• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Place

KINOFILM : The Place

4
Karakter:

Konklusjon:

En intim og annerledes fortalt film om hva mennesker er villige til å gjøre for å få oppfylt sitt høyeste ønske. Gode rolleprestasjoner og et ganske godt manus skaper grunnlaget for en severdig film, men helhetsinntrykket skades av overtydelig musikkbruk som bryter med den ellers lavmælte fortellermåten.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Place
Martin Kovsand
23. april 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 20.04.2018
Originaltittel: The Place
Sjanger: Drama, Komedie
Skuespillere: Valerio Mastandrea, Marco Giallini, Alessandro Borghi, Silvio Muccino, Alba Rohrwacher, Vittoria Puccini, Sabrina Ferilli, Silvia D'Amico
Regi: Paolo Genovese
Manus: Paolo Genovese og Isabella Aguilar
Produsent: Marco Belardi
Foto: Fabrizio Lucci
Musikk: Maurizio Filardo
Nasjonalitet: Italia
Språk: Italiensk
Lengde: 1 t. 45 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Medusa Film
Distribusjon: Fidalgo
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha en skadelig virkning på barn. Den blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

En mystisk mann sitter ved et kafébord og oppfyller folks største ønsker mot at de til gjengjeld utfører de merkeligste, og av og til grusomme, oppdrag. En nonne skal få tilbake troen om hun blir gravid, en gammel mann skal kureres for Alzheimer om kona planter en bombe på et offentlig sted, en jente skal bli penere om hun begår et ran på nøyaktig 100.000 euro og 5 cent.

The Place er en lavmælt og dialogdrevet utforskning av hva mennesker er villige til å gjøre for å få oppfylt sine drømmer og ønsker.

I The Place følger vi en mystisk mann som fordriver dagene sine på sitt faste bord på en kafé med å tilby ulike mennesker å oppfylle deres inderligste ønske, mot en gjentjeneste som han leter frem i sin sirlig utfylte notatbok.

Han tar imot et ønske og gir en spesifikk oppgave personen overfor ham må utføre for å få sin del av avtalen oppfylt. Disse oppgavene er som oftest kriminelle og enda oftere rent ut grusomme, noe som hans «klienter» må streve med.

Etterhvert som vi følger de ulike personenes vei mot sine mål gjennom samtalene med mannen på kaféen, flettes de ulike trådene mer og mer inn i hverandre.

Noe av det mest interessante med filmen er helt klart hvordan alle disse historiene kun fortelles gjennom samtaler rundt et bord, der den mystiske mannens kunder kommer med sine rapporter om framgangen i oppgavene sine.

Regissør Paolo Genovese fokuserer på dialogen i sin film og viker ikke fra bordet på kaféen. Denne bruken av kun en lokasjon kunne vært et hinder for å fortelle historien, men manus er såpass godt satt sammen at det er få problemer med å skjønne sammenhengen og følge de ulike historiene.

Jevnt over er det mye gode rolleprestasjoner i The Place, og kanskje særlig hovedrolleinnehaver Valerio Mastandrea leverer godt. Hans rolige og hverdagslige væremåte i lys av hvilke historier som bretter seg ut foran ham, skaper en god kontrast til de gradvis mer og mer desperate gjestene hans. Ellers utmerker også Alba Rohrwacher (nonnen Chiara) og Vinicio Marchioni (familiefaren Gigi) seg positivt i sine deler av filmen.

Det er mye godt å si om det relativt enkle formspråket i The Place og hvordan det bidrar til å lage en film om drastiske valg med sparsomme midler. Historieformidlingen stoler på at publikummet klarer å tolke og forstå det som skjer.

Men et aspekt som ikke fungerte helt for min del var musikken. Den blir til tider litt for overtydelig beskrivende av følelsene i scenen, noe som for meg stod i litt for stor kontrast til den ellers lavmælte fortellermåten. Jeg ble rett og slett litt tatt ut av fiksjonen av det noen ganger, noe som var et irritasjonsmoment. I en film som ellers ikke er tynget av overtydelig eksposisjon, syntes jeg det ikke passet spesielt godt inn. Og det skjedde såpass mange ganger at det ble mer enn et lite aber.

Der The Place fungerer godt er gjennom rolleprestasjonene og dialogen. Karakterene er stort sett troverdig og fremstilles så tredimensjonale det er mulig å få dem ut ifra de bruddstykkene av livene deres vi får servert. Det er derimot i noen elementer som ikke fungerer like godt, da spesielt musikken som taler imot helhetsinntrykket for meg.

Men alt i alt en fascinerende liten film om menneskers vilje til å ofre en del av seg selv for å oppfylle sine drømmer, fortalt på en litt annerledes og mer intim måte enn hva man er vant til.

Takk til Nordisk Film Kino Kilden for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. april 2018
Martin Kovsand

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Mountain
Anmeldelse: Loving Vincent