• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Sully

KINOFILM : Sully

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Sully er en skikkelig god film om en ekte amerikansk helt, strålende portrettert av Tom Hanks.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Sully
Stina Ueland
8. september 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 09.09.2016
Sjanger: Biografi/drama
Regi: Clint Eastwood
Manus: Todd Komarnicki
Skuespillere: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Anna Gunn, Laura Linney,
Musikk: Christian Jacob, Tierney Sutton Band
Produksjonsselskap: Warner Bros., Village Roadshow Pictures, Filmnation Entertainment
Distribusjon: SF Norge
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Lengde: 95 min
Produksjonsår: 2016
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Skildring av en dramatisk nødlanding gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

Den amerikanske piloten Chesley «Sully» Sullenberger måtte nødlande er passasjerfly i Hudson River i 2009, og alle de 155 menneskene ombord overlevde. Hendelsen ble kalt et mirakel, og kapteinen ble stemplet som en helt i media. Men den følgende etterforskningen skulle vise seg å bli en utfordring for Sully, som nå risikerte å miste både jobben og ryktet sitt.

Clint Eastwood har regissert enda en biografisk film om en amerikansk helt, og han kunne ikke funnet en bedre skuespiller til å spille hovedrollen.

Clint Eastwood har regissert veldig mange gode filmer opp gjennom årene, og Sully er ikke et unntak. I likhet med Eastwoods siste film, American Sniper, er også dette en biografisk dramafilm basert på relativt nye hendelser.

Sully omhandler historien om den amerikanske piloten Chesley «Sully» Sullenberger, som i 2009 reddet 155 passasjerer når han nødlandet et fly i Hudson-elven i New York. Han ble umiddelbart stemplet som en helt i media, men den følgende etterforskningen stilte spørsmål ved pilotens handlinger.

Hadde Sully hatt tid til å fly tilbake til nærmeste flyplass og lande trygt der, i stedet for å risikere livet til alle ombord? Burde han tenkt annerledes og tatt andre valg? Disse spørsmålene gjør sterkt inntrykk på Sully, som etterhvert begynner å tvile på seg selv, og som samtidig risikerer å miste både jobben og ryktet sitt.

Handlingen i Sully er ikke satt opp i kronologisk rekkefølge. Den spiller med tiden ved å skifte mellom scener før, under og etter nødlandingen. Når filmen begynner har allerede nødlandingen funnet sted, og vi følger Sullenberger og andrepiloten Skiles når de må forsvare deres handlingen til NTSB (flyhavarikommisjonen), som påstår at de kunne landet trygt på en flyplass i stedet for på vannet.

Etterhvert får vi innblikk i den dramatiske nødlandingen, både fra pilotenes, passasjerenes og kabinbesetningens synspunkter. Valget om å avvente scenene som omhandler selve nødlandingen bygger opp våres forventninger, og vårt forhold til filmens mest relevante karakterer blir samtidig styrket.

Når disse dramatiske scenene endelig blir presentert er effekten derfor enda sterkere enn den ville vært dersom filmens handling hadde vært kronologisk.

Scenene som omhandler selve nødlandingen er veldig dramatiske og intense, og selv om jeg ikke kategoriserer meg selv som en person som er redd for å fly, skal jeg innrømme at disse scenene gjorde stort inntrykk på meg. Jeg kjente det fysisk på kroppen når det var på det mest dramatiske, jeg holdt pusten sammen med pilotene og kjente på frykten sammen med passasjerene.

Eastwood er en ekspert på å få frem følelser hos tilskueren i filmene sine, uansett hvilke følelser det er snakk om. Denne gangen var det frykt, lettelse og frustrasjon som stod i fokus, og scenene som omhandler nødlandingen var uten tvil de mest emosjonelt sterke.

Dette er første gangen Clint Eastwood og Tom Hanks samarbeider i en film, og jeg er sikker på at Eastwood ikke kunne funnet en mer passende skuespiller i rollen som Sully.

Hanks er en ydmyk og talentfull skuespillersom gjør en strålende jobb i rollen som en helt ordinær mann som bare gjorde jobben sin, og som ble hyllet og kritisert for det i ettertid. Jeg blir ikke overrasket om han mottar en Oscar-nominasjon for denne rollen.

Filmens rollebesetning består av mange kjente navn, men veldig få av disse får anledning til å virkelig vise hva de kan. Kun Tom Hanks og Aaron Eckhart, som spiller rollen som Sullys andrepilot Jeff Skiles, får nok skjermtid og replikker til å yte sitt beste.

Jeg skulle gjerne sett at det ble lagt mer fokus på flere av karakterene, men med tanke på filmens uvanlig korte spilletid (95 minutter), er det ikke overraskende at Eastwood ønsket å fokusere på de to viktigste karakterene.

Til tross for den korte spilletiden syns jeg ikke at filmen var for kort. Det var faktisk veldig godt å se en biografisk dramafilm som ikke hadde en spilletid på opptil tre timer. Eastwood har valgt å fokusere på det viktigste, og det viktigste tar ikke opp mer enn 95 minutter av din tid.

Filmen gir deg et godt inntrykk av hvilken person Chesley Sullenberger var og hvordan den mirakuløse hendelsen ble håndtert i ettertid. En halvtime ekstra kunne fort resultert i en film som fremstår som langtrukken og unødvendig detaljert.

Sully er en film det er lite å utsette på. De visuelle effektene er gode, musikken er upåklagelig, og de skuespillerne som får mye oppmerksomhet gjør en strålende jobb. Regien er veldig god, om ikke litt for trygg.

Det eneste som kan kritiseres ved Sully er at det er en film som fremstår som litt glattpolert til tider. Sully byr på få overraskelser, og jeg skulle gjerne sett at det dukket opp flere komplikasjoner, som kunne gjort filmen mer uforutsigbar og mindre som en «typisk» Hollywood-film.

Stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKinoVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
8. september 2016
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKinoVideo
  • Tom Hanks i intenst flydrama 08.09.2016

Siste saker fra ANMELDELSE

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Nerve
Anmeldelse: Morgan