• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Curse of La Llorona

KINOFILM : The Curse of La Llorona

2
Karakter:

Konklusjon:

The Curse of La Llorona følger en oppbrukt og sliten formel som setter lite inntrykk og faller derav flatt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Curse of La Llorona
Kenneth Paulsen
2. mai 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 03.05.2019
Sjanger: Horror / Thriller
Skuespillere: Linda Cardellini, Patricia Velasquez, Raymond Cruz
Regi: Michael Chaves
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 33 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Angstskapende stemning og skrekkeffekter gjør at filmen fåt 15-årsgrense,

HANDLING

Når to barn forsvinner å mystisk vis begynner sosialarbeider og alenemoren Anna å etterforske hendelsen, som trekker hennes egen familie inn i et skremmende og overnaturlig univers. Den desillusjonerte presten "Curandero" er deres eneste håp om å overleve den dødelige vreden fra gjenferdet La Llorona. Med sin okkulte praksis prøver han å gjøre slutt på forbannelsen til La Llorona en gang for alle.

La klisjéfesten begynne!

Når det kommer til skrekkfilmer så vil jeg ærlig tørre å påstå at sjangeren har hatt sine mange gullkorn de siste ti årene og har blitt bedre enn noen gang.

Vi har vært så heldig å se en håndfull filmskapere som Ari Aster (Hereditary, 2018), James Wan (The Conjuring, 2013) og Mike Flanagan (Oculus, 2013) skyte ut i full blomst og virkelig presse skrekkfilm-sjangeren til sitt fulle potensiale.

Dette etterlater meg med et enkelt spørsmål: Hvorfor i all verden får vi fortsatt slike trøtte klisjéfester som The Curse of La Llorona når det er tydeligere nå enn noen gang hva som får denne sjangeren til fungere?

Vi møter en alenemor med to barn som lever et middelmådig liv med et par ekstra byrder på sine skuldre i form av en far som har gått bort og en tidskrevende jobb som barnevernsarbeider.

Denne etableringen er helt grei, men alt av sympati man har bygget opp faller flatt når de i klimatiske stunder tar de mest idiotiske og irrasjonelle valgene som du noensinne har sett. Dette får dessverre karakterene våre til å fremstå som veldig uintelligente.

Det absolutt viktigste i en skrekkfilm som dette er jo å føle at karakterene våre i filmen fortjener å vinne over ondskapen, men hvordan skal jeg klare å heie på dem når måten de håndterer situasjonen på er så langt vekk fra hvordan et normalt menneske ville reagert?

Like lite imponerende er ondskapen familien vår møter, i form av en blek dame i kjole med svarte øyne og en stor svart munn som skriker og skråler alt for mye. Designet og skremme-faktoren til vår kjære La Llorona har blitt gjort langt mer effektivt i tidligere filmer. Her fremstår hun som en kjedelig kopi av tidligere skrekkfilm-ikoner av samme natur.

La Llorona, eller «Den gråtende dame», er et gjenferd basert på et mexicansk folkesagn om en brud som ble så oppslukt av sjalusi at hun endte opp med å drukne sine to barn for å hevne seg på sin ektemanns utroskap. Oppslukt av skyldfølelse og anger etter denne grufulle gjerningen, ender hun opp med å ta sitt eget liv og går så igjen i søken etter barn som kan erstatte hennes egne.

Dette kildematerialet skriker skrekkfilm-adapsjon, men her svikter rett og slett manuset. Moren er spilt av Linda Cardellini, og for å sette det i perspektiv: Hennes lille rolle som Hawkeye sin kone i Avengers: Endgame (2019) engasjerte meg så mye mer enn det hennes karakter i denne filmen klarte på halvannen time. Barna i filmen er heller ikke noe unntak når forklaringen deres som øyevitner til et gruelig gjenferd mitt på lyse dagen som kaster møbler rundt og gir dem synlige brannmerker på armen er: «Jeg så syner». De prøver også å lette på trykket med en dose humor som rett og slett fikk meg til å bøye hodet i ren og kjær oppgitthet.

Nå har jeg poengtert og fremmet mye av det jeg ikke likte med filmen, men dette er fortsatt ikke en stryk karakter for meg. Det er et par ting her som redder denne filmen fra totalt takras. Iscenesettingen og produksjonen her er faktisk ikke så aller verst. Det er spesifikt en scene som omhandler et utendørs basseng som gjorde at jeg fikk litt gåsehud. Jeg syntes også at et par av de skremmende oppbyggingene i filmen var utført over gjennomsnittlig bra.

Dette forteller meg at jeg fortsatt vil holde et godt øye med hva regissør Michael Chavez gjør neste gang da han tydelig har et godt øye for sjangeren, men ble dessverre i dette tilfellet hindret av et svakt manus. Hans neste prosjekt, som faktisk er The Conjuring 3 i følge IMDb, har manusforfattere  med solide prosjekter på CV-en sin, så dette ser jeg frem til.

Jeg har ikke så mye mer å tilføye på dette, annet enn å be mine kjære kinogjengere som er lei av slitne og oppbrukte skrekkfilmer om å styre unna denne. Er du av typen med lav terskel som ikke stiller så høye krav annet enn å bli skremt av høye lyder hvert kvarter så vil du nok finne litt underholdningsverdi her. Personlig så vet jeg hvor bra disse filmene kan være med de rette folkene i førersetet, så jeg forlot dessverre kinosalen meget skuffet.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoSkrekkfilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
2. mai 2019
Kenneth Paulsen

Kenneth er til daglig teknisk ansvarlig for ODEON Sarpsborg.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoSkrekkfilm

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Reisen til Yoshino
Anmeldelse: Long Shot