• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Darkest Minds

KINOFILM : The Darkest Minds

2
Karakter:

Konklusjon:

The Darkest Minds er en fryktelig ujevn film som skaper en følelse av at det ligger en halv film igjen på klippegulvet. Den mangler sjangerbevissthet og fungerer ikke på noe plan.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Darkest Minds
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
10. august 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 10.08.2018
Originaltittel: The Darkest Minds
Sjanger: Sci-Fi, Thriller
Skuespillere: Mandy Moore, Gwendoline Christie, Amandla Stenberg
Regi: Jennifer Yuh Nelson
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 44 min.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Actionpreget vold i et tydelig fantasiunivers gjør at denne filmen får 12-årsgrense

HANDLING

Når tenåringer på mystisk vis begynner å utvikle overnaturlige evner, blir de erklært som en trussel av regjeringen og tatt til fange. Når seksten år gammel Ruby rømmer fra leieren sin, møter hun en gruppe med andre tenåringer som også ser etter et trygt gjemmested. The Darkest Minds er basert på den kjente bokserien skrevet av Alexandra Bracken.

The Darkest Minds forsøker iherdig å være den nye ungdomsfilmen, men faller flatt på flere områder.

Maken til mølje skal man lete lenge etter. Jeg vet ikke helt hvem jeg skal legge skylden på; regissør (Jennifer Yuh Nelson), manusforfatter (Chad Hodge), bokforfatter (Alexandra Bracken) eller produsenten som ga dette grønt lys. Jeg tror jeg skal la være å legge skylden på de stakkars skuespillerne som må ha denne filmen på sin CV.

I The Darkest Minds møter vi Ruby (Amandla Stenberg) som er en av få gjenlevende barn etter at en ukjent epidemi tar livet av de fleste barn. De som overlever ser ut til å ha en eller annen form for krefter. Ruby blir først tatt med til en leir, hvor barna blir rangert etter hvor mektige krefter de har. Der må hun bruke sine egne krefter for å få de voksne til å tro at hun ikke er så mektig som hun egentlig er. Det ryktes nemlig at de mektigste blir tatt av dage på flekken. Etterhvert får hun hjelp til å flykte, og hun slår seg sammen med tre andre barn/ungdommer, Chubs (Skylan Brooks), Zu (Miya Cech) og Liam (Harris Dickinson). De prøver å finne et slags utopia for unge, mens de blir jaget av flere «bad guys».

Handlingen i filmen er unødvendig komplisert og med alt for mange fraksjoner som man ikke får skikkelig innblikk i. Myndighetene (sannsynligvis) styrer leirene, også finnes det sporere og hodejegere. Det er også en organisasjon som kaller seg Ligaen. Alt dette blir i veldig liten grad utforsket, og trusselen føles dermed også mindre.

Ruby, Liam, Chubs og Zu i The Darkest Minds

Det er mulig at The Darkest Minds ønsker å si noe om patriarkatet, rasisme, forskjellsbehandling, fremmedfrykt og så videre, men det forsvinner i så fall i tenåringsdramaet som presses ned i handlingens sprekker.

Tempoet i filmen stopper opp hver gang det er et forsøk på å skape kjemi mellom karakterene (noe den overhodet ikke får til). Musikken er overdramatisk og så klisjéfull at det går kaldt nedover ryggen på deg.

Den største synden er nok filmens bevisste eller ubevisste forsøk på referanser. Det føles mer som en smørje av ting man har sett før, enn tunge-i-kinnet referanser til andre filmer. Den slemme offiseren lirer av seg den ene dårlige, og typiske, action one-lineren etter den andre. Filmens kjerne minner mye om en annenrangs versjon av filmserier som The Hunger Games og Divergent-filmene. Behandlingen av ungdommen med krefter er som snytt ut av X-Men-filmene, og det er til og med en scene som er nesten identisk som en scene i X-Men Origins: Wolverine (en scene stakkars Gwendoline Christie for alltid må gremmes over). Andre deler av filmen har en del likhetstrekk med Eternal Sunshine of the Spotless Mind, men dette er neppe bevisst. Det refereres også direkte til Harry Potter i en forferdelig dialogscene, hvor de sammenligner seg med karakterer fra den verdenen. Allikevel klarer de ikke å lage den overtydelige sammenhengen mellom Ruby og hennes foreldre som med Hermine og sine foreldre. Det er også et overforbruk av «Jedi Mind Trick», slik vi kjenner det fra Star Wars-sagaen, og her blir det bare latterlig. Filmen fokuserer mye på Twinkies, så det er enten en overeksponert produktplassering, eller en referanse til Zombieland (eller kanskje Die Hard?).

Amandla Stenberg som Ruby Daly i The Darkest Minds

The Darkest Minds ser ikke ut til å vite hvilken sjanger den ønsker å være, noe som fører til at den blir et lappeteppe av action, drama, science-fiction og post-apokalyptisk eventyrfilm. Hvorfor flytter alle til storbyene når barna forsvinner? I så stor grad at resten av USA blir forlatt som etter en ekstrem naturkatastrofe?

Spesialeffektene ser heldigvis bra ut, og Amandla Stenberg er flink til å gråte på kommando. Da filmen endelig nærmer seg slutten, blir det unektelig klart at det er tenkt å lage en oppfølger (som jeg ikke har noen som helst interesse av å se).

Takk til ODEON Kino Ski for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
10. august 2018
Bjørn-Harald L. Sønsthagen https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: A Prayer Before Dawn
Anmeldelse: Den skyldige