• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Girl On the Train

IMPONERENDE BLUNT: KINOMAGASINETs anmelder er imponert over Emily Blunt, men ikke like imponert over filmen som helhet.

KINOFILM : The Girl On the Train

3
Karakter:

Konklusjon

The Girl On The Train er en drama-thriller med et spennende utgangspunkt. Emily Blunt gjør en veldig god rolle som den alkoholiserte og traumatiserte Rachel, men historien overbeviser ikke og filmens karakterer gjør veldig utroverdige valg. Filmspråket er veldig ordinært og lite kreativt, og når rulleteksten er ferdig står The Girl On The Train igjen som en middelmådig og forglemmelig film i sjangeren.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Girl On the Train
Aleksander Koren
Aleksander Koren
2. desember 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.12.2016
Originaltittel: The Girl on the Train
Sjanger: Thriller / Drama
Skuespillere: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Jared Leto, Chris Evans
Regi: Tate Taylor
Manus: Erin Cressida Wilson
Nasjonalitet: USA
Produksjonsselskap: Marc Platt Productions, DreamWorks Pictures
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 time og 51 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder nærgående og blodige drapsskildringer. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

Rachel sliter med alkoholisme og er nedbrutt etter en skilsmisse. På hennes daglige pendleturer til New York passerer toget hennes gamle nabolag hvor eksmannen bor med sin nye familie. I samme nabolag bor det Rachel mener er et perfekt par, og hun fantaserer om livet til dette paret. En dag har kvinnen Rachel fantaserer om forsvunnet sporløst.

The Girl On The Train er en drama-thriller med et spennende utgangspunkt og en flott hovedrolle av Emily Blunt, men den roter seg litt bort på veien og ender opp som en noe forglemmelig affære.

Filmen er regissert av Tate Taylor, baserer seg på en bok av Paula Hawkins og manuskriptet er skrevet av Erin Cressida Wilson. I The Girl On the Train blir vi kjent med Rachel (Emily Blunt) som sliter med alkoholisme og har en vanskelig tid etter en skilsmisse. Rachel pendler daglig til New York med toget, og i løpet av den daglige togturen passerer toget det gamle nabolaget hennes hvor hun kan få et glimt av sitt gamle hjem, hvor eksmannen nå bor med sin nye familie. I ett av nabohusene bor det Rachel mener er et perfekt par, og hun begynner å fantasere om det hun tror er deres fantastiske liv sammen.

Filmens sterkeste kort er definitivt Emily Blunt som gjør sitt beste i hovedrollen som Rachel. Dette er en god og utfordrende rolle for Blunt, da hun vanligvis spiller den søte og uskyldige jenta i filmene hun ellers er med i. Her får hun dykke ned i et annet, mørkere tankesett, da Rachel er en svært forstyrret karakter. Blunt viser evnen til å uttrykke et stort spekter av følelser her, og gir en god representasjon av en traumatisert, følelsesmessig ustabil, sint og såret, alkoholisert kvinne som lever i fortiden og nekter å gi slipp.

Filmens svakhet er at det virker som den aldri helt finner fotfestet. Filmen starter som et drama, men ender opp som en thriller, uten at den helt klarer å overbevise på veien. Det brukes mye tid på å konstruere hovedpersonen Rachel og miljøet rundt henne, men etter hvert blir filmen for opptatt av å forsøke å lure tilskueren slik at den kan avslutte med et sjokk.

Dette trenger ikke nødvendigvis være et stort problem i seg selv, men i The Girl On the Train brukes det litt for mange manipulerende fortellertriks, og det hele henger ganske løst sammen. Det er en del vendinger som gir lite mening og mange karakterer gjør veldig tvilsomme valg. Filmens klimaks, som ikke skal avsløres her, føles merkelig umotivert, og man sitter igjen med et veldig likegyldig inntrykk.

The Girl On the Train har et spennende utgangspunkt, og jeg har på følelsen at med et strammere og mer fokusert manus og mer kreativ regi kunne ha fått noe mer spennende ut av denne filmen. Gode skuespillere som Justin Theroux, Allison Janney og Lisa Kudrow får lite rom til å utforske sine roller, og regien roter seg bort i alle forsøkene på å forvirre tilskueren på veien mot klimaks.

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
2. desember 2016
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Syng (3D)
Anmeldelse: Shelley