• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Gallows

The Gallows slo definitivt ikke an hos KINOMAGASINETs anmelder.

: The Gallows

2
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Gallows
Fredrik Olsen Hagstrøm
23. juli 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 24.07.2015
Originaltittel: The Gallows
Genre: Skrekkfilm
Skuespillere: Cassidy Gifford, Reese Mishler, Pfeifer Brown
Regi: Travis Cluff, Chris Lofing
Manus: Travis Cluff, Chris Lofing
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Musikk: Zach Lemmon, Zach Lemmon, 10K Islands
Produksjonsselskap: Warner Bros., Blumhouse Productions, Management 360, New Line Cinema, Tremendum Pictures
Distribusjon: SF Norge
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 15 år
Egnethet: Ungdom/Voksen
Begrunnelse: Angstskapende stemning og skrekkeffekter gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

20 år etter en ulykke under en skoleforestilling hvor en student døde, ønsker studentene i den samme lille byen å hedre minnet og sette opp det samme stykket igjen. De finner fort ut at noen ting er bedre å la ligge ...

Av erfaring kan en film bedømmes litt etter spilletiden. 81 minutter med håndholdt kamera skal vise seg å være intet unntak. Her får sjangeren intet nytt på merittlisten.

Noen ting skal man definitivt ikke rippe opp i, det skal vise seg å være for sent å angre i ettertid. Filmen åpner med en elendig kamera-servering av teaterstykket «The Gallows», som fant sted på Beatrice High School i oktober 1993.

Foreldrene til Charlie Grimille spiller inn stykket og er veldig stolte av sin sønns talent. Tragedien er likevel et faktum, her går ting veldig galt. Luken under føttene åpnes og Charlie blir hengt og drept på direkten.

Medskuespillerne og publikum er i sjokk. Det som skulle være et mektig teaterstykke blir i stedet et mareritt for alle og enhver. Hendelsen går derfor inn i historien med røde overskrifter og setter en enormt stort preg over byen innbyggere i mange år fremover.

20 år har gått. Den arrogante studenten Ryan Shoos bestemmer seg for å spille inn det hele «live» når kameraten Reese skal gå inn i rollen som Charlie en gang hadde. Her starter marerittet på nytt. Ryan er villig til å gjøre alt i sin makt for ødelegge skuespillet, og få Reese til å boikotte og destruere hele settet.

Dette skal bli en slitsom reise for oss seere, med hakkete kameraføring og live-footage som vi har sette tusen ganger før. Her skulle perspektivet og handlingen definitivt vært endret slik at skuespillerne var foran kamera, og at materialet som var funnet i etterkant kunne vært gode elementer i en sann historie. Men den gang ei.

De noe ukjente regissørene Travis Cluff og Chris Lofing, som sammen startet filmselskapet Tremendum Pictures i 2011, klarer ikke skyte ballen rett i mål med The Gallows. Dyster atmosfære, repeterende og tilsynelatende like kameratriks, resulterer i en kjedelig gjør-det-selv-suppe av en film.

De fire skuespillerne Reese Mishler, Pfeifer Brown, Ryan Shoos og Cassidy Gifford gjør så godt de kan, men alt-i-alt forblir de kun i amatør-klassen. De har forøvrig samme navn i filmen som i det virkelige liv, noe som ikke er hverdagskost i denne bransjen.

Denne filmen er nok litt hypet opp og fått litt ekstra oppmerksomhet grunnet produsenten Jason Blum og hans tidligere suksesser som Insidious- og Paranormal Activity-filmene.

Ofte er det slik at dette bidrar til at ekstra kinogjengere blir fanget opp, spesielt når det er snakk om skrekkfimer der forhåpningene om reisende hår på ryggen og ekstra puls blusses opp.

Skuespillerne utførte dog sine egne stuntscener, om noen av de kan kalles det, og ingen spesielle CGI effekter er brukt i filmen.

I og med at dette er en live-footage film, der skuespillerne selv betjener kamera, blir man fort lei, og det forklarer sannsynligvis filmens korte spilletid på 81 minutter. Det er nok tatt i betraktning, ellers hadde nok hele kinosalen fått epileptiske tilstander.

Filmen bringer altså intet nytt inn i denne horror-sjangeren, og forsvinner dermed rett inn i rekken av amatørmessige produksjoner. Det skal godt la seg gjøre å finne noe nytt og inspirerende ved den.

Musikken i bakgrunnen, i regi av Zach Lemmon, er nok det eneste positive som gir meg et bittelite hopp i setet når det gjelder skremmende øyeblikk.

For oss skrekkfilm-fans er altså The Gallows en stor skuffelse. Glimt av sjangerens storhetstid på 70- og 80-tallet er sjeldent å se i disse dager, og tiden det tar mellom store godbiter er stadig lengre og lengre.

Mitt råd til de som er tilhengere av et godt grøss med litt verdighet er derfor å styre unna denne filmen, i påvente at det vil komme noe mye bedre i tiden fremover.

Da er det heller mye bedre å sette seg til rette i godstolen hjemme, dempe lysene og lene seg tilbake med en kvalitetsfilm fra horror-hylla.

Stor takk til SF Kino Sarpsborg for pressevisning.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. juli 2015
Fredrik Olsen Hagstrøm

Journalist for KINOMAGASINET og IT/Tele-ekspert på dagtid.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Høvdinger
Anmeldelse: Ant-Man