• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Batman

KINOFILM : The Batman

5
Karakter:

Konklusjon:

The Batman er en flott og mørk film som griper deg fra første stund, gode skuespille prestasjoner med en dyster og autentisk atmosfære selvom den fomler litt med avslutningen. Lynvingen har vendt tilbake i god stil!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Batman
Marcus Patai
4. mars 2022

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 04.03.2022
Skuespillere: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Colin Farrell, Andy Serkis, Paul Dano, Peter Sarsgaard
Sjanger: Action / Krim / Drama
Regi: Matt Reeves
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Denne filmen har en gjennomgående mørk og utrygg stemning, og den inneholder flere scener med brutale voldshandlinger. Filmen får derfor aldersgrense 15 år.
Språk: Engelsk
Distributør: SF Studios

HANDLING

Når The Riddler, en sadistisk seriemorder, begynner å myrde sentrale politiske personligheter i Gotham, blir Batman tvunget til å etterforske byens skjulte korrupsjon og stiller samtidig spørsmål ved familiens engasjement.

Once upon a time in Gotham!

Batman vender tilbake på brutalt og melankolsk vis. Til nå har vi sett flere forskjellige tolkninger av vår kjære Lynvingen.

Fra Tim Burtons gotiske og eventyrlige visjon, til Christopher Nolan sin mer edruelige Dark Knight.

Vi så i forrige runde Ben Affleck sin Batman sammen med andre superhelter i et større univers som kjempet mot kosmiske krefter. Dessverre fikk vi aldri en «solfilm» med Bens Bat, men, men …

Dette er en mer dyster Batman, som omfavner den litt mer hardkokte delen som tegneserieuniversene kan tilby.

Matt Reeves tar med seg Robert Pattinson og oss, seere, til en dyster, mørk og makaber del av Batman sitt univers, som kanskje kan ligne en mer nihilistisk fremstilling av vårt samfunn.

Mange har sammenlignet denne versjonen med David Fincher sine filmer, spesielt Seven og Zodiac, med rette. Dette er en beinhard crime-noir film, med en god dose seriemorder/true crime elementer.

Vi får endelig sett hvorfor Batman etterhvert blir kalt «Detective» av selveste Ra’s Al Ghul. Detektiv/etterforsker-delen av ham er noe som bare har blitt hintet til ved tidligere anledninger på film.

En annen sjanger som må ha hatt stor innflytelse på regissør Matt Reeves er westernfilmene. Fra musikken, til hvordan kameraet er satt opp og viser frem omgivelsene på, lyden av de tunge stegene Batman tar sakte, men sikkert i løpet av filmen som en ensom revolvermann som ankommer byen, og ikke minst den Clint Eastwood inspirerte hviskende og raspende stemmen Robert Pattinson benytter seg av er solide indikatorer på dette.

Robert Pattinson spiller en dyster utgave av Bruce Wayne, alias The Batman.

Filmen er mørk og dyster, og er nok myntet til det litt mer voksne publikumet. Den tar seg god tid til å bygge opp stemningen mens den nyter den nye crime-noir sjangeren den leker seg i. Men frykt ikke, det er mange heseblesende og godt koreograferte actionsekvenser. Alt fra nærkontakt kamper til den obligatoriske jakten med batmobilen hvor de vekker frem Batmans indre Mad Max, fryd for både øyne og ører. Filmen kjenner virkelig sitt kildematerialle, så her er det mange kule og gode påskeegg for dem som kjenner til de ulike fortellingene om Batman, samtidig som at den vil fenge de som virkelig liker sjangere som krim, thriller og «true crime» (noe vi her i Norden virkelig elsker).

Matt Reeves og kinematograf Greig Fraser bader filmen i mørke og svarte toner, belyst med harde røde og oransje glimt av lys, så filmen har virkelig en lekker stilistisk tone som er som revet ut av diverse Batman-tegneserier. Filmen bygger opp dette nye universet på en subtil og nøktern måte, og gir oss små hint av hva som kanskje kan komme fremover i tid med hensyn til oppfølgere.

Regissør og manusforfatter Matt Reeves instruerer statistene i en scene.

Musikken som denne gang er laget Michael Giacchino er meget godt brukt. Den tunge nerven han skaper under enkelte av de actionscenene er flott orkestrert og effektiv, og en fin kontrast til andre filmer som benytter seg mer av frenetiske og kjappe tempoer/beats. Og Batman har fått sitt eget, nye tema, tenk Imperial March/Haisommer med en dose Ennio Morricone. Musikalsk så ligner det en del på Danny Elfmans vri på Batman, men med en touch av John Williams.

Vi møter en ung Bruce Wayne som er i sitt andre år som Batman. Vi vet vel alle – i alle fall de fleste av oss – hva som gjorde at han skapte sitt alter ego Batman, og hvordan. Hver natt reiser han ut i nattens mulm og mørke, hvor den eneste intensjonen er å spre frykt blant de kriminelle i Gotham. Men et fryktelig drap på en av byens mektige menn, utført av den mystiske Riddler, sender Batman på en jakt som vil avsløre hvor pill rottent Gotham egentlig er.

Møtene med både Selina Kyle/Catwoman og Penguin sementerer virkelig hvor dypt korrupsjonen i byen sitter. The Riddler funker som en katalysator for Gotham sine skitne hemmeligheter. Er virkelig Batman en del det av det, og hvem kan han stole på når korrupsjonen til og med har spredd seg blant dem som skal holde lov og orden i byen?

The Riddler (t.h.) i ferd med å gjøre noe grusomt.

Mange hevet øyenbrynene da Robert Pattinson ble annonsert som den nye Batman. Det er nærmest kutyme at batfans går av skaftet når noen får tildelt en slik rolle. Michael Keaton, Heath Ledger og Ben Affleck er tre gode eksempler på dette. Men Pattinson fungerer veldig godt i denne nye tolkningen av Batman/Bruce Wayne. Vi møter en Batman som bare har holdt på i to år, og mye skal på plass før både Bruce Wayne og Batman blir Gotham City sin beskytter. Han utviser en stoisk ro, samtidig som han får frem det primale sinnelaget som karakteren er kjent for. Men vi får også se en mer sår og emosjonell side av ham. Husk, dette er en ung Batman, uerfaren og full av sinne.

Zoe Kravitz bekler rollen som Selina Kyle/Catwoman meget godt, og det oser en flott, leken og kontrollert selvtillit fra henne, samtidig ligger det også en sårbarhet under overflaten hennes. En verdig femme fatale, og ikke minst alliert til Batman. Kjemien sitter virkelig godt mellom henne og Robert Pattinson og det er like spennende hver gang de deler en scene.

Batman og Catwoman slår av en prat.

Det er ikke til å unngå å se at Colin Farrell koser seg med sin nye tolkning av The Penguin. Glem den kaklende Burgess Meredith og den groteske tolkningen til Danny De Vito. Her får vi en skikkelig «mobster» versjon hvor Farrell er godt gjemt under et aldeles fantastisk make-up arbeid.

Jeffrey Wright gjør en god figur som politimannen James Gordon, og samarbeidet mellom Gordon og Batman er severdig, og er med på å skape litt lett humor i filmen. Man får en følelse av at Gordon virkelig ser nytten av denne vigilanten som ofrer det meste for denne byen.

Og vi må ikke glemme Paul Dano som The Riddler. Igjen må man glemme alt man har sett av denne karakteren før på film og TV. Dette er virkelig en seriemorder med røtter og inspirasjon fra de mørke kriker og kroker av vår verden.

The Batman er en flott og dyster meditasjon av mørket som befinner seg rundt oss, og lik Joker (2019) omfavner filmskaperne mer av den hardkokte og dystre delen som tegneserieuniversene kan tilby. Deres kjærlighet for kildematerialet føles og kan sees, og det gjør absolutt ingenting når de viker litt unna.

Filmen er lang, bare fire minutt unna tre timer! Den kunne nok ha blitt trimmet litt i enkelte sekvenser, og som en del andre superheltfilmer ofte gjør, faller den nok litt igjennom i løpet av tredje akt. Blant annet med en gjesteopptreden. For selv om intensjonen nok er god virker det hele som en halvferdig uttenkt nødløsning for å sette i gang en oppfølger.

Filmen henter seg inn igjen med finalescenene.

Stor takk til Filmsentret Charlie for presseadgang.

LES OGSÅ BAKGRUNNSARTIKKELEN OM FILMEN:

Lynvingen flyr igjen

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenThe Batman
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
4. mars 2022
Marcus Patai https://www.facebook.com/marcus.patai

Marcus Patai er konsulent ved Porsgrunn bibliotek. Han er utdannet ved Universitetet i Agder (UiA) og har en bachelor i historie og litteratur, film og teater.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenThe Batman
  • Lynvingen flyr igjen 01.03.2022
  • Trailer: The Batman 17.10.2021

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Superhelter
Anmeldelse: Turning Red (Rød)