over troverdighet, ble jeg forelsket i det idealistiske journalistforbildet serien presenterte. Dev var denne serien som gjorde at jeg ønsket å studere journalistikk. Studiene var ikke enkle, men ofte når jeg følte meg stresset og overveldet, kunne jeg sette på en film om journalistikk, og bli inspirert av de store journalistene som kom før min tid.

Dette er grunnen til at jeg gleder meg som en unge hver gang vi får en ny spillefilm om den fjerde statsmakten. Bare prøv å forestille hvor overrasket jeg ble da jeg så at den beste levende regissør, Steven Spielberg, hadde laget en forløper til den aller beste filmen om journalistikk – nemlig All the President’s Men.

Ingen andre enn Spielberg kunne tatt manuset til debutforfatter Liz Hannah, og lage ferdig en film i løpet av ti måneder samtidig som han jobbet med post-produksjon på Ready Player One. Resultatet er den beste filmen som er en direkte respons på Trump-tiden. The Post handler om USAs aller første kvinnelige avisutgiver og eier Katharine Graham (Meryl Streep) i The Washington Post. Da redaksjonen får tak i hemmelige dokumenter som avslører den amerikanske regjeringens massive dekkoperasjon av Vietnamkrigen, må Katharine, sammen med hennes redaktør Ben Bradlee (Tom Hanks) og en gruppe journalister i The Post bestemme om de vil risikere karriere og fengselsstraff for å bringe frem sannheten i det som ble kalt «The Pentagon Papers».

Skuespillerprestasjonene er utmerket. The Post samler en av de beste skuespillergalleriene som er vist de siste årene. Fra en overraskende Mr. Show-gjenforening (Bob Odenkirk og David Cross spiller journalister), til Michael Stuhlbarg som eieren til The New York Times til Carrie Coon som en tøff kvinnelig journalist i et rom fullt av gamle menn. Men det er selvfølgelig Streep og Hanks som både får mest oppmerksomhet og som leverer de beste prestasjonene.

Tom Hanks spiller den kjente redaktøren Ben Bradlee, som først får vite at The New York Times avdekker flere statshemmelighet og bestemmer at The Post må gjør det samme, samtidig som de må avgjøre om sannheten er viktigere enn arbeidsplassen.

Hva kan jeg si om Meryl Streep som ikke allerede er sagt? Streep er allerede Oscar-nominert for sin rolle i The Post, og det er lett å se hvorfor. Den legendariske skuespilleren klarer å selge sin karakter som en sjenert og litt utrygg kvinne som finner seg selv i en umulig situasjon. Hun er en sau i en løvehule, og hun får deg til å glemme at hun er en skuespiller og ikke en aviseier.

På den tekniske siden er The Post utover imponerende. Produksjonsdesign, kostyme og settdesign skaper en perfekt rekreasjon av 70-tallet som føles naturlig og levende. Spielberg vet alltid hvor han vil plassere kamera og skuespillere, og filmen er som en masterclass i filmskapning. Selv om filmen til tider føles som en «vandring og snakking»-film a la Aaron Sorkin, klarer Spielberg å gjøre det både interessant og nervepirrende. I tillegg er filmens musikk John Williams beste på flere år og skaper en intens atmosfære rundt handlingen.

The Post er en av de beste journalistikk-filmer som er produsert, med utrolige prestasjoner av Streep og Hanks, og den skaper en viktig diskusjon rundt hvor tett relasjonen mellom journalister og politikere bør være – eller ikke være.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
16. februar 2018
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Still/Born
Anmeldelse:Lucky