• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Straight Outta Compton

Straight Outta Compton får terningkast fem av KINOMAGASINETs anmelder.

: Straight Outta Compton

5
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Straight Outta Compton
Stina Ueland
26. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 21. august 2015
Sjanger: Musikk/biografi
Regi: F. Gary Gray
Manus: Jonathan Herman, Andrea Berloff
Skuespillere: O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins, Jason Mitchell, Paul Giamatti, Keith Stanfield, Rebecca Olejniczak
Musikk: Joseph Trapanese
Produksjonsselskap: Circle of Confusion, Cube Vision, Legendary Pictures
Distribusjon: United International Pictures
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 146 min.
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder enkelte truende scener, voldsskildringer og seksuelle handlinger. Da disse ikke er nærgående skildret får filmen aldersgrense 12 år.

HANDLING

Straight Outta Compton handler om den legendariske rapgruppen N.W.A, og deres reise fra å være unge, ambisiøse gutter i Comptons gater, til å bli verdenskjente artister.

F. Gary Gray har prestert å lage en veldig god og detaljert film om en av tidenes mest innflytelsesrike musikkgrupper, N.W.A.

Straight Outta Compton åpner med lyden av et politihelikopter. Vi er i Compton, en by i Los Angeles, med store mengder fattigdom og vold, og et tydelig fravær av hvite mennesker. Det er midten av 80-tallet, og gjeng- og politivold er hverdagskost. Ut fra alt dette kommer N.W.A: en rappegruppe som bestemte seg for å ta et oppgjør med samfunnet, og skrive sanger om hvordan livet egentlig var for fem svarte, unge gutter fra Compton.

Samfunnskritiske sanger som Straight Outta Compton, Fuck Tha Police og Express Yourself provoserte mange, men de skapte også oppmerksomhet rundt en ny musikksjanger, og gruppa ble en enorm suksess. I tillegg ble de en stor inspirasjon for flere store artister.

Filmens manusforfattere har gjort et lurt valg i å legge filmens fokus på kun tre av gruppens fem medlemmer: Dr. Dre, Ice Cube og Eazy-E. Filmen unngår dermed å bli for generell, og vi får et detaljert inntrykk av gruppens tre viktigste medlemmer, både som en del av N.W.A, og som soloartister.

Skuespillerprestasjonene i denne filmen er minneverdige. Det er spesielt to skuespillere som fortjener anerkjennelse. Den ene er O’Shea Jackson Jr., som spiller rollen som Ice Cube i filmen. Jackson Jr. er sønnen til Ice Cube i virkeligheten, og likheten mellom disse to er ikke til å unngå. Han ser ut som, høres ut som, og oppfører seg som Ice Cube. En imponerende rolleprestasjon og skuespillerdebut fra Jackson Jr.

Den andre skuespilleren som er verdt å nevne er Jason Mitchell, som spiller Eazy-E. Den karakteren med mest dybde og den mest emosjonelle historien i filmen, er Eazy-E. Mitchell gjør en formidabel jobb i rollen som rapperen som både grunnla og styrtet N.W.A.

Filmen har naturligvis mye god musikk, og Joseph Trapanese har gjort en god jobb med å blande N.W.A sin egen musikk og andre sanger, både tidsriktige og nyere, inn i filmen. Musikken er best når vi får være med inn i studioet og se artistene spille inn sanger.

Man trenger ikke være stor tilhenger av rap for å sette pris på musikken i denne filmen. Straight Outta Compton gjør en flott jobb med å få tilskueren til å leve seg inn i det som skjer, spesielt når det kommer til musikken.

N.W.A sin første konsert i filmen er et fyrverkeri av en scene, og konsertfølelsen er uten tvil til stede i kinosalen. Musikken i Straight Outta Compton gjør ære på gangsta rap-sjangeren, og det er en ren fryd å høre på. Lyden er krystallklar og akkurat passe høy. Lydmiksingen og klippingen er herlig utført gjennom hele filmen, både når det gjelder dialog, effektlyder og musikk.

Filmens kinematografi er imponerende. Straight Outta Compton er filmet på en veldig realistisk måte, med Comptons gater og storbylivet i fokus. De nedslitte gatene i Compton bærer preg av mørke farger, graffiti, solnedganger og blålys, og alt dette blir viet oppmerksomhet i filmen. Det hele er så realistisk at det til tider er lett å glemme at dette er en spillefilm, og ikke en dokumentar. Hele filmen bærer preg av en enkel, men nydelig kinematografi, og Comptons bybilde er helt klart ett høydepunkt, rent visuelt.

LAPD, og politiet i USA generelt, kommer ikke godt ut av denne filmen. Gruppens medlemmer er oppvokst i Compton, én av de tøffeste byene i USA, og er derfor vant med politibrutalitet og tilfeldige kroppsvisiteringer. Deres erfaringer blir gjenfortalt på en realistisk måte i Straight Outta Compton. Politiets behandling av rappegruppen fremstår som brutal og urettferdig, og fungerer som en perfekt måte til å få tilskueren til å heie på N.W.A, og deres kamp mot politiet og samfunnet generelt.

Når N.W.A velger å ignorere truslene fra politiet og FBI, og fremfører Fuck Tha Police under en stor konsert i Detroit, kan jeg ikke annet enn å juble sammen med resten av publikum.

Fuck Tha Police ble en av N.W.A sine mest kjente sanger, og filmen forteller blant annet historien om hvordan denne sangen oppsto. Vi får et historisk innblikk i Los Angeles-politiets syn på svarte under 80- og 90-tallet, med blant annet Rodney King-saken og opptøyene i 1992 i fokus. Straight Outta Compton er like mye en samfunnskritisk film som en biografisk film, og dette er en av filmens største styrker.

Det er lite å utsette på denne filmen, men om jeg skal trekke fram et par svakheter ved Straight Outta Compton, er det to faktorer som stikker seg ut.

Den første er spilletiden. Straight Outta Compton er hele 146 minutter lang, og selv om dette er vanlig spilletid for biografiske filmer, var filmen til tider i lengste laget. Straight Outta Compton kunne lett kuttet ned 15 minutter, og det hadde gjort helhetsinntrykket av filmen enda bedre.

Den andre svakheten ved filmen er dens mangel på kvinnelige roller. Det er synd at en så god og detaljert film skal ha en så stor mangel på større, kvinnelige roller, og i stedet tviholde på stereotyper vi har sett så mange ganger før. En bekymret mor og en ekskjæreste som tar ungene og stikker av… vi har alle sett det før, og det er ingenting nytt eller spennende med det. Artistenes kjærester og koner fungerer stort sett som stumme støttespillere, og en endring i dette kunne gitt filmen enda mer dybde.

Men alt i alt er Straight Outta Compton en veldig god og detaljert film, og den oppnår målet for enhver musikkbiografisk film; etter at jeg hadde sett filmen dro jeg rett hjem og hørte på N.W.A.

Straight Outta Compton blir vist på utvalgte kinoer i landets største byer; Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø, Kristiansand, og Fredrikstad.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. august 2015
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Inside Out
Anmeldelse: We Are Your Friends