• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Nun

The Nun står seg til en solid firer på terningen.

KINOFILM : The Nun

4
Karakter:
The Nun plakat

Konklusjon:

Til tross for manglende orginalitet og en litt lettvint tilnærming til tematikken leveres det nok grøss i The Nun til at man går ut av kinosalen godt fornøyd. Dette er rett og slett en dyktig laget skrekkfilm som gjør akkurat det du forventer den skal gjøre.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Nun
Torbjørn Grav
20. september 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 21.09.2018
Sjanger: Skrekkfilm
Skuespillere: Demián Bichir, Taissa Farmiga, Bonnie Aarons
Regi: Corin Hardy
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 36 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Angstskapende stemning og flere blodige og kraftige skrekkeffekter gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Når en ung nonne på et kloster i Romania tar sitt eget liv, sendes en prest og en novise, for å undersøke de mystiske omstendighetene rundt nonnens død. På oppdrag fra Vatikanet, risikerer de ikke bare livet men også sin tro og sjel. De konfronteres med en ondsinnet kraft i form av den samme demoniske nonnen som først terroriserte publikum i The Conjuring 2. Forbered deg på det mørkeste kapittelet i The Conjuring-universet.

The Nun er en god, gammeldags grøsser som leverer nok gåsehud og frysninger til å tilfredsstille de aller fleste skrekksultne kinogjengerne. Mens vi venter på Halloween er dette en fin mulighet til å få stagget horrorsuget!

Vi befinner oss i 1952 og den erfarne og værbitte presten Father Burke har fått i oppdrag av Vatikanet å etterforske selvmordet til en rumensk nonne. Han må ta med seg den unge britiske novisen Søster Irene – ettersom hun kjenner territoriet – til tross for at hun aldri har vært i Romania.

Et avsidesliggende kloster på landsbygda i Romania, hva kan gå galt?

The Nun er den femte filmen i The Conjuring-franchisen.

Kronologisk ligger den først og fungerer som en slags introduksjon og gir oss opphavet til demon-nonnen som dukket opp The Conjuring 2. Utover det har filmen lite med resten av serien å gjøre og står utmerket på egne bein.

Mot slutten får vi dog en litt fiffig sekvens som peker frem til The Conjuring, men det virker mest som en artig gest til fansen.

Filmen er laget med en stor kjærlighet til 70-talls horrorfilmer som Exorsisten og The Omen.

Her er det fullt av mørke, gotiske ganger og mystiske, katolske ritualer. Det er tydelig at regissør Corin Hardy har stor kunnskap om sjangeren og han utnytter de mulighetene han får underveis til å peke tilbake til filmhistorien, uten at det noengang føles påtatt.

Demián Bichir er perfekt i rollen som Burke. Han fremstår som en slags blanding av katolsk prest, eventyrer og actionhelt og det er vanskelig å se han uten å tenke på Jason Miller i Exorsisten. En sliten, katolsk prest, desillusjonert etter å ha sett alt for mye ondskap i tjenesten, men fast i troen på at det gode vil seire til slutt. I en perfekt verden hadde vi fått en spinn-off som handlet om Burke!

Likedan må man trekke frem Taissa Farmiga i rollen som Irene. Hun er uskylden som speiles opp mot den verdensvante, og kanskje verdenstrette, Burke.

Hun virker til tider kanskje i overkant naiv og man kan spørre seg om logikken i alle valgene hun gjør, men det blir pirkete. En av de viktigste sjangertrekkene til denne type horrorfilm er at hovedpersonene oppsøker fare. Derfor må man bare godta at Irene rusler barfot gjennom mørke klosterganger mens onde krefter skjuler seg i skyggene. Og om hun virker kjent er ikke det så rart, siden hun er den 21 år yngre søsteren til Vera Farmiga som spiller i The Conjuring og oppfølgeren The Conjuring 2.

The Nun

Det største minuset med The Nun er at den virker litt lettvint. Siden det meste av filmen utspiller seg i eller rundt klosteret, har man rikelig med tid til å utforske psyken til karakterene.

Hvorfor søster Irene måtte være med fremstår uklart og når vi finner ut av det er det en utrolig enkel og lite troverdig forklaring som legges frem.

Father Burke blir også litt sjablongaktig og hans bakgrunnshistorie virker ufullendt. Vi får noen drypp fra livet hans uten at vi egentlig blir kjent med ham.

Det er også svært skuffende at filmen ikke tar mer tak i den katolske tematikken, men nøyer seg å bruke stilen og staffasjen. At den katolske kirken er god på klesdrakter, kors og statuer er det ingen tvil om, men jeg skulle ønske at filmskaperne hadde lagt ned like mye arbeid i å beskrive de katolske ritualene og livet i klosteret som den har lagt ned i kulisser og kostymer. Da kunne dette blitt en virkelig flott film.

Nå ender vi opp med en godt laget skrekkfilm som underholder, men som ikke kommer til å bli husket og snakket om i like lang tid som filmene den forsøker å imitere.

Takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseconjuringForsidengrøsserKinoskrekk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. september 2018
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakerAnmeldelseconjuringForsidengrøsserKinoskrekk
  • Skrekk og gru og masse «feel-good» fra AWE høsten/vinteren 2018/2019 21.08.2018
  • Barndomsidéen som ble til helaftens skrekkfilm 04.11.2017
  • Ramaskrik 2017: Skrekk i fjellheimen fenget enda flere 24.10.2017
  • Skrekk og mystikk og julegrøt fra AWE 30.08.2017
  • Alien finner tilbake til sin skrekkfilmopprinnelse med Covenant 13.02.2017
  • Norsk skrekkfilm får Hollywood-remake 08.02.2017
  • Klart for Tysvær skrekkfest 2016 27.10.2016
  • Klart for fjerde skrekkfest på Ringen kino i Oslo 24.01.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Månelyst i Flåklypa
Anmeldelse: Kristoffer Robin og Ole Brumm