• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The DUFF

KINOMAGASINETs anmelder gir The DUFF terningkast tre.

: The DUFF

3
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The DUFF
Katrine Wang Svendsen
19. april 2015

FILMFAKTA

Regi: Ari Sandel
Skuespillere: Bella Thorne, Mae Whitman, Robbie Amell
Sjanger: Komedie
Kinopremiere: 10.04.2015
Manus: Josh A. Cagan
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t og 41 min
Produksjonsselskap: CBS Films, Vast Entertainment, Wonderland Sound and Vision
Distribusjon: SF Norge
Aldersgrense: Tillatt for alle
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.

HANDLING

En avgangselev på high school finner ut at hun er The DUFF - designated ugly fat friend - og begynner å undersøke det sosiale hierarkiet på skolen. The Duff trenger verken å være stygg eller tjukk, men er den i gjengen som får vennene til å virke penere. Eller den i gjengen som er morsom og får de andre til å le, men aldri får kjæreste.

Mae Whitman spiller Bianca, som ved en tilfeldighet finner ut at hun er The DUFF! Hun slår seg sammen med nabogutten for å gjøre noe med det. Men er det kanskje bedre å bare være seg selv, og være stolt av det?

Vi har sett det før, og det er lite originalitet i The DUFF. Likevel har den en god del morsomme innslag og en hovedrolle som gjør filmen underholdende.

Det er ikke en egen sjanger, men filmer som håndterer temaet om den stygge andungen på amerikanske high schools ser ut til å dukke opp med jevne mellomrom. Denne gangen heter filmen The DUFF.

Vi har med andre ord sett lignende før, og regissør Ari Sandel har gjort få grep for å gjøre The DUFF til en original film. I stedet er filmen formelbasert, og speiler de mange filmer før den som blant annet: Clueless (Heckerling, 1995), She’s All That (Iscove, 1999), Cruel Intentions (Kuble, 1999), 10 Things I Hate About You (Junger, 1999), Mean Girls (Waters, 2004) og til og med Never Been Kissed (Gosnell, 1999). Ut i fra disse referansefilmene er plottet i The DUFF lett å forklare: ei ikke så populær jente skal gjøres populær og vakker – og det er det.

Budskapet i slike filmer er ofte at man skal være seg selv, samme hva, og The DUFF er ikke noe unntak. Filmen fremstår nærmest som en selvhjelpsfilm uten at den egentlig sier noe nytt eller er særlig hjelpsom.

Filmens hovedkarakter Bianca (Mae Whitman) er en DUFF, altså en Designated Ugly Fat Friend. Dette betyr ikke at hun nødvendigvis er stygg eller feit, men hun har venner som ansees å være penere enn henne. Bianca er på sin side veldig smart, digger zombie-filmer og kler seg komfortabelt fremfor sexy. I motsetning til lignende filmer er ikke Bianca et venneløst utskudd – det er bare at hun ikke er superpopulær.

Selv om hun virker komfortabel med den hun er, fører den nye kunnskapen om at hun er en DUFF til at hun ønsker å bryte av denne merkelappen. Hun vil bli ei jente som guttene ønsker å være sammen med.

Reisen mot dette målet ender, selvfølgelig, med budskapet om at det alltid er best å være seg selv. Filmen får fram at man aldri skal dømme noen ut i fra utseende, og at det er det indre som teller. Dette budskapet poengteres flere ganger gjennom mange av filmens biroller, som synes det er greit å være en DUFF. Dette blir en noe underlig vinkling da dette fronter at merkelapper og nedsettende handlinger mot andre mennesker er greit og akseptabelt.

Også moren til Bianca, Dottie (Allison Janney), har fokus på egen styrke, og holder til og med selvhjelpskurs inspirert av The Simpsons. Hennes råd til datteren tar utgangspunkt i hennes egne kurs, og dermed blir det en minimal relasjon mellom mor og datter. Et bedre mor-datter-forhold kunne gitt filmen litt mer dybde, og en bedre kjennskap til filmens hovedkarakter. Dessverre frarøves denne dybden til fordel for en overfladisk og tom morsrolle, som antagelig skal være mer humoristisk enn den klarer å bli.

Fortellingen i The DUFF er forutsigbar, men den har likevel noen høydepunkter. Mellom filmens etablering og filmens avslutning skal Bianca gjøres like vakker som sine venner. Ingen vanskelig jobb, med tanke på at hun faktisk er like vakker og tynn. Dette innebærer en rekke morsomme scener hvor hun prøver nye klær, danser med en dukke, sjekker opp fremmende og gjør det hele med en klønete og humoristisk stil. Her er Whitman fantastisk bra! Det er også en god del andre humoristiske situasjoner som gjør at filmen ikke blir kjedelig.

En rekke av filmens humoristiske scener bygges opp ved å bruke en mengde popmusikk, både nytt og gammelt. Så klart er Joan Jetts Bad Reputation med. Ingen film som dette klarer seg uten den, og jeg ler godt når de også har fått med Sir Mix Alots Baby Got Back. Enkelte sanger virker med dette som en liten hilsen til oss over tenåringsstadiet, men som likevel ser denne type filmer. Annen musikk som vi hører i The DUFF er blant annet Fall Out Boy, Nick Jonas, The Vamps, Junkie XL og mange flere.

The DUFF har absolutt morsomme innspill gjennom filmens løp, og til tross for at filmens handling aldri er noe mysterium, vil man le. Det er flere gode og kjappe replikker mellom en mengde overfladiske. Ikke minst: Mae Whitman bærer store deler av filmen alene, og løfter filmens helhetsinntrykk.

Først og fremst så klarer Whitman å spille en tenåring med sitt ekstremt søte utseende, selv om hun begynner å bli godt voksen. Hun er en god skuespiller, og har vært i bransjen en rekke år uten å ha fått det store gjennombruddet. Noen husker henne kanskje fra Friends (NBC, 1994-2004), som jenta Ross skulle sende til spacecamp ved å selge kjeks?

Hun har en rekke forskjellige roller på CV-en, og jeg har til gode å se henne gjøre en dårlig jobb. I The DUFF fremstår hun som den ideelle tenåringen, bare uten perfeksjonsnykkene. Hun er fornøyd med seg selv helt til hun blir bevisstgjort på merkelappen DUFF. Som tenåringer flest går hun gjennom forandringer, ser seg selv på nye måter, blir forelsket og vinner gutten til slutt. Det blir altså den ene klisjéen etter den andre, men Withman gjør filmen morsom for publikum.

The DUFF er en film med et lite interessant plott, men med en ganske humoristisk reise fram mot filmens mål. Filmen klarer dessverre ikke å formidle noe virkelig budskap, og vil ikke være en film vi husker om et par uker. Men: det er en lettbeint humorfilm som garantert vil få deg til å le litt i alle fall.

Stor takk til SF Kino Tønsberg.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
19. april 2015
Katrine Wang Svendsen https://www.facebook.com/catbeist

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET og kinosjef hos Nordisk Film Kino Hønefoss.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: It Follows
Anmeldelse: Min nye venninne