• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Mule

KINOFILM : The Mule

3
Karakter:
The Mule plakat

Konklusjon:

Det er alltid en fest å se Clint Eastwood myse mot meg fra kinolerretet. Til tross for et lovende premiss er dessverre ikke The Mule den spennende og hardkokte filmen den har potensial til å være.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Mule
Torbjørn Grav
10. januar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 11.01.2019
Sjanger: Krim, drama
Skuespillere: Bradley Cooper, Taissa Farmiga, Clint Eastwood, Michael Peña, Laurence Fishburne, Dianne Wiest, Alison Eastwood, Clifton Collins jr.
Regi: Clint Eastwood
Manus: Nick Schenk
Nasjonalitet: USA
Lengde: 1 t. 57 min.
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense 12 år
Begrunnelse: En lite nærgående nedskyting og skildring av et drapsoffer gjør at filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Earl Stone er i 80-årene, blakk, alene og på randen av konkurs. Han blir tilbudt en jobb som bare krever at han kjører litt bil mot gode penger. Det Earl ikke vet er at han nettopp har sagt ja til å bli narkotikasmugler. Han gjør det bra, så bra, at han stadig får større oppdrag, og får en medhjelper fra kartellet til å holde oppsyn med han. Det tar ikke lang tid før han dukker opp på radaren til den hardtarbeidende DEA-agenten Colin Bates (Bradley Cooper). Med både politi og ett kartell i hælene begynner Earl og ta fatt på sin egen fortid. Han forstår at tiden begynner å renne ut for å rette opp i feilene han har begått. 

Det er alltid en begivenhet når Clint Eastwood kommer med en ny film.

Han har på sin eldre dager vist seg som en av Hollywoods mest interessante stemmer og sikreste kort. Dessverre er ikke The Mule blant hans beste filmer, til det er den altfor retningsløs og mye mindre spennende enn den gir seg ut for å være.

For målgruppen derimot, vi som alltid har syntes Clintern er den tøffeste gutten i klassen (og som sikkert også begynner å dra på årene), er dette to timer som er helt uproblematisk å bruke i kinosalen.

Historien om den gamle mannen med økonomiske problemer som ender opp som kurer for den meksikanske mafiaen høres umiddelbart ut som en historie det skal være mulig å lage en drivende god thriller av, ispedd en solid dose samfunnskritikk.

Problemet er at filmen ikke evner å skape noen emosjonell kobling mellom publikum og karakterene.

Earl fremstår som en til tider ganske ufordragelig type som ikke bryr seg om familien sin og som uten å mukke kaster seg på muligheten til å tjene gode penger som sjåfør for mafiaen.

Filmens forsøk på å fremstille Earl som uvitende til hva han først har begitt seg ut på virker komisk og lite troverdig. Hva tror han egentlig det er i bagene?

The Mule

Kjøreturene på langs av USA er blant filmens beste øyeblikk. Earl som kjører sakte gjennom et stadig skiftende landskap mens han synger gamle slagere er riktig så fornøyelig.

Underveis stopper han og hjelper folk og fremstår til tider svært så likandes til tross for sine mange mangler. Han blir konfrontert av både en lesbisk motorsykkelgjeng og en afroamerikansk familie. I begge tilfellene blir han satt på plass for at han omtaler dem henholdsvis som «boys» og «negros». I begge tilfellene tar han det til seg med et smil og det virker som at han rett og slett bare er en gammel mann som ikke har fått med seg at verden har endret seg.

Er det privatpersonen Clint Eastwood som skinner gjennom her? Jeg satt av og til med følelsen at Eastwood forsøker å ta et lite oppgjør med både høyresiden og den machokulturen som han har nærmest blitt en talsperson for.

Fremstillingen av mafiaen og DEA-agentene som jakter på dem er kanskje filmens største ankepunkt. Her virker det som at filmen rett og slett ikke har prøvd engang, men bare hentet inspirasjon fra alle andre filmer.

Alt er klisjefylt og oser av venstrehåndsarbeid. Skuespillere som Michael Peña, Laurence Fishburne og ikke minst den fantastiske Clifton Collins Jr. kastes bort i alt for små roller som like gjerne kunne vært spilt av hvem som helst. Og da har jeg ikke engang nevnt Andy Garcia som spinnvill mafiaboss som utelukkende skyter leirduer med en gullhagle mens han omgås lettkledde kvinner. Hm, sett det før, ja!

The Mule

Dianne Wiest og Clint Eastwood

Det som fungerer godt i filmen er skildring av Earls forhold til eks-kona spilt av Dianne Wiest. Det er et forhold som utvikler seg på en troverdig og fin måte.

Særlig i filmens siste del viser begge to hvilke store skuespillere de er. At denne delen stykker opp et actionmettet handlingsforløp med Earl, mafiaen og DEA-agentene får så bare være. Det er kanskje realistisk at arbeidsdagen til DEA stort sett består i å stoppe mistenkelige biler og sjekke førerkort, men særlig spennende og filmatisk er det ikke.

I The Mule er Earl Stone en gammel mann som ikke lenger passer inn i den moderne verdenen.

Når filmen er slutt har han endelig funnet tilbake til noe han kan og behersker. Det store spørsmålet vi som publikum sitter igjen med er derimot hva med Eastwood selv? Var dette siste gang vi så han på lerretet eller har den gamle mannen, i likhet med Earl, noen triks igjen i ermet?

 

Clint Eastwood på CinemaCon 2014. Foto: Warner Bros. Gjengitt med tillatelse.

 

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
10. januar 2019
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Dragetreneren 3
Anmeldelse: Blue Iguana