• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: St. Vincent

I St. Vincent får ikke skuespillerne nok spillerom, men det er fortsatt en morsom og rørende historie.

: St. Vincent

4
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: St. Vincent
ragnasoberg
2. mai 2015

FILMFAKTA

Regi: Theodore Melfi
Skuespillere: Bill Murray, Melissa McCarthy, Naomi Watts, Chris O’Dowd, Terrence Howard, Jaden Lieberher
Sjanger: drama/komedie
Kinopremiere: 01.05.2015
Lengde: 1t 42min
Manus: Theodore Melfi
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2014
Produksjonsselskap: WeinsteinCo., Cherning Entertainment, Goldenlight Films, CrescendoProds.
Kinodistribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Aldersgrese: 7 år
Begrunnelse: Enkelte dramatiske scener gjør at denne filmen får 7 års aldersgrense (medietilsynets begrunnelse).

HANDLING

Da Olivers foreldre skiller seg blir han ganske ensom med en fraværende far og en dobbeltarbeidende mor. I sin søken etter et voksen rollemodell finner han en usannsynlig bestevenn og mentor i den misantropiske, uanstendige, hedonistiske krigsveteranen Vincent (Bill Murray) som bor vegg i vegg.

Med stemningsfull musikk og godt skuespill blir et høyst usannsynlig vennskap skildret på sjarmerende vis. Dessverre blir fortellingen til tider amputert da skuespillerne ikke får nok spillerom.

Filmens anslag presenterer den selvdestruktive og likeglade Vincent, glimrende spilt av Bill Murray. Han drikker og røyker i usunne mengder, vedder alle pengene sine på hesteveddeløp, og bruker resterende penger på en gravid russisk prostituert, Daka (Naomi Watts). Vincent er lei av livet, og gir rett og slett faen i det meste.

Da Vincent tror at livet ikke kan bli verre etter en meget fuktig natt på byen, som ender med knall og fall på kjøkkenet, flytter det inn en ny nabo i huset ved siden av. Den nye naboen er Maggie (Melissa McCarthy) og hennes 12 år gamle sønn Oliver (Jaeden Lieberher). Ettersom Maggie er nyskilt og må jobbe doble skift på sykehuset, trenger hun barnevakt til Oliver. Vincent, som er i en uendelig pengekrise, tilbyr seg å ta jobben – mot god betaling selvsagt.

Det er gjennom disse barnevaktsekvensene og Olivers øyne vi får se hvordan Vincent egentlig er. Det utvikles et vennskap mellom de to hvor Oliver lærer seg blant annet å knekke neser på mobbere, veddeløpsteknikker og hvordan man bestiller drikke av bartendere. På tross av disse alternative fritiddsaktivitetene ser Oliver mer og mer hvem Vincent egentlig er. Han ser det ingen andre ser; at Vincent egentlig er en veldig snill mann.

Oliver begynner på en katolsk barneskole da han og moren flytter til New York. Én av de første større oppgavene som læreren Brother Geraghty (herlig fremstilt av Chris O’Dowd kjent fra blant annet The IT Crowd) gir dem er å presentere en moderne helgen, «Saints Among Us». Ikke overraskende, med tanke på filmens tittel, velger Oliver Vincent som sin moderne helgen.

Det er mye godt skuespill i St. Vincent. Unge Lieberher imponerer som karakteren Oliver, og i mange av scenene har han stålkontroll på dialog med god innlevelse. Han tar Vincent på kornet mange ganger med smarte svar, og et lurt smil.

Bill Murray, kjent fra blant annet Lost in Translation (2003), Groundhog Day (1993) og Ghost Busters (1984), briljerer nok en gang på lerretet, denne gang som den hedonistiske Vincent. Murray viser en glimrende tolkning av den skadde mannen som har valgt denne livsstilen for å glemme hvem han en gang var. Da Oliver viser Vincent at han fortsatt er en grei fyr, gjennom sin skolefremføring, er det umulig å ikke bli rørt av hvordan Vincent oppdager seg selv igjen.

McCarthy, kjent fra The Heat (2013) og Mike & Molly (2010), viser at hun kan spille på flere strenger enn bare komedie. Watts imponerer som den russiske prostituerte Daka. Vi har aldri sett Watts, kjent fra King Kong (2005) og The Ring (2001), i en slik rolle før, men jeg håper vi får se flere i tiden som kommer. Hun er fryktløs i fremstillingen som den brutalt ærlige, jordnære og street-smarte hora.

Filmmusikken gir en veldig god stemning til filmen. Komponist Thodore Shapiro maler med musikken, og gir både en alvorlig og komisk tone til den kompliserte karakteren Vincent. Vincent går ofte rundt med walkman og nynner til musikken. Bob Dylan er en gjenganger, samt mye annen musikk fra 1960- og 70-tallet.

St. Vincent har mange gode kvaliteter. Styrken i filmen ligger først og fremst i skuespillerprestasjonene. Det er første langfilmen til regissør, produsent og manusforfatter Theodore Melfi. Han har regissert en rekke kortfilmer, og vært produsent på noen fåtalls spillefilmer, blant annet Winding Roads (1999).

Det merkes at det er langfilmdebut for Melfi. Flere av scenene i St. Vincent kunne ha blitt mye bedre hvis skuespillerne hadde fått enda mer spillerom. Det er mange gode øyeblikk i filmen, spesielt fremføringen til Oliver mot slutten. Mange av scenene kunne ha blitt enda morsommere og enda mer rørende hvis det fantastiske skuespillerensemblet hadde hatt mer å gå på. Dessverre trekker «uferdigheten» en del ned, og jeg ble skuffet ettersom jeg hadde forventet så mye mer enn hva skuespillerne får rom til å gi.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
2. mai 2015
ragnasoberg

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Longest Ride
Anmeldelse: Skammerens datter