• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Matrix Resurrections

KINOFILM : The Matrix Resurrections

4
Karakter:

Konklusjon:

The Matrix Resurrections er en spennende og lekker oppfølger til den legendariske trilogien av Wachowski-søsknene – denne gangen regissert av bare Lana. Men grunnet en langt mindre tematisk dybde og mer generiske action-scener, tror jeg den vil tilfredsstille Warner Bros. sin ledelse mer enn de som virkelig elsker The Matrix.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Matrix Resurrections
Iver Neset
21. desember 2021

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 25.12.2021
Skuespillere: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Jessica Henwick, Yahya Abdul-Matteen II, Neil Patrick Harris, Jonathan Groff, Jada Pinkett Smith
Sjanger: Sci-fi, action, thriller
Regi: Lana Wachowski
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år. Store mengder actionvold og drapshandlinger gjør at denne filmen får aldersgrense 15 år.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2021
Distributør: Warner Bros. Pictures

HANDLING

Flere tiår etter hendelsene i The Matrix Revolutions, oppdager Neo nok en gang at han har levd seg vill i maskinenes virtuelle verden. Et besøk fra en gjeng hackere og en agent som utgir seg for å være Morpheus leder Neo tilbake til kaninhullet han en gang trodde han mestret.

En ny Matrix-film kom i grevens tid, men holder den mål?

The Matrix (1999) er en av tidenes mest innflytelsesrike og brilliante filmer: En blanding av stiler og konsepter så sømløst satt sammen og samtidig så forbausende at ingen andre filmer har klart å kopiere den med hell (selv om altfor mange har prøvd).

Å gi en innføring i hvilke kunstneriske og filosofiske innflytelser som har spilt inn på det som til slutt ble Wachowski-søsknenes Matrix-serie ville krevd sin egen artikkel.

Men nå har vi altså, 18 år etter The Matrix Revolutions (2003), fått en splitter ny oppfølger.

Det er virkelig på tide at vi nå får en helt ny film i denne utrolige serien, som mye handlet om å se forbi kontrollerende samfunnsstrukturer, oppdage spirituelle sannheter og danne sin egen skjebne basert på kunnskap og kreativitet. Den tredje og siste filmen i trilogien hintet til en gjenoppstandelse av hovedpersonen Neo (spilt av Keanu Reeves), og det er i bunn og grunn det The Matrix Resurrections handler om.

Keanu Reeves er tilbake, sammen med sin kvinnelige motpart Carrie-Anne Moss (som spilte Trinity i de forrige filmene).

Lana Wachowski er den eneste av de to søsknene som står for dette prosjektet: Hun sitter for første gang alene i registolen til en kinofilm, og har skrevet manuset sammen med bl.a. David Mitchell (forfatter av romanen Cloud Atlas, som Wachowski adapterte sammen med sin søster i 2012).

Det er litt snodig at Laurence Fishburne ikke er med, til tross for at hans ikoniske karakter Morpheus tilsynelatende er med i filmen (spilt av den yngre Yahya Abdul-Mateen II). For min del er dette et ganske stort tap for serien, siden Fishburne alltid har vært en enorm styrke hos de tidligere filmene. At han ikke en gang ble spurt om å være med her gjorde meg nesten mer nysgjerrig enn lei meg. Nå etter å ha sett filmen, kan jeg fortsatt ikke si jeg skjønner hvorfor de valgte å behandle karakteren slik.

I likhet med Netflix sin Breaking Bad-oppfølger El Camino og Disney sin Toy Story 4 (begge fra 2019), opplever jeg The Matrix Resurrections som en velprodusert, men hul og unødvendig oppfølger til en serie som tidligere satte det kunstneriske over det kommersielle. Det er trist å erkjenne, men dette føles veldig som et prosjekt Lana Wachowski motvillig sa ja til etter årevis med trygling fra Warner Bros. Dette reflekteres unektelig i første akt av Resurrections, som gjør narr av dagens mediesamfunn sin umettelighet for «sequels, prequels, remakes & reboots».

Ut fra polemikken Resurrections innledningsvis retter mot sitt eget medium, fikk jeg en forventning om at dette skulle være et motsvar til nettopp den typen filmer. Dessverre er hele resten av filmen mer eller mindre blottet for mye av den eksistensielle samfunnskritikken som definerte særlig originalen, samt de mer abstrakte filosofiske spørsmålene stilt av Reloaded og Revolutions. Det som ble igjen kunne i det minste vært god action og flotte effekter, men til og med her skuffer Resurrections i forhold til sine forløpere.

Jeg skal på ingen måte si at dette er en dårlig film. Jeg er en stor forsvarer av den originale trilogien, og syns også det er veldig mye å like med dette fjerde kapitlet. Det å lære mer om hva som skjedde med Zion etter trilogiens avslutning var en fryd. Keanu Reeves og Carrie-Anne Moss spiller bedre enn noen gang i rollenes sine, filmen er generelt veldig spennende og den holder et utrolig godt tempo til å være så lang.

The Matrix var en av de siste store filmseriene som prioriterte historien og håndverket sitt over alt annet. Etter å ha ventet lenge på denne fjerde filmen, for så å ha blitt servert seriens ekvivalent til The Force Awakens, sitter jeg igjen med en litt tom følelse. Jeg skal ikke se bort ifra at det kan være skjulte kvaliteter her som er vanskelige å fange opp i første runde (slik det var med de omdiskuterte oppfølgerne som kom i 2003). Men i en tid der mange sover i timen, hadde det vært fint med en ny Matrix-film like tankevekkende som originalen.

Per i dag ser Resurrections ut som bare nok et stykke kode i matrisen.

Relaterte sakerCarrie-Anne MossForsidenKeanu ReevesKinoThe Matrix 4The Matrix ResurrectionsWachowski
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
21. desember 2021
Iver Neset https://www.facebook.com/iver.neset

Filmskaper og skribent med erfaring fra tidlig alder. Et sted mellom Bergman og Schwarzenegger finner du hans ideelle film.

Relaterte sakerCarrie-Anne MossForsidenKeanu ReevesKinoThe Matrix 4The Matrix ResurrectionsWachowski

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: West Side Story
Anmeldelse: Snødronningen